olie lekkage
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2010 18:34 #1078830
door V700 register
olie lekkage is gemaakt door V700 register
Beste liefhebbers,

misschien een beginnersvraagje, maar goed.
Mijn 940 '93 U9 TurboAut. begon de laatste tijd al wat meer olie te verliezen, maar nu is 'zweten' echt lekken geowrden, met vlekken op de tegels. Ik heb nog niet precies ontdekt waar het vandaan komt, maar meer algemeen:
Wat is acceptabel olie' gebruik' bij deze Volvo bij (360 K)?
Waar moet ik aan denken nu het toch vrij plotseling erger is geworden?
Mijn monteur had het bij de laatste beurt al over 'afscheid nemen' en 'begin van het einde', maar daar wil ik nog niet aan.
Alvast dank

groet,

Mellon

misschien een beginnersvraagje, maar goed.
Mijn 940 '93 U9 TurboAut. begon de laatste tijd al wat meer olie te verliezen, maar nu is 'zweten' echt lekken geowrden, met vlekken op de tegels. Ik heb nog niet precies ontdekt waar het vandaan komt, maar meer algemeen:
Wat is acceptabel olie' gebruik' bij deze Volvo bij (360 K)?
Waar moet ik aan denken nu het toch vrij plotseling erger is geworden?
Mijn monteur had het bij de laatste beurt al over 'afscheid nemen' en 'begin van het einde', maar daar wil ik nog niet aan.
Alvast dank

groet,

Mellon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2010 18:55 #1262800
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het onder de auto ligt is het een lekkage. Beter dat dan dat de olie ergens binnenin de motor wegraakt (teken van begin van serieuze interne slijtage). Geen lekkage bij het oliefilter (rubber ring ingeolied bij laatste montage ?) of bij de carterplug (nieuwe koperen gebruikt of de oude uitgegloeid ?). Zou de boel eens goed schoonvegen en na een tijdje weer kijken of je sporen kunt vinden. Leg eventueel een stuk karton onder, dan kun je beter constateren waar die olievlekken vanaf de auto druppen. Die leiden je vanzelf naar de bron.Tja, wat is acceptabel. 1 op 1000 begint wel wat minder te worden, als het zeker weten in de motor opgestookt wordt (tgv slijtage) en niet weglekt. Een lek moet te vinden en te dichten zijn, als je ergens een uurtje hebt gestaan zouden er geen vlekken mogen achterblijven.
23-01-2010 22:35 #1262832
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic leuke monteur
Mellon,
leuke monteur is dat als er een beetje olie uit komt om meteen zo'n opmerking te geven.
zeker een monteur die bang is voor vuile handen, of je graag een andere verkoopt.
360k is de auto net begonnen met zijn tweede jeugd.
echter is de info die je nu geeft aan de te vage kant.
het kan nu van alles zijn, dus is geen zinnig antwoord op te geven.
misschien is er iemand bij je in de buurt die bereid is te kijken en een oordeel geven.
En waarom heeft de monteur deze bewering gedaan?waar is dat op gebaseerd?
eerst moet je weten waar de olie uitkomt en welke olie het is.
waneer het begonnen is (direct na een onderhoud/reparatie?)
verkeerde/ te dunne olie (welk type olie is er gebruikt?
tip is een stuk karton onder de auto te leggen (met een paar stenen verzwaren)
en kijken waar de olie terecht komt, en op het karton kan je ook meestal wel zijn welke kleur olie het is.
en vooral even de olie niveau's in de gaten houden.
veel garage's houden een grens aan van 1 liter op de 3000 km, echter dit is alleen gebaseerd op slijtage in de motor.
als je dat verbruikt komt er al een aardige blauw walm uit de uitlaat .
leuke monteur is dat als er een beetje olie uit komt om meteen zo'n opmerking te geven.
zeker een monteur die bang is voor vuile handen, of je graag een andere verkoopt.
360k is de auto net begonnen met zijn tweede jeugd.
echter is de info die je nu geeft aan de te vage kant.
het kan nu van alles zijn, dus is geen zinnig antwoord op te geven.
misschien is er iemand bij je in de buurt die bereid is te kijken en een oordeel geven.
En waarom heeft de monteur deze bewering gedaan?waar is dat op gebaseerd?
eerst moet je weten waar de olie uitkomt en welke olie het is.
waneer het begonnen is (direct na een onderhoud/reparatie?)
verkeerde/ te dunne olie (welk type olie is er gebruikt?
tip is een stuk karton onder de auto te leggen (met een paar stenen verzwaren)
en kijken waar de olie terecht komt, en op het karton kan je ook meestal wel zijn welke kleur olie het is.
en vooral even de olie niveau's in de gaten houden.
veel garage's houden een grens aan van 1 liter op de 3000 km, echter dit is alleen gebaseerd op slijtage in de motor.
als je dat verbruikt komt er al een aardige blauw walm uit de uitlaat .
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2010 10:00 #1262866
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekkage
Ik zou ook afscheid gaan nemen, maar dan van die monteur en zeker niet van je auto.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2010 15:56 #1262912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie

Ik zag gisterenochtend ook een olievlek toen ik weg wilde rijden. In eerste instantie leek het oliefilter te lekken maar nadere inspectie leerde mij dat het ATF olie was van de stuurbekrachtiging. Slangetje was door broosheid gaan lekken. Slang ingekort en reservoir weer aangevuld met rode ATF. Om maar aan te geven dat iets wat erg lijkt ook erg mee kan vallen. Goed kijken waar het vandaan komt door er met goed licht onder te kijken terwijl de motor draait (dan staat er druk op en wordt de olie dunner en zal eerder lekken)
Succes en groet,
Jan-Willem
Ik zag gisterenochtend ook een olievlek toen ik weg wilde rijden. In eerste instantie leek het oliefilter te lekken maar nadere inspectie leerde mij dat het ATF olie was van de stuurbekrachtiging. Slangetje was door broosheid gaan lekken. Slang ingekort en reservoir weer aangevuld met rode ATF. Om maar aan te geven dat iets wat erg lijkt ook erg mee kan vallen. Goed kijken waar het vandaan komt door er met goed licht onder te kijken terwijl de motor draait (dan staat er druk op en wordt de olie dunner en zal eerder lekken)
Succes en groet,
Jan-Willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2010 12:04 #1263470
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste mensen,
bedankt
Beste mensen,

bedankt voor je reacties. Ik zal er deze week even goed naar kijken!
Niet te hard voor de monteur mannen, dat heeft hij niet verdiend. Hij heeft mij en de auto de laatste jaren netjes behandeld.
Zijn opmerking ging meer over de algehele conditie van de auto en de vraag in hoe ver je wilt gaan om een auto op de weg te houden. Daarbij komt dat hij het vermoeden heeft dat er meer dan 360 K mee gereden is. Dit leidt hij af uit mechanische slijtage (assen, kruiskoppeling) die normaal niet vaak tegenkomt bij deze auto's.
Trouwens Alexander, het is precies dezelfde rode flits als die op je foto, zonder dakrail!
En verder rijdt hij gewoon als een zonnetje en wat mij betreft blijft hij gewoon.

Groet,

Mellon

bedankt voor je reacties. Ik zal er deze week even goed naar kijken!
Niet te hard voor de monteur mannen, dat heeft hij niet verdiend. Hij heeft mij en de auto de laatste jaren netjes behandeld.
Zijn opmerking ging meer over de algehele conditie van de auto en de vraag in hoe ver je wilt gaan om een auto op de weg te houden. Daarbij komt dat hij het vermoeden heeft dat er meer dan 360 K mee gereden is. Dit leidt hij af uit mechanische slijtage (assen, kruiskoppeling) die normaal niet vaak tegenkomt bij deze auto's.
Trouwens Alexander, het is precies dezelfde rode flits als die op je foto, zonder dakrail!
En verder rijdt hij gewoon als een zonnetje en wat mij betreft blijft hij gewoon.

Groet,

Mellon

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2010 15:26 #1263842
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De boel flink schoonspuiten
De boel flink schoonspuiten en daarna eens inspecteren is de enigste remedie. Dan zie je waar het echt vandaan komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2010 16:03 #1263868
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekken of niet lekken, dat is de vraag
Onbegrijpelijk. Verleden week heeft mijn Volvo in vier dagen tijd vier vlekjes olie onder het blok op de stoep gedeponeerd. Druppels leken ergens tussen blok en AW71 vandaan te komen, maar was niet goed vast te stellen. Motorolie bijgevuld - was ook nodig na 3500 km in twee weken. Transmissie-olie was nog op zelfde peil, koelvloeistof, remolie en andere sapjes ook. En nu is 't ding gestopt met lekken. Alles vaatjes zijn nog netjes op peil. Rara hoe kan het? Alleen lekken als het oliepijl te laag staat lijkt me onwaarschijnlijk
Kan het ook de AC zijn, want die heeft per ongeluk een aantal dagen aangestaan.
De vlekken op de stoep zijn zwart, maar kleuren een soort van diareebruin als ze bevriezen.
Kan het ook de AC zijn, want die heeft per ongeluk een aantal dagen aangestaan.
De vlekken op de stoep zijn zwart, maar kleuren een soort van diareebruin als ze bevriezen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2010 17:29 #1263890
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jeex slaat de spijker op
Jeex slaat de spijker op zijn kop. Hoe vaak ik het al wel niet heb gezien dat een lekkage best wel bleek mee te vallen. Op mijn werk doe ik het ook altijd: Eerst schoonmaken en dan controleren. Vaak blijkt het mee te vallen. Als het dusdaning hard lekt dat er na 1 dag alweer druppels onder de auto liggen, moet je verder gaan kijken.
Moderators: Jerry Stam