b200e starte niet meer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dochters witte 740 Gle wilde niet meer starten, auto maar even naar huis gesleept, was het makkelijkste thuis even na te kijken.
Had al een vermoeden dat het groene relais de boosdoener zou zijn , want even remreiniger via luchtinlaat wilde motor even aanslaan en dan weer uit.
Conclusie was dus ook : geen brandstof in motor.
Groene relais open gemaakt en relais teruggeplaatst , relais even geholpen met aandrukken contact op relais en ja hoor hoorde pomp weer lopen en kon weer gewoon starten als ik maar het contact op het relais dichthield.
Vraag is nu:
Waar door wordt het relais aangestuurd
En had ook in verleden wel eens gelezen over doorverbinden om relais te omzeilen , maar kan de discussie niet meer terugvinden , wie weet welke contacten ik in de relais box of zekering kast kan doorverbinden om zonder werken groene relais te rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Even het relais open maken en dan alle soldeerverbindingen nalopen.
Doorverbinden is niet zo'n goed plan, die dingen zitten er niet voor niks.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zowel het oude als nieuwe relais werkte alleen als je van het opengemaakte relais zelf de contacten verbond door even met de vinger de contacten naar benenden duwde.
Dus nog steeds de vraag : waardoor wordt het relais aangestuurd om te sluiten en daardoor de benzinepomp aan te zetten.
En natuurlijk ook hoe ik wel tijdelijk het relais kan omzeilen door zelf door te verbinden een van de contacten of zo.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb toen als noodoplossing 12 volt vanaf de accu genomen door het schutbord naar het brandsofrelais gevoerd en aangesloten op het pootje ( nr 87.2) van het brandstof relais zodat het weer spanning kreeg.Ik heb er wel een schakelaar tussen gezet.Nu moet ik voor het starten even de schakelaar aanzetten zodat de pomp gaat lopen.
Niet ideaal maar het werkt wel. Zie hier de link naar mijn verhaal hierover . <a href="/node/26403"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/26403
Een risico is wel dat het brandstofrelais blijft doorlopen ook als de motor niet loopt.
Een oorzaak van het probleem kan zijn dat het relais geen contact maakt met de 12 volt spanning doordat de verbinding in het relaisblok losgeschoten is.Ik wil dat nog een keer uitzoeken ,maar is wel lastig om het relaisblok aan de onderkant te bekijken.
Groeten
Peter
- V700 register
- Nieuw lid
-
we kennen mekaar reeds van men eigen probleem met de 740.
Wat je hierboven beschrijf heb ik vorige week ook met de onze geprobeerd toen die stilviel, ook met nieuw relais!
Contact aandrukken en pomp draaide weer, zou het kunnen dat we hetzelfde probleem hebben??
(Ik heb wel reeds je raad opgevolgd ivm de Hall-sensor, die was helemaal schoon)
PS: je vroeg me vanwaar ik was: Hasselt (Belgie)
Ik hoop dat we beiden ons probleem kunnen oplossen
Groeten,
John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Peterpeter 54 schreef : Hallo Fred het relais wordt aangestuurd vanuit de brandstof regeleenheid ECU .Ik heb ook het probleem gehad dat een nieuwe brandstof relais geen oplossing bood.
Ik heb toen als noodoplossing 12 volt vanaf de accu genomen door het schutbord naar het brandsofrelais gevoerd en aangesloten op het pootje ( nr 87.2) van het brandstof relais zodat het weer spanning kreeg.Ik heb er wel een schakelaar tussen gezet.Nu moet ik voor het starten even de schakelaar aanzetten zodat de pomp gaat lopen.
Een oorzaak van het probleem kan zijn dat het relais geen contact maakt met de 12 volt spanning doordat de verbinding in het relaisblok losgeschoten is.Ik wil dat nog een keer uitzoeken ,maar is wel lastig om het relaisblok aan de onderkant te bekijken.
Groeten
Peter
Pootje 87.2 op relias is zeker pootje 87.b ?
Ik heb nog niet gekeken achter de kap rechts bij de voeten van bijrijder , maar volgens andere Volvo deskundigen zit er bij een B200e 1988 geen ECu , signaal voor de relais zou komen vanaf de bobine.
Hallo Peter , het relais krijgt wel spanning want als ik het open relais dus zonder kap erover in de relaisvoet doe en met een vinger het relais zelf dichtdruk (dus de contacten dicht druk), gaat de benzinepomp wel lopen en kan ik rijden.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag via een omweg de auto wel kunnnen starten door het groene relais te verwijderen .
Vervolgens in het relais blok op het punt waar voetje nr 87 in gaat van de relaisbak doorverbonden met de plus van de aanstekerplug en hierna hoor je brandstofpomp lopen en kan ik rijden.
Dit was ook al in een andere discussie hier op de site opgegeven.
Volgens andere gegevens /tekening/schema zou het signaal voor aansturing van het relais af komen van de bobine , hoe kan ik nu controleren of dit signaal wel doorkomt, dus wat voor signaal moet er dan uit de bobine komen.
Het moet komen van punt 1 op de bobine en vervolgens gaan naar pootje 31b op het relais.
Ik heb daarom een draad van punt een 1 op bobine doorverbonden met aansluiting 31b op relais , echter doet het relais dan nog niets helaas en relais in relaisbak gezet.
Of beiden relais moeten echt kapot zijn , is dan wel heel toevallig als zowel nieuwe als oude relais kapot is.
Of op welke punten van het losse relais 12v zetten om te kijken of relais wel doorverbindt.

- John Dutman
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-