Bonkende versnellingbak 960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 19:15 #1079476 door V700 register
Bonkende versnellingbak 960 is gemaakt door V700 register
Dag allemaal,
In toenemende mate begint de versnellingsbak (automaat) zich ''bonkig'' te gedragen. Ik ben hier al eerder een draadje over begonnen maar nog niet veel wijzer.
Het begint al bij het (koud) achteruit rijden op het moment dat de bak in ''R'' wordt gezet. Dit geef toch wel een redelijke klap ergens onderin, niet duidelijk aan te geven waar precies (aandrijving?). Als ik ga rijden, schakelt de bak prima op totdat je het gas loslaat en is er weer een soort van klap voelbaar in de aandrijving. Deze is het heftigst als de wagen bijna stilstaat en naar z'n 1 terugschakelt. Als ik optrek hoor ik heel licht een soort van ''slijpend'' geluid dat weer verdwijnt als ik dan tegen de pook aanduw in ''D''. Na een uur rijden wordt het allemaal wel merkbaar minder, ik bedoel beter. De olie is voor een dik jaar terug wel ververst maar toen manifesteerde zich dit nog niet.
Is de bak zo langzamerhand aan vervanging toe en aan het einde van haar latijn of zijn er nog van die mooie middeltjes die toegevoegd kunnen worden? Ik ben benieuwd!
Groet Rik,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 19:31 #1267483 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic hydrauliekhuis schoonmaken..........
Hoi Rik,
Mijn ervaring is dat het hydrauliekhuis wel eens de boosdoener kan zijn. Loshalen en schoonmaken en dan later verse olie erin.............

Groetjes Bouke

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 22:11 #1267506 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Ook
Ik heb hetzelfde bij Reina, alleen is het na een kwartier rijden al aan het verdwijnen.
Ik ben zeer geïnteresseerd in de oplossing!
Bauke, was het bij jou ook dezelfde bak?

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 23:17 #1267515 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Hydrauliekhuis
Hoi Eric,
Ik heb de ervaring dat de AW bakken onder de 960 nogal eens vervuild raken; de onderhoudsinstructie geeft ook niet aan dat de olie wel eens vervangen moet worden. Vaak red je het met flushen, maar het wil ook nog wel eens voorkomen dat het hydrauliekhuis dusdanig vervuild is dat flushen niet meer helpt. Een truc is met diesel spoelen. Achterwielen van de grond dan spoelen en schakelen. Absoluut niet gaan rijden met diesel in de bak, omdat diesel veel minder smeert dan dextron II olie. Ook zorgen dat je diesel uit de bak is voordat je weer gaat rijden. Dit is een beetje een paardemiddel, maar het werkt en als je het met beleid en zorgvuldig doet, maar je ook niks kapot
Wat eigenlijk beter is, is het hydrauliekhuis openmaken en manueel schoonmaken.  Het hydrauliekhuis is een doolhof van kanaaltjes die dicht kunnen gaan zitten. 
Op bovenstaande manieren heb ik al een aantal bakken (en dus vaak auto's) kunnen redden die door anderen al afgeschreven waren. (Tja meneer, de bak is kapot en een nieuwe kost E 4500.--) Kan je voorstellen hoeveel mensen dat nog doen in een auto van meer als tien jaar oud.
Naar mijn idee zijn de solonoids (magneetkleppen) welke de hydrauliek aanstuurt ook nogal gevoelig voor vervuiling. Deze zijn ook goed schoon te maken. 

Groetjes Bouke

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 23:19 #1267517 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Kickdown kabel.
Hallo Rik,
wellicht eerst de kickdownkabel eens opnieuw afstellen. Was destijds bij mijn toenmalige 740 de oplossing voor een bonkende automaat.

Succes, Jan.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 10:04 #1267542 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic kickdown
hoi Jan,
De 960/v90 heeft voor de 2.5 en  de 3.0 liter modellen geen kickdown kabel, maar een schakelaar in de gaskabel. Hier is weinig aan af te stellen. Deze schakelaar wil wel eens kapot gaan, maar dat heeft geen effect op het bokken van de bak.
gr. Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 11:34 #1267553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1

Vliegende Hollander schreef : Deze is het heftigst als de wagen bijna stilstaat en naar z'n 1 terugschakelt. 

Ik had dit in die zin dat als de bak in winterstand stond, hij bonkte bij het in de R zetten en terug. Dát is bij mij geheel verdwenen toen gisteren de automaat-ophangrubber vervangen is (geen idee of het de juiste term is): <a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/27987 " target="_blank">hier een draadje. Ik noem dit omdat je het over voelbare klappen hebt onderin. Dit verklaart niet het slijpende geluid.
Flushen zul je wel gedaan hebben?

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 17:09 #1267589 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Bedankt.
Hallo Martijn,
bedankt voor de tip. De mijne heeft daar ook last van in de winterstand. Aangezien er 4 maart een APK en 210000 beurt gepland staat, heb ik het rubber ook besteld en het wordt dan meteen gemonteerd.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2010 19:33 #1267696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic terug

jsnijder schreef : Hallo Martijn,
bedankt voor de tip. De mijne heeft daar ook last van in de winterstand. Aangezien er 4 maart een APK en 210000 beurt gepland staat, heb ik het rubber ook besteld en het wordt dan meteen gemonteerd.

Groeten, Jan.

even off-topic maar toch voor de volledigheid. Die bonk in W is terug. En ik weet ook al waarom hij weg was. Met een koude bak doet het probleem zich namelijk niet voor en met een 'warme' bak wel. Dus vanochtend was het niet, op de terugweg wel.
Overigens merk ik wel duidelijk verschil met dat nieuwe rubber. Er wordt veel minder 'doorgegeven' aan de auto waardoor hij veel relaxter rijdt. 

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2010 22:45 #1267733 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic warm en koud.
Hoi Martijn,

bij mij maakt het niet uit of hij warm of koud is, dus is de verdenking van dat rubber wel terecht. En ach, na ruim 12 jaar worden alle rubbercomponenten toch wat minder en gezien de geringe kosten  het proberen waard en baat het niet, het schaadt zeker niet.
UPDATE: vandaag tijdens de 210000 beurt en de APK het ophangrubber van de automaat vervangen. Een wereld van verschil, zoals Martijn terecht opmerkte. En dat voor 61,50 ex BTW maar inclusief het onderdeel en de arbeid. Een aanrader. En het schakelen in D en R voelt ook weer veel soepeler, ook bij warme motor en automaat.

Groeten, Jan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC