Op "3 poten" bij koude.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 22:39 #1079685 door V700 register
Op "3 poten" bij koude. is gemaakt door V700 register
Dag medeleden,ik heb een vervelend probleem met de Volvo waar ik na vele "probeersels" nog steed niet van af ben. Het gaat om de koude start, en dan bedoel ik ook echt voornamelijk bij vriesweer. De auto start dan prima maar loopt dan eerst op "3 poten" en stinkt vreselijk naar benzine, hoe kouder hoe langer die hobbelt. Met vocht heeft ie ook die neiging maar dan veeeeeel minder. Als de auto een aantal, zeg 20 seconden gelopen heeft en er dus "iets" warm is komt de 4e cylinder er bij en loopt alles weer op rolletjes. Hij zal hierna ook nooit horten of stoten onder het rijden al is het 30 graden onder nul.Ik heb recentelijk de tempsensor onder het inlaatspruitstuk vervangen, en uiteraard ook lekkere verse bougiekabels, rotors en verdeelkappen   ;-) Behalve de bougies die zitten er nu zo'n 18k in denk ik. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn want het is zeer vervelend en "armoedig" als je je mooie limousine start. Heb zelf niet echt ingevingen meer zeg maar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 23:01 #1268739 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Compressie.
Voordat je naar allerlei zeldzame storingen op zoek gaat, zou ik als eerste een compressietest uitvoeren. Om uit te sluiten dat het een mechanisch euvel is. En wanneer heb je voor het laatst kleppen gesteld? 

Succes, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 23:10 #1268742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleppen
Kleppen zijn 1 week geleden gesteld Jan, dat kan het dus niet zijn m.i., loopt ook verder als de bekende "naaimachine". Het is dus geen continu euvel maar alleen bij koude start. Maar een compressietest is altijd een goed idee natuurlijk. Ook heb ik het vermoeden dat de schoefdraad van de bougie van cylinder 2 "verrot" is.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2010 23:20 #1268743 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Re: kleppen
Hallo Rob,
ik verdenk namelijk toch een klep die koud niet helemaal meer goed afdicht. Of je schroefdraad is zo verrot dat binnenkort je bougie met een knal wordt gelanceerd. Maar in beide gevallen kan een compressietest uitkomst bieden. Gezien de levensduur van de redblocks geloof ik niet dat het in het loopwerk ( zuigerveren, zuiger,cilindervoering) zit, maar dat kun je dus eenvoudig uitsluiten. Controleer toch ook je bougies nog een keer. Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt met net gemonteerde bougies waarvan er ééntje toch niet goed bleek te zijn.  Ik heb me toen de tandjes gezocht.

Succes, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 09:19 #1268754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kopakking?
Hoi, bij mij precies hetzelfde tot een week geleden,
Ook ik ben het afgelopen jaar door de molen gegaan van vernieuwen van bougies, verdelerkap, rotor, bougiekabels, brandstofpomprelais, eindtrap, brandstoffilter, reinigen van injectoren. Ik heb op dit foum veel gezocht naar oplossingen van gelijksoortige problemen die andere leden hier ter sprake brachten. Ik ben dan ook zeer dankbaar dat we over zo'n informatiebrom beschikken.
Uiteindelijk bleek (het begin van) een lekkende koppakking de oorzaak te zijn van alle ellende  ik ben er achter gekomen door 's morgens even te starten en de motor weer af te zetten. Hierna heb ik de bougies er een voor een uit gedraaid en kwam tot de ontdekking dat de bougie van de 2e cylinder nat was (koelvloeistof)
Bij mijn garagist in Haarlem verder laten checken, de diagonse: lekke koppakking! Afspraak gemaakt voor reparatie en 2 weken lang zeer rustig gereden en de dop van het koelvloestof tankje zover opgedraaid zodat er geen druk in het koelsysteem werd opgebouwd (wel een stukje karton tussen schroefdraad van het tankje en de dop om lostrillen ervan te voorkomen). De overmatige druk binnen het koelsysteem zorgde er voor dat er koelvloeistof (weliswaar een zeer kleine hoeveelheid) in de verbrandingsruimte werd geperst, vervolgens zorgde dit er voor dat de motor bij het starten op 3 poten liep. Ik heb verder tot aan de reparatie zonder horten en stoten gereden omdat er door deze tijdelijke maatregel geen koelvloeistof in de verbrandingskamer werd geperst.
Nu de koppakking is vervangen lijkt het er op dat de motor loopt als nooit tevoren. Omdat de auto inmiddels 295000 km heeft gereden heb ik tevens de waterpomp, krukaskeerring, distributieriem/spanrol en thermostaat in de reparatie meegenomen. APK deed ie er gratis bij ;-)
Ik hoop dat je wat aan mijn bijdrage hebt.
Succes met het oplossen dit iritante probleem 
Rob
 Volvo 945 Estate LPT Polar 2.3 Limited Edition, 1998 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 09:25 #1268755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook ik
Ook ik was aan de beurt voor een koppakking bij 289K km. Begint er toch wel op te lijken dat de redblocks tegen de 3 ton gewoon door leeftijd/gebruik aan een nieuwe koppakking toe zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 09:38 #1268756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik hoop het nog even uit te
Ik hoop het nog even uit te kunnen houden, maar mijn LPT staat inmiddels zo op 320kkm en twee jaar geleden  bij de taxatiedag werd ik door Harry en Paul al geattendeerd op de eerste signalen die mogelijk konden duiden op een koppakking die er aan zat te komen. En toen stond hij zo ongeveer op 280kkm denk ik. De signalen worden inmiddels sterker, dus het zit er echt aan te komen.
Dus ook hier toch eigenlijk wel een klein beetje bevestiging van die vuistregel ben ik bang....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 10:26 #1268759 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou bij mij ook zo kunnen zijn
Gisteren bij Miquel onderhoud gedaan. Oliewissel, verse bougiekabels, en wat kleine koelvloeistoflekkages bij diverse rubber slangen verholpen. Daarna de klepspeling gemeten en een compressietest uitgevoerd. De resultaten stemmen tot tevredenheid. Compressie was 12,5 in iedere cylinder en de klepspeling bedraagt tussen 4.2 en 5.0 mm. Als nieuw dus na 290.000 km.
We constteerden wel een harde radiatorslang en wat kleine lekkage aan de radiator. (Daar waar de plastic zijkanten aan het aluminium zijn vastgemaakt). Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door (te) hoge druk in het koelsysteem. Ik moet nog uitvogelen waardoor dat wordt veroorzaakt, maar Miquel zei dat ik rekening moest houden met de mogelijkheid dat er een klein lek zit in de koppakking waardoor er uitlaatgassen in het koelsysteem worden geperst. Ik ga de komende tijd eens ruiken aan het expansievaatje. Wees niet bang dat ik er niet eerst de druk aflaat.
En nou lees ik dit topic. Hum. Die drie ton zou best wel eens kunnen kloppen.
Verder heb ik nieuwe witte knippers gemonteerd waardoor de auto weer de wereld inkijkt als een frisse deerne. En niet meer lodderig als een veertiger met een kater op zondagochtend. Doet ook deugd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 12:53 #1268765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk
o.k. lijkt me duidelijk dan, bij 358.000 zal mijn koppakking ook niet echt fris meer zijn (eigenlijk weet je dit gevoelsmatig al maar je wilt het nooit toegeven). En koelwater moet ik ook al regelmatig bijvullen. Ik ga Miquel maar eens een pbeetje sturen dan voor diverse controles etc. Iemand enig idee van de kosten en de tijd die de wissel van een koppakking kost? Iedereen bedankt voor de heldere en overtuigende info.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 13:34 #1268769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rond de 3 ton
Zo rond de 3 ton is de rek er wel een beetje uit bij de meeste koppakkingen.Niet alleen voor de redblocks trouwens.Die van mij is met 340.000 vervangen en toen heb ik ook een verse cilinderkop erop gezet.De kosten zijn een goede koppakkingset (elring) en de kop laten vlakken en afpersen.Ik zou dus niet bezuinigen op een goedkopere koppakingset en ik zou altijd de kop laten vlakken en afpersen.Met loshalen kunnen somige koppen al kromtrekken zeggen ze.Het is ongeveer een uurtje of 6 werk denk ik.Je bent alleen de kop een paar dagen kwijt en das jammer maar als je een andere kop hebtdie al gevlakt is dan kan je dus met een dagje sleutelen klaar zijn.Of je de rekbouten nu wel of niet meerdere keren kunt gebruiken durf ik niet te zeggen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC