Cylinderkop 240 op 740 plaatsen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2010 23:11 #1079064
door V700 register
Cylinderkop 240 op 740 plaatsen? is gemaakt door V700 register
Hallo
Heeft iemand een idee of je een gereviseerde cylinderkop van een 240 B230 op een 740 B230 kan monteren?
Bij de 240 zit de verdeelkop rechts onder het inlaatspruitstuk en bij mijn 740 zit die achterop de cylinderkop, samen met de hallsensor.
Weet iemand of en hoe je zo'n kop kan overzetten?
Thx!
Heeft iemand een idee of je een gereviseerde cylinderkop van een 240 B230 op een 740 B230 kan monteren?
Bij de 240 zit de verdeelkop rechts onder het inlaatspruitstuk en bij mijn 740 zit die achterop de cylinderkop, samen met de hallsensor.
Weet iemand of en hoe je zo'n kop kan overzetten?
Thx!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2010 06:48 #1264403
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdeelkap
Tis wel handig om te weten voor welke motoren die koppen geschikt zijn. Wie weet kun je dan al in VADIS zien of de nummers van de koppen overeenkomen. Nokkenassen kunnen verschillen, kan voor een ander motorkarakter zorgen.
Verdelerkap zou je over moeten zetten, wat dan belangrijk is, is of de draadgaten aanwezig zijn om de verdelerkap met grondplaat mee vast te zetten. Nokkenas moet een gleuf hebben om de verdeler aan te drijven. Anders evt. nokkenas overzetten.
Verdelerkap zou je over moeten zetten, wat dan belangrijk is, is of de draadgaten aanwezig zijn om de verdelerkap met grondplaat mee vast te zetten. Nokkenas moet een gleuf hebben om de verdeler aan te drijven. Anders evt. nokkenas overzetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2010 07:37 #1264405
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic 23 vs. 230
Misschien een domme opmerking hoor, maar is die van de 240 niet een B23 en die van de 740 een B230? En derhalve zo verschillend dat ze niet uitwisselbaar zijn?
 
GG,
 
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2010 07:43 #1264406
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij
Volgens mij niet, in ieder geval niet in de latere 240. Die rijden ook rond met de B230F uit de 740.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2010 08:40 #1264411
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 240 vs 740
Er kan heel veel uitgewisseld worden. Ik had een 86'er 240 met een B230A, daar heb ik zonder problemen een B230K uit '87 ingelegd. Kop nummer waren gelijk, in- en uitlaat spruitstuk van B230A los gehaald en op de B230K gezet. Enige grote verschil is de verdeler die bij de 740 achterop de kop zit. Daar heb ik een plaatje in gezet en de verdeler van de B230A omgezet naar de B230K. Bij de B230A is geen knock-sensor aanwezig. Na ombouw trok de 240 wel veel lekkerder. Kan komen omdat oude blok versleten was of dat er net een andere nokkenas in lag.... dat heb ik niet bekeken. Misschien dat de compressie verhouding ook net anders was, voor de B230K net ietsje hoger dan de B230A, dat in combinatie met LPG... Zou ook het betere gedrag verklaren. Dus nokkenas is belangrijk om om te zetten, omdat daar aan de achterkant een gleuf in zit tbv de verdeler. Ook de 240 is uitgerust geweest met een B230K als ik het me goed kan herinneren, hierover nog enige twijfel...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 261
05-02-2010 19:40 #1264483
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic ...
Ik heb weleens mijn maat geholpen bij een kopwissel andersom: een 740 kop op een 240 en dat ging prima:-)
De b230f koppen zijn volgens mij uitwisselbaar.
Het probleem is inderdaad dat de ontstekingsmodule uit de 240 kop gehaald moet worden, waarna het gat afgedopt moet worden. Er is ook iets met de hulpas, die zal verwijderd moeten worden. Volgens mij drijft deze bij de 240 de oliepomp aan en gaat dit bij de 740 anders.
De ontsteking van de 740 moet je dan overzetten achterop de kop. De dop die daar zit past misschien op het gat van de 240 onsteking.
 
De b230f koppen zijn volgens mij uitwisselbaar.
Het probleem is inderdaad dat de ontstekingsmodule uit de 240 kop gehaald moet worden, waarna het gat afgedopt moet worden. Er is ook iets met de hulpas, die zal verwijderd moeten worden. Volgens mij drijft deze bij de 240 de oliepomp aan en gaat dit bij de 740 anders.
De ontsteking van de 740 moet je dan overzetten achterop de kop. De dop die daar zit past misschien op het gat van de 240 onsteking.
 
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





