houd soms in bij volgas op benzine - OPGELOST!

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2010 17:08 #1079790 door Ton Herman Melis
houd soms in bij volgas op benzine - OPGELOST! is gemaakt door Ton Herman Melis
Hallo,
Ik heb een probleempje sinds vorige week met mijn 940. Hij kan niet zo goed meer tegen gasgeven op benzine.
Toen het zo hard regende begon hij moeilijk te doen bij het starten, onregelmatig stationair, bij gasgeven inhouden en soms bijna afslaan. Ik heb de verdeelkap en rotor vervangen omdat die er niet goed uitzagen. Dat had wel wat resultaat, hij loopt nu weer strak stationair, maar nog steeds bij gasgeven soms wat inhouden. Maar niet altijd, en ook niet op LPG. Dus voorlopig kan ik starten op benzine, dan de motor stilstaand laten opwarmen totdat het systeem overschakelt naar LPG en dan wegrijden. Anders is er niet mee te rijden.
Ik heb allerlei stekkerverbindingen nagelopen, en losgehaald en weer vastgezet, dat had geen effect.
Ik vermoed dat de brandstofpomp wel eens roet in het eten zou kunnen gooien. Die is afgelopen zomer in Frankrijk vervangen door een lokale (dus mij onbekende) garage. En toen ik weer in Nederland was heb ik de slang opnieuw op de pomp (de tankpomp, de enige) moeten vastzetten omdat ze geen slangklemmetje hebben gebruikt. Ze hebben ook het brandstoffilter vervangen, maar is er iets wat ze fout hebben kunnen doen, wat rond de brandstofpomp na een klein jaar weer klachten geeft met het brandstofsysteem?
Andere verdachte is de distributieriem. Het is mogelijk dat hij versprongen is (merk je dat?), want hij stond nogal slap gespannen. Vind ik overigens vreemd, want hij moet nu ongeveer vervangen worden. Rekken die dingen zoveel? Maar dan de vraag wat betreft de klachten. Is het logisch om te merken dat hij dan op benzine klachten geeft, en op gas helemaal niet? Dat sluit volgens mij de onsteking (tijdstip en kracht van de vonk) uit als boosdoener. Het zou dus alleen in het brandstofsysteem kunnen zitten. En de brandstofdrukregelaar lekt geen benzine in het rubberslangetje dus is volgens mij ook geen verdachte. Zijn er electronische componenten behalve de brandstofpomp die wel invloed hebben op het hele systeem, iets voor de aansturing van de injectoren of zo. Misschien worden die wel niet helemaal goed aangestuurd. En zijn er nog verborgen stekkertjes die ik nog niet heb gecontroleerd.
Bottom line, op LPG totaal geen problemen, op benzine met lage toeren ook niet, maar af en toe bij hogere toeren wel. Vooral bij gas los nadat hij 4000 tpm heeft gelopen lijkt het of hij afslaat. Het lijkt wel of hij het onstekingstijdstip af en toe net niet op tijd geregeld krijgt...

Meedenkers?

Groet,

Ton-Herman Melis,
940 LPT '96 op LPG 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2010 17:56 #1269361 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic X-tra info
Oh ja, nog vergeten, ik heb de storingscodes uitgelezen, maar geen foutmelding. Ik begreep dat een slecht functionerend relais ook roet in het eten kan gooien. Welk relais praten we dan over, en waar vind ik die? Die grote witte achter de asbak? Moet ik die dan vervangen of is hij te testen?
En is er ook een aansturing voor de brandstofpomp via een relais?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2010 06:41 #1269439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slangen
HAllo
Hebben ze de slangklemmen allemaal goed aangedraaid van het filter?
Misschien lekt er iets ofzo?

groet chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2010 06:58 #1269440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sowieso
Tis sowieso niet de timing van de nokkenas (d-riem) want dan zou je er bij LPG ook last van moeten hebben. Aansturing van de benzine injectoren is OK, anders zou je ook daar last van moeten hebben. Vialle LPi (is mijn aanname, heb je dat, of een andere installatie ??) gebruikt het signaal naar de benzineinjectoren als input.
Volgens mij zit het ook in het "natte" gedeelte van het benzinesysteem.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2010 12:46 #1269473 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic morgen meer info
OK, dat geeft wat meer richting. Ik zal morgen beginnen bij de pomp. Een test verzinnen om te kijken of hij pompt. Ik kan ook de aansluiting aan de buitenkant ervan af trekken. Maar misshien is er wel een verstopping voorbij het filter, heeft iemand dat wel eens meegemaakt. Het heeft mij wel beziggehouden waarom de pomp er na 180.000 km mee is opgehouden en de vervanger, al was hij 2e hands alweer na 15.000 km. En nu alweer gedoe, misschien niet hetzelfde maar het is wel erg toevallig... Misschien toch eens bij de garage een brandstofdruktest laten doen, of kan ik dat zelf?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2010 18:11 #1269575 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic update 13-3
Vandaag het brandstofsysteem even goed onder de loep genomen. Bij de injectorrail spuit het eruit als ik de leiding ietsje los. Dus volgens mij tot daartoe geen probleem.
Ook nog gedaan: Gasklephuis schoongemaakt, stappenmotor gesmeerd, luchtaanvoer op lekkage gecontroleerd en gekeken of er brandstof bij de injectorrail lekt, leverde allemaal niet echt iets op. Daarna injectorreiniger door de brandstof gedaan. En eens kijken wat er gebeurt als ik een stukje rijd. In het begin was het erg dramatisch, bij gasgeven gelijk inhouden en topsnelheid met moeite boven de 80 km/u. Dus veel geschakeld tussen LPG en benzine. Op LPG totaal geen probleem dat sluit volgens mij dan dus alles uit behalve de injectoren. En na een paar kilometer op constante snelheid op benzine gereden (af en toe flink schokken) leek het beter te gaan. Daarna na een tussenstop bij het starten niet aanslaan, en zodra ik de sleutel voor de 2e keer omdraai starten - lopen. Is misschien de brandstofdruk weggevallen na de stop? De 2e keer starten na een korte stop ging al wat sneller en de auto reageert nu ook beter op gas. Misschien heeft de injectorreiniger zo langzamerhand effect! Uiteindelijk na een kort stadsritje de auto weer voor de deur geparkeerd - kon inmiddels al redelijk goed vanuit stilstand zonder schokken wegrijden - morgen maar weer eens een eind rijden en flinke stukken op benzine. Kijken of er dan nog meer verbetering is.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2010 12:13 #1271063 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Update 29-3 en vraag
Het reinigingsmiddel heeft iets verbetering gegeven denk ik, maar nu niet meer, dus nog maar eens verder zoeken.

Symptomen:
- houdt in bij half gas, maar als je voorzichtig gasgeeft is volgas geen probleem, bij warme motor minder problemen bij halfgas, maar bij lage snelheden (hoge belasting) geen vol vermogen.
- starten gaat het beste met pedaal op de bodem, en na 5 seconden loslaten dan loopt hij meestal direct.
- op LPG totaal geen problemen

Gedaan:
- brandstofpomp vorig jaar vervangen inclusief filter
- gasklephuis schoongemaakt en CIS-klep
- alle connectoren losgehaald en weer vastgezet onder de motorkap 
- brandstofleiding op de injectorrail ietsje gelost bij draaiende motor, er kwam een filnke straal uit.
- vacuum slang op drukregelaar losgehaald, komt geen benzine uit. 
- terugvoerleiding op de brandstofdrukregelaar losgehaald, kwam geen benzine uit, bij geen enkel toerental

Conclusie: 
Ik vermoed dus dat de drukregelaar de boosdoener is, ondanks dat het membraan niet lek is, regelt hij blijkbaar niet meer omdat er geen brandstof in de terugvoerleiding stroomt. Ik denk dat hij is vastgelopen in de gesloten toestand. Daardoor is de brandstofdruk te hoog en krijgen de injectoren bij lage toerentallen een te hoge brandstofdruk en spuiten dus teveel brandstof. Bij hogere toeren is dat dan beter in verhouding. Wat ik vreemd vind is dat er stationair ook niet echt een groot probleem is. Hij loopt stationair beter dan wanneer ik gas bijgeef. Misschien is de stationairregeling nog net in staat om hem stationair normaal te laten lopen.
De drukregelaar moet via de terugvoerleiding brandstof lozen. Als dat niet gebeurt is of de pomp niet in staat voldoende druk te leveren of is er ergens een leiding verstopt, maar dan zou hij bij volgas juist in moeten houden dacht ik, of is dus is de regelaar zelf stuk.

Vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Ik ben van plan een nieuwe drukregelaar te plaatsen, maar weet niet of ik dat bedrag dan voor niks ga uitgeven, dus ben nog een beetje voorzichtig omdat ik niet alle mogelijkheden kan overzien. Wie wil meedenken?
En nog belangrijker hoe kom ik aan een nieuwe die niet te duur is. Tweedehands lijkt me geen optie. Is de dealer dan de enige die ze levert, en dus de dealer met clubkorting de beste optie, of zijn er andere mogelijkheden? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2010 21:31 #1271122 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omschakelrelais van Vialle
Als je een lpi installatie hebt van vialle kan het omschakelrelais rare probleempjes geven (ben daar recentelijk proefondervindelijk achter moeten komen). Het komt erop neer dat je zo nu en dan bijvoorbeeld dubbelle brandstof ingespoten krijgt, of verschillende mogelijkheden op dat thema. Het is moeilijk te testen zonder het relais gewoon te vervangen. Timen opperde deze mogelijkheid bij mij. Ik heb allerlei andere dingen geprobeerd maar uiteindelijk had hij gewoon goed gegokt. Als ik jou was zou ik daar eens mee beginnen (zoek maar naar omschakelrelais op dit forum; henk heeft er al eens één ontmanteld). Als je wilt weten hoe je het nieuwere type relais moet aansluiten (€ 10,- op de sloop) moet je even googelen op "lpi, relais, vialle, xantia".
Succes

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2010 22:33 #1271131 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Ik heb Landi LSI
Dus geen relais, althans ik heb wel een relais maar dat hoor je schakelen achterin op de tank als het gas wordt ingeschakeld... Maar bedankt voor de tip, het had het zomaar kunnen zijn...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 16:57 #1271233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer
Dus dan is het "Ik rol (nog) en zoek me suf!". Ik wens je succes en hoop dat je het snel vindt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC