b200e starte niet meer

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2010 15:33 #1079730 door V700 register
b200e starte niet meer is gemaakt door V700 register
Betreft : Volvo 740Gle 1988/ B200e
Dochters witte 740 Gle wilde niet meer starten,  auto maar even naar huis gesleept, was het makkelijkste thuis even na te kijken.
Had al een vermoeden dat het groene relais de boosdoener zou zijn , want even remreiniger via luchtinlaat wilde motor even aanslaan en dan weer uit.
Conclusie was dus ook : geen brandstof in motor.
Groene relais open gemaakt en relais teruggeplaatst , relais even geholpen met aandrukken contact op relais en ja hoor hoorde pomp weer lopen en kon weer gewoon starten als ik maar het contact op het relais dichthield.
Vraag is nu:
Waar door wordt het relais aangestuurd
En had ook in verleden wel eens gelezen over doorverbinden om relais te omzeilen , maar kan de discussie niet meer terugvinden , wie weet welke contacten ik in de relais box of zekering kast kan doorverbinden om zonder werken groene relais te rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2010 17:28 #1268947 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Solderen
Hallo Fred
Even het relais open maken en dan alle soldeerverbindingen nalopen.
Doorverbinden is niet zo'n goed plan, die dingen zitten er niet voor niks.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2010 18:11 #1268957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zal inderdaad, zoals
Het zal inderdaad, zoals Mathy zegt, niet de eerste keer zijn dat er een soldeerverbinding in het relais kapot gaat. Doorverbinden is een laatste redmiddel, maar dan moet je wel goed weten wat je doorverbindt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2010 19:15 #1268963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet het relais
Tinus en Mathy zo te zien niet het relais zelf , ik had al een nieuwe gekocht bij de eerste keer dat ik problemen had met starten .
Zowel het oude als nieuwe relais werkte alleen als je van het opengemaakte relais zelf de contacten verbond door even met de vinger de contacten naar benenden duwde.
Dus nog steeds de vraag : waardoor wordt het relais aangestuurd om te sluiten en daardoor de benzinepomp aan te zetten.
En natuurlijk ook hoe ik wel tijdelijk het relais kan omzeilen door zelf door te verbinden een van de contacten of zo.
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2010 19:50 #1268968 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstof pomp loopt niet
Hallo Fred het relais wordt aangestuurd vanuit de brandstof regeleenheid ECU .Ik heb ook het probleem gehad  dat  een nieuwe brandstof relais geen oplossing bood.
Ik heb toen als noodoplossing 12 volt vanaf de accu genomen door het schutbord naar het brandsofrelais gevoerd en aangesloten op het pootje ( nr 87.2) van het brandstof relais zodat het weer spanning kreeg.Ik heb er wel een schakelaar tussen gezet.Nu moet ik voor het starten even de schakelaar aanzetten zodat de pomp gaat lopen.
Niet ideaal maar het werkt wel.    Zie hier de link naar mijn verhaal hierover . <a href="/node/26403"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/26403
Een risico is wel dat het brandstofrelais blijft doorlopen ook als de motor niet loopt.
Een oorzaak van het probleem kan zijn dat het relais geen contact maakt met de 12 volt spanning doordat de verbinding in het relaisblok losgeschoten is.Ik wil dat nog een keer uitzoeken ,maar is wel lastig om het relaisblok aan de onderkant te bekijken.
Groeten
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2010 20:14 #1268977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eigen 740
Beste Fred, 
we kennen mekaar reeds van men eigen probleem met de 740.
Wat je hierboven beschrijf heb ik vorige week ook met de onze geprobeerd toen die stilviel, ook met nieuw relais!
Contact aandrukken en pomp draaide weer, zou het kunnen dat we hetzelfde probleem hebben?? 

(Ik heb wel reeds je raad opgevolgd ivm de Hall-sensor, die was helemaal schoon)
PS: je vroeg me vanwaar ik was: Hasselt (Belgie)

Ik hoop dat we beiden ons probleem kunnen oplossen
 Groeten,

John 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2010 07:34 #1269148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog niet starten

peter 54 schreef : Hallo Fred het relais wordt aangestuurd vanuit de brandstof regeleenheid ECU .Ik heb ook het probleem gehad  dat  een nieuwe brandstof relais geen oplossing bood.
Ik heb toen als noodoplossing 12 volt vanaf de accu genomen door het schutbord naar het brandsofrelais gevoerd en aangesloten op het pootje ( nr 87.2) van het brandstof relais zodat het weer spanning kreeg.Ik heb er wel een schakelaar tussen gezet.Nu moet ik voor het starten even de schakelaar aanzetten zodat de pomp gaat lopen.
Een oorzaak van het probleem kan zijn dat het relais geen contact maakt met de 12 volt spanning doordat de verbinding in het relaisblok losgeschoten is.Ik wil dat nog een keer uitzoeken ,maar is wel lastig om het relaisblok aan de onderkant te bekijken.
Groeten
Peter

Hallo Peter
Pootje 87.2 op relias is zeker pootje 87.b ?
Ik heb nog niet gekeken achter de kap rechts bij de voeten van bijrijder , maar volgens andere Volvo deskundigen zit er bij een B200e 1988 geen ECu , signaal voor de relais zou komen vanaf de bobine.
Hallo Peter , het relais krijgt wel spanning want als ik het open relais dus zonder kap erover in de relaisvoet doe en met een vinger het relais zelf dichtdruk (dus de contacten dicht druk), gaat de benzinepomp wel lopen en kan ik rijden.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2010 18:42 #1269197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B200E vervolg
B200e 1988.
Vandaag via een omweg de auto wel kunnnen starten door het groene relais te verwijderen .
Vervolgens  in het relais  blok op het punt waar voetje nr 87 in gaat van de relaisbak doorverbonden met de plus van de aanstekerplug en hierna hoor je brandstofpomp lopen en kan ik rijden.
Dit was ook al in een andere discussie  hier op de site opgegeven.
Volgens andere gegevens /tekening/schema  zou het signaal voor aansturing van het relais af komen van de bobine , hoe kan ik nu controleren of dit signaal wel doorkomt, dus wat voor signaal moet er dan uit de bobine komen.
Het moet komen van punt 1 op de bobine en vervolgens gaan naar pootje 31b op het relais.
Ik heb daarom een draad van punt een 1 op bobine doorverbonden  met aansluiting 31b op relais , echter doet het relais dan nog niets helaas en relais in relaisbak gezet.
Of beiden relais moeten echt kapot zijn , is dan wel heel toevallig als zowel nieuwe als oude relais kapot is.
Of op welke punten van het losse relais 12v zetten om te kijken of relais wel doorverbindt.
&#160;
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2010 19:05 #1269199 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic relaisvoet
Is de relaisvoet nog wel goed? Als je de relais erin drukt blijven de AMP-stekkers wel zitten/worden niet naar beneden gedrukt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2010 19:25 #1269205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veiligheid
Als de stroom van de bobine komt is het gewoon 12 volt.Dat zou dan de stuurstroom zijn die het relai aanstuurd.Dus even meten of die 12 volt ook inderdaad aankomt en weer weg kanvia een massa.Het relai zit er voor je eigen veiligheid trouwens.Het zorgt ervoor dat als de motor afslaat bij een ongeval dat de benzine toevoerstopt.Das wel zo veilig als de boel aan de voorkant in de prak ligt.Daarom krijgt het relais waarschijnlijk ook zijn stuurstroom van de bobine of de ecu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD