Vervangt iemand de flame trap?

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2010 08:21 #1079836 door guy horn (GAST)
Vervangt iemand de flame trap? is gemaakt door guy horn (GAST)
In de 90.000 onderhoudschema moet volgens Vadis de flame trap vervangen worden. Is dat echt nodig? Hoe doe je dat? zie de dump hieronder.
1 19. Maintenance Service 90 000 km (72 months) 
Crankcase ventilation (B 6244/6254/6304)Clean nipples and hoses. Replace flame trap. There is no flame trap on Turbo engines.clean
Note! Winter driving combined with short distances covered can result in ice forming in the flame trap. In extreme cases this can result in destruction of the shaft seals. Make a point of cleaning the system extra carefully.
-Rotate the flame trap casing about 15 mm to the left (bayonet catch).-Pull out the flame trap and remove the oil filler cap.-Blow-clean the hoses down towards the crankcase ventilation.-Insert a new flame trap in the inlet hose and rotate the flame trap outer casing back to its original position

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
14-03-2010 11:33 #1269664 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic vertaling
1 19. Onderhoudsinspectie 90 000 km (72 maanden)
Carterventilatie (B 6244/6254/6304)Nippels en slangen reinigen. Vlamterugslagklep vervangen. Turbomotoren hebben geen vlamterugslagklep.Reinigen
Opmerking! Het rijden van korte afstanden in de winter kan tot gevolg hebben dat ijsvorming optreedt in de vlamterugslagklep. In extreme gevallen kan dit leiden tot vernietiging van de asafdichtingen. Let er daarom op dat u het systeem extra zorgvuldig reinigt.
 -Draai de huls van de vlamdover ca. 15 mm naar links (bajonetfitting).-Trek de vlamdover uit en verwijder de olievuldop.-Blaas de slangen tot bij de carterventilatie schoon.-Breng de vlamdover weer in de inlaatslang aan en draai de huls van de vlamdover terug.

ik zelf maak hem wel regelmatig schoon bij mijn B230FB (kunststof uitvoering) volvo adviseert als je een koper uitvoering hebt om die alleen te vervangen (niet reinigen)

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2010 22:54 #1269753 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic allen schoonmaken dus.
Ik trek de conclusie dat alleen schoonmaken voldoende is. Hoeveel kost zo'n flame trap?

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2010 23:02 #1269754 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Vlamdover.
Voor de luttele prijs van € 3,= excl. BTW. zou ik hem gewoon vervangen. Is net bij mijn S90 ook gedaan bij de 210000 beurt. Onderdeelnummer: 1389657.

Groeten, Jan.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
15-03-2010 15:29 #1269799 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic niet de kosten
zoals jan aangeeft zijn dat niet de kosten, echter ik vergeet hem nog wel eens te bestellen, dan is schoonmaken ook een goede optie.
of ben met iets anders bezig en dan maak ik hem ook wel eens schoon, echt zo'n" toch even doen" klusje.(o ja dat was een andere topic)

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 21:28 #1351933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan iemand even een foto
Kan iemand even een foto plaatsen van die flame trap. Geen idee wat het is en waar het zit.

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2012 16:36 #1352067 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic foto's? Graag !
Nou, daar kijk ik ook naar uit. Ik heb er ook wienig kaas van gegeten van die carterontluchting.
Ik hoop nog steeds dat een van de goeroes hier eens een mooi "how - to" schrijft over het onderwerp carterontluchting inspecteren / reinigen / onderhouden
Ik doe een heleboel zelf, eigenlijk alles aan de 945, en ook de 965, maar carterontluchting weet ik te weinig af, en schuif het daarom voor me uit.  (en ik weet dat het onverstandig is) maar een goed verhaal van de werking kan ik nog niet vinden

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2012 17:18 #1352069 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Tja
Hier even een snelle introductie dan.
Een schema van de carterventilatie bij een 960 vindt je <a href=" www.fcpgroton.com/product-exec/product_i..._Trap/category_id/63 ">hier.
De overdruk in het carter (veroorzaakt door blowby langs de zuigers) wordt via uitgang 4 naar de olie/gas scheider 1 gevoerd. De olie wordt via slang 5 weer naar het carter gevoerd; het gas gaat via flametrap 9 naar de luchtinlaat vlak boven het gasklephuis. Het is de onderdruk in de luchtlinlaat die ervoor zorgt dat het systeem goed werkt. De flametrap is daarbij kritisch omdat die het eerst verstopt; daarom moet die regelmatig (nou ja, om de 90.000 km) vervangen worden. In ieder geval kan het geen kwaad om regelmatig te kijken of de flametrap open en schoon is.
Als de carterventilatie niet meer goed werkt, bv omdat de flametrap verstopt zit, dan kan je sludgevorming krijgen en kan de hele boel gaan verstoppen. Bij "onze" motoren komt dat echter weinig voor; zolang de flametrap open en schoon is en er geen andere klachten zijn die wijzen op verstopte carterventilatie (olieverbruik, dansende oliedop, rook uit peilstokkanaal) wordt er doorgaans niet veel aan het systeem gedaan. Dat komt ook omdat het inlaatspruitstuk er af moet om er goed bij te kunnen.
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSealsBelt...meTrapinB6300Engines ">Hier in de faq staat een foto van de flametrap; als je wat scrolt staat er ook info over het carterventilatie systeem.
<a href=" www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=28487 ">Hier staat een verhaal hoe het systeem bij een 850 zit.

Piet

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC