Levensduur spanrol distributieriem ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik houd me aanbevolen voor kennis/ervaring mbt de spanrol en tips voor het geluid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Ik neem bij elke distributieriemwissel de spanrol uit voorzorg mee. Hij zal best wel langer mee kunnen gaan maar als je de lagering voelt na 75dkm, zit er altijd wel al wat speling op.
Dat hoge piepen zou inderdaad heel goed de spanrol kunnen zijn. Dat het na enige tijd over gaat zou te maken kunnen hebben met het warmer worden van de lager.
Ik heb tijdens een sleuteldag bij Nordicar eens met een stethoscoop de spanrol beluisterd van een 940 met gelijksoortige geluiden (ik meen de toenmalige mooi rode van Joost Jager).
Je kon toen heel goed horen dat de lager van de spanrol niet helemaal fris meer was, na vervanging was het over.
Bedenk wel dat een vastlopende spanrol heel snel gevolgd wordt door een geknapte distributieriem!. Bij jouw B230FK is dat geen drama, het immers een vrijloper, maar het komt nooit goed uit.
Ik zou die spanrol echt gaan beluisteren met een stethoscoop en als die niet helemaal fris klinkt meteen vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat was ook mijn gedachte. Geen gegarandeerde schade aan kop + kleppen maar echt goed voor waterpomp, dynamo, aircopomp en wat er nog meer zit zal het niet zijn. En ongelegen komt het inderdaad altijd. Dat luisteren, dat kan met als ik die zwarte kap om de riem eraf haalt (alleen bovenste gedeelte) ? Wat kost zo'n ding eigenlijk ? Paar tientjes toch maar ?Hein Wolda schreef : Bedenk wel dat een vastlopende spanrol heel snel gevolgd wordt door een geknapte distributieriem!. Bij jouw B230FK is dat geen drama, het immers een vrijloper, maar het komt nooit goed uit. Ik zou die spanrol echt gaan beluisteren met een stethoscoop en als die niet helemaal fris klinkt meteen vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Groeten
Peter
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Distributieriem
1992-97
271747
B200/230
18,50 euro
Spanrol
463633
B200/230
23,00 euro
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Ja, als de bovenste kap eraf is kan je bij de spanrol. (misschien moet je ook de poeli van de waterpomp verwijderen om het bovenste deel goed los te kunnen krijgen, dat weet ik niet meer precies.henk 940LPT schreef : Dat luisteren, dat kan met als ik die zwarte kap om de riem eraf haalt (alleen bovenste gedeelte) ?
Ik heb zelf zo'n stethoscoop met twee oordopjes en een lange "buis" (~2mm doorsnede) die je op het te luisteren onderdeel zet.
Overigens een openbaring wat je met zo'n ding kan horen. Het tikken van kleppen, stromen van water etc. is duidelijk te horen. Op een slechte lager is het helemaal fraai wat je te horen krijgt. Je hebt dan even het gevoel "dat ding klapt straks"
_____________________________________________________________ 940 Estate '97 AUT4, LPT/LPI-G3, 550.000 km
- V700 register
- Nieuw lid
-
Welke website is dat? Ga ik meteen even bestellen.

Bedankt!
- John Dutman
- Nieuw lid
-