gierende benzinepomp

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 09:50 #1079104 door V700 register
gierende benzinepomp is gemaakt door V700 register
Beste Volvo collega's,
 
Een week of twee geleden begon de brandstofpomp van mijn 940 GLE (de vliegende baksteen) ontzettend veel herrie te maken. Vooral in een file was het afschuwelijk, alsof ieder moment alles uit elkaar kon springen. Een tijdje daarna ging het lambda lampje aan en twee dagen daarna kreeg ik hem bijna niet meer gestart. Alle draadjes op het forum uitgebreid nagkeken, maar niet echt de oplossing gevonden. Mijn garage (geen volvodealer) heeft de pomp vervangen, maar het geluid bleef, evenals het onregelmatig lopen. De nieuwe pomp er weer afgehaald en ingeleverd (een beetje duur vor iets dat het niet doet). Toen zelf maar het brandstogsysteem na gaan lopen van achter naar voor: pomp in benzinetank: OK (draadje losgemaakt, weerstand gemeten: geen kortsluiting, wel weerstand, als je het draadje weer vastmaakte een zoemend geluid), pomp onder de stoel was al vervangen, brandstoffilter ook vervangen. Vervolgens de retourleiding nagekeken en door gespoten, leek een beetje vertopt te zijn. Er stond geen benzine in. Daarna de drukregelaar vervangen (vooraan het inspuitsysteem) en ja hoor: alles weer OK: geen gierende pomp meer, mooi stationair lpen, goed starten. Mijn theorie is dat de pomp (oinder de stoel) probeerde de druk op te bouwen, maar die druk werd niet naar 3 atmosfeer of zo teruggebracht, maar bleef (veel) te hoog. Daardoor teveel druk op de inspuiters en teveel benzine in de motor. De pomp had er ook moeite mee. Misschien kan iemand van de collega's hier zijn voordeel mee doen. Ik ga nu eens kijken of mijn benzineverbruik weer binnen redelijke grenzen is gekomen.
Nog één vraagje. Ik he voor de zekerheid ook een nieuw brandstofrelais gekocht, maar op de plaats waar dat zou moeten zitten zit helemaal niets. Hoe kan dat nu weer? Weet iemand waar dat brandstofrrelais (ik heb een groene gekregen van de volvodealer op grond van mijn kenteken) zou moeten zitten?
Vriendelijke groet,
 
Chris Wiggers,
Volvo 940 GLE
430K
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 11:10 #1264689 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Groene relais
Kan volgens mij geen groen relais zijn , zit bij mij alleen maar witte reiais in de 940'/740 die ik heb, alleen in de ouder 740 Gle 1988 zit een groen relais omdat daar een b230e blok inzit en een ander injectiesysteem.
Veel herrie maken deed de pomp bij mijn zoon 's 740 ook maar die had tank leeg gereden.
Ook bij deze 740 zat het brandstofrelais achter in de kofferbak ipv in het relais kastje , misschien is dat bij jouw ook gebeurt door de garage en was die relais voorzien van 12v via de verlichting als je namelijkl de verlichting schakelaar tussen 2 standen inzetten stopte de motor ook.
 De witte en groene relais verschillen van binnen nogal.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 12:38 #1264713 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevallig
Je hebt toevallig geen B230FB motor (staat op sticker op distributiekap) icm een Vialle AMS LPG systeem ? Met die combinatie wordt het witte relais niet meer gebruikt en zit er volgens mij ook geen ander relais op die plaats in de relaistray.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 13:57 #1264737 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Te weinig
Hallo Chris
Ik vermoed dat de kapotte brandstofdrukregelaar ervoor heeft gezorgt, dat er geen druk opgebouwd werd, maar dat de brandstof gewoon rechtstreeks de retourleiding in liep.  De pomp begint te gieren als ie niet genoeg tegendruk krijgt. Geen druk betekent ook dat er niet genoeg ingespoten wordt en de motor dus niet (fatsoenlijk) loopt.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 16:11 #1264781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Mathy,   Ik denk
Beste Mathy,
 
Ik denk juist dat ik teveel druk in het systeem had. De retourleiding was helemaal leeg en een beetje verstopt. Waarschijnlijk kan de drukregelaar ook vast gaan zitten in de "dicht-stand".
 
Dank voor je reactie.
Vriendelijke groet,
 
Chris
940GLE
430K

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 16:13 #1264783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Henk,   Ik heb in
Beste Henk,
 
Ik heb in ieder geval geen LPG. Ik zal eens onder de motorkap kijken en ook op andere plaatsen waar dat relais zou kunnen zitten.
 
Dank voor je reactie
Chris 940GLE
430K

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 16:15 #1264784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Fred,   Dank je voor
Beste Fred,
 
Dank je voor je reactie. Ik ga eens overal in de auto kijken waar dat realis zou kunnen zitten. Ik kreeg ook een reactie dat ik een ander motortype heb. Ik zal daar ook even naar kijken.
 
Vriendelijke groet,
 
Chris
 
940GLE
430K

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD