B230FB schudt wat bij stationaire loop
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2010 19:59 #1079666
door V700 register
B230FB schudt wat bij stationaire loop is gemaakt door V700 register
Vorig jaar via een advertentie op deze site een 940 sedan gehaald met b230FB motor. Bij het proefrijden bleek de motor wat te schudden. Tijdens het rijden merk je het niet. Het is ook niet zo dat er cilinder uitvalt of iets dergelijks maar hij loopt stationair gewoon niet zo mooi als ik gewend ben van de estate (die enkele tonnen meer op LPi heeft gelopen. Ik moet wel zeggen dat de estate een b230fk is.)
Ondertussen o.a de volgende zaken nagelopen (en/of uitgewisseld):
- kleppen gesteld, luchtfilter vervangen
- injectoren met een goedje van Wyns gereinigd
- Carterventilatie, CIS klep en gasklephuis gereinigd
- Verdelerkap en rotor vervangen
- Bobinekabel en bougiekabels vervangen
Voordat ik verder van alles ga aanschaffen en vervangen zou ik het best fijn vinden om een beetje diagnose te kunnen stellen van wat er aan het handje is. Iemand nog een lumineus idee?
Bas van Aken

Ondertussen o.a de volgende zaken nagelopen (en/of uitgewisseld):
- kleppen gesteld, luchtfilter vervangen
- injectoren met een goedje van Wyns gereinigd
- Carterventilatie, CIS klep en gasklephuis gereinigd
- Verdelerkap en rotor vervangen
- Bobinekabel en bougiekabels vervangen
Voordat ik verder van alles ga aanschaffen en vervangen zou ik het best fijn vinden om een beetje diagnose te kunnen stellen van wat er aan het handje is. Iemand nog een lumineus idee?
Bas van Aken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2010 20:13 #1268640
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Geen foutcodes neem ik aan ?
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2010 21:20 #1268643
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic weet je zeker dat....
Weet je zeker dat je distributieriem goed staat? En weet je zeker dat hij niet af en toe op 3 poten loopt? (trek bij draaiende motor eens een voor een de bougiekabels los)

GG,

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2010 21:37 #1268647
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen foutcodes. Niet lopen
Geen foutcodes. Niet lopen op drie poten; het schudden is echt veel minder dan dat een blok op drie poten loopt. Of de riem goed staat heb ik nog niet gecontroleerd, wel aan gedacht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2010 23:02 #1268661
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien dat één injector
Misschien dat één injector het toch niet goed doet. Je kunt één voor één een injector stekkertje loshalen en horen hoe het lopen verandert.
Gr,
Philip
Gr,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 13:15 #1268687
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag, vrijdag
Ondertussen voor de zekerheid timing van de riem nagekeken; stond 3 tandjes verkeerd. (Moet je nagaan, dat is dus garagewerk geweest!). Riem op tijd gezet, en zaakje ook nog een keer gecontroleerd met de positie van de nokkenas (voor het geval een spietje niet op zijn plaats zit). Hij loopt weer, maar het probleem is niet opgelost.
Daarna dan ook maar één voor één de injectoren losgekoppeld en dan veranderd de loop enorm. Hij loopt dus wel op 4 cilinders. (Had ik ook niet verwacht omdat de onrustige loop niet zo erg is als het lopen op drie cilinders.)
Zaakje afgesopt op zoek naar valse lucht; ook niet gevonden.
LMN afgekoppeld, duidelijk dat die werkt want dan schiet die in noodloop (zo noem je dat toch?).
Wat mij een beetje bevreemd is dat ik geen verandering bemerk aan de draaiende motor op het moment dat ik de schakelaar bij het gasklephuis ontkoppel (ik verwacht een hoger stationair toerental). Hij maakt wel het "klikgeluidje" op het moment dat er wat gas bij wordt gegeven.
Meer ideeën van harte welkom.
Daarna dan ook maar één voor één de injectoren losgekoppeld en dan veranderd de loop enorm. Hij loopt dus wel op 4 cilinders. (Had ik ook niet verwacht omdat de onrustige loop niet zo erg is als het lopen op drie cilinders.)
Zaakje afgesopt op zoek naar valse lucht; ook niet gevonden.
LMN afgekoppeld, duidelijk dat die werkt want dan schiet die in noodloop (zo noem je dat toch?).
Wat mij een beetje bevreemd is dat ik geen verandering bemerk aan de draaiende motor op het moment dat ik de schakelaar bij het gasklephuis ontkoppel (ik verwacht een hoger stationair toerental). Hij maakt wel het "klikgeluidje" op het moment dat er wat gas bij wordt gegeven.
Meer ideeën van harte welkom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 13:17 #1268690
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 klikjes
Bij het draaien aan de gasrol, en het weer terugdraaien, moet je 2 klikjes horen. Eentje als je de de gasrol van de aanslag draait EN eentje als je de gasrol terugdraait tegen de aanslag. Hoor je niet 2 klikjes dan is de schakelaar kritisch afgesteld (in het "schakelgebied") en moet je opnieuw afstellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2010 19:19 #1268692
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De klikjes zijn aanwezig.
De klikjes zijn aanwezig. Het afstellen heb ik al eens met een andere 940 gedaan; op zich lijkt het precies zo te functioneren. Behalve dan dat ik een verhoogd toerental zou verwachten bij loskoppelen.
EDIT: Mijn vrouw heeft na haar werk een stuk gereden en vind wel dat het schudden minder is geworden maar beaamt dat het niet helemaal weg is. Ben dus nog steeds op zoek naar lumineuze ideëen.
EDIT: Mijn vrouw heeft na haar werk een stuk gereden en vind wel dat het schudden minder is geworden maar beaamt dat het niet helemaal weg is. Ben dus nog steeds op zoek naar lumineuze ideëen.
Moderators: Jerry Stam