slecht lopende 960 3.0 24-V uit 1995,model 1996

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2010 22:58 #1079017 door V700 register
slecht lopende 960 3.0 24-V uit 1995,model 1996 is gemaakt door V700 register
Hallo,ik ben nieuw hier op het forum.Heb een paar volvo 850 t-5 en twee 850 t5-r modellen gehad en sinds twee weken eigenaar van een ingevoerde (duitse ) 960 sedan 3.0 in het paars.
Auto reed tot eergistern prima,alleen remmen voor is ijzer op ijzer,maar na een ritvan 80 km stond ik voor een stoplicht en begon de auto slecht te lopen en de motor flink te trillrn.
Ik moest de auto toch laten voorkeuren dus dit ook laten zien,bij het afschroeven van het bovenste deksel,lag er olie op
het blok,ik heb de bougies laten vervangen en de bobines zijn geschecked,hier is niets mis mee,de oorzaak ligt dus dieper,auto rijd nog wel maar niet fijn meer,veel te weinig vermogen,hoge co uitstoot en de motor lekt ook olie,ik weet alleen niet waar,auto heeft maar twee eigenaren gehad en maar 250000 km gelopen,tevens altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest,riem vervangen bij 230.000 km.
Ook het motortje van de ruitensproeier doet het niet.

Wat vinden jullie,is het nog waard om deze auto te laten maken?of gewoon weer dumpen,er branden geen lampjes,heeft alle opties en ziet er heel mooi uit,o,ja,de accubak moet ook gelast worden.Is dit een veel voorkomend probleem?

Ik hoor graag jullie meningen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 00:23 #1264029 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Re: slecht lopende 960
Beste Lepeltak,
vreemd dat de motor zo ineens slecht begint te lopen. Je schrijft dat je de bougies heb vervangen. Welke heb je daarvoor gebruikt? Deze motoren zijn heel gevoelig op dat punt. Zelf monteer ik NGK's van het type BCPR6ES. Die doen het een stuk beter dan de door Volvo aanbevolen bougies.Ik rijd al sinds 2002 met S90's met de 3.0 motor. Deze motoren heb ik als heel betrouwbaar ervaren en heb er tot nu toe al ruim 170000 km mee afgelegd op LPG.
Het lijkt me verstandig dat je eerst een aantal eenvoudig uit te voeren controles doet. Laat uitlezen of er wellicht een foutcode is die je verder kan brengen bij het probleem. En laat een compressiemeting doen. Dan weet je in ieder geval meer over de staat van de motor. En gezien je plotselinge olielekkage zou ik de carterventilatie controleren of die niet dichtgekoekt zit met als gevolg carterdruk en het eruit gooien van olie.
Zaken als remmen en het motortje van de ruitensproeiers zijn niet zo spannend en onder te brengen als achterstallig onderhoud. Een doorgeroeste plek bij de accubak is niet veel voorkomend tot nu toe. De 960 type 2 staat juist bekend als weinig roestgevoelig.
Is de auto het waard? Dat hangt van diverse factoren af. Heb je weinig betaald en is de basis goed, dan is de auto het zonder meer waard. Er rijden diverse 960's met km.standen van 4 ton en meer binnen deze vereniging zonder problemen. Als de motor en aandrijving in goede conditie zijn dan kan het gebeuren dat je bij een wat minder goed bijgehouden exemplaar nog best wat moet investeren, maar als de auto compleet en goed in de opties zit, dan heb je nog steeds voor relatief weinig geld een dijk van een wagen waar je jaren mee verder kunt.
Mijn huidige S90 kocht ik bijna 5 jaar geleden ook als een auto die de nodige aandacht moest hebben. Ik heb de prijs dusdanig naar beneden gekregen dat het verantwoord was om de auto te kopen en alles goed beet te pakken. Ik ben nu ca 75000 km verder en tot op heden ( even afkloppen) heb ik probleemloos en met veel plezier in deze auto gereden. En ik ben van plan om dat nog vele jaren te blijven doen. Ook ik heb een 850 gehad maar die kan in mijn beleving niet tippen aan de 960. Maar dat in natuurlijk ook een kwestie van smaak en op dit forum zijn we natuurlijk ook een beetje bevooroordeeld, zal ik maar zeggen. Of gek van de achterwiel aangedreven Volvo's.
Kijk ook maar eens bij aankooptips( als zoekwoord). Daar kun je ook nog de nodige info vinden.
Ik hoop in ieder geval dat het goed gaat komen met je 960 en dat je er uiteindelijk na wat tender love and care met plezier mee kunt gaan rijden.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 19:22 #1264104 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reactie op uw commentaar
bedankt voor de info,ik ga direct een afspraak maken voor het laten uitlezen,de auto is verder perfect,het interieur is vol leer en in smetteloze staat,ook de buitenkant is perfect,en opties als electr.dak,cruise control ,autom,,bak werken ook perfect.
Ik heb al geinformeerd wat twee schijfremmen en 4 blokken kosten (€160),en ook een motortje voor de sproeiers stelt niks voor,dus ik denk dat ik er maar gewoon voor ga,ik heb er nu ongeveer 600 km mee gereden en het was inderdaad een genot,in vergelijking met de gele t5-r wordt je hier gewoon rustig van.Ze zullen me gaan missen bij het cjib in leeuwarden!!
Ik zal iedereen op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

groet,luppes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 22:40 #1264131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remgedachten
Hallo Luppes Lepeltak (goeie naam),
Sluit me geheel aan bij Jan; basiszaken controleren voor je een houden-of-wegdoen-beslissing neemt. Kan je uit eigen ervaring zeggen dat, ook al heb je nu problemen, je een waanzinnig lekkere auto hebt gekocht waar je geen spijt van gaat krijgen als 'ie 't weer lekker doet!
Nog even een remgedachte: €160,- voor voorschijven met blokken klinkt prima. Heb zelf echter, nadat mijn 960II twee maanden had stilgestaan en ik op de snelweg bij regen ineens érg weinig vertraging kreeg (ook na herhaaldelijk remmen), geperforeerde schijven gekocht met EBC Ultimax blokken. Niet eens zo heel veel extra qua kosten en kan het verschil niet aantonen, waarschijnlijk is het meer de gedachte... Je kunt er hier genoeg over vinden (zoekterm linksboven intikken en ga er maar voor zitten), compleet met allerlei discussies van voor- en tegenstanders.
Gewoon dat je weet dat die er ook zijn. Veel succes ermee, en vooral PLEZIER met de 960!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2010 21:33 #1265326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo 960
Ha lepeltak,

ik hoop dat je een slechte beoordeling hebt gegeven op e-bay. Heb een beetje gevoel dat je bedonderd bent.
ik was, denk ik, samen met jou aan het bieden, het is een zeer complete auto, jammer van de kleppen.
gezien het bedrag waarvoor je hem gekocht hebt, zou ik niet aarzelen en het bij de garage voor 1000,- euro laten maken. (volgens mij doet mijn garage het voor net iets meer dan de helft, (geen st/dealer)).
tenminste als je hem zelf wilt gaan rijden (ik zag hem al vrij snel op makrtplaats staan, heb zelfs nog een bod gedaan, maar vond later een 960 3.0 II met 178K op de teller).
Maar ik ben wel jaloers op de uitrusting van jouw auto. Als de kleppen het enige is, met dat kilometrage, zou ik hem laten maken
groet, aldert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2010 21:50 #1265332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nabrander
klinkt er onwaarscijnlijk dat je in 600km j kleppen verbrand.

Dus wat Robert zegt (ATF toevoegen) is misschien het overwegen waard.

groet, aldert 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2010 22:17 #1265341 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic perslucht
Het zou ook kunnen dat:
de kleppen open blijven staan, je hebt dan vanzelfsprekend geen verbranding meer. Verbrande* kleppen is dus niet waarschijnlijk.  Wanneer de motor lang heeft stilgestaan is het mogelijk dat onder de klepstoters de olie wat is ingedikt. Deze olie kan omdat er geen verbranding is en wellicht ook geen compressie, niet onder de hydraylische klepstoters worden weggeperst. Zet je nu b.v. via het bougiegat van de betreffende cilinder perslucht van zo´n 10-12 Bar dan komt er druk op de kleppen en zullen de klepstoters verder teruggedrukt worden dan normaal. De kleppen gaan weer sluiten! 
Ik heb er als eens succes mee gehad toen de motorolie door bijmenging van koelvloeistof een dikke brij was geworden. Vast het proberen waard. Na het zo goed mogelijk schoom maken van de motor had geen van de cilinders compressie. Door de perslucht toepassing kwamen de cilinders weer tot leven.
* Bij een verbrande klep is nooit zo maar opeens de complete compressie weg.!
Is er toch een verbrande klep dan moet de kop eraf en dan is 1000€ echt niet teveel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2010 22:21 #1265345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Perslucht
is inderdaad ook een heel goede tip! Ook eens proberen! Er blijft vermoedlijk iets steken in je motor: kleppen of hydraulische stoter. De kop afnemen zou ik even uitstellen vanwege het grote geld gemoeid terwijl het misschien veel goedkoper GOED kan worden opgelost. ATF is de tip en perslucht inderdaad ook! Let wel, die motoren hebben heel af en toe deze problemen, meestal na lange tijd stil te hebben gestaan en het komt meestal goed.
Succes,
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC