Welke olie viscositeit gooi jij in je auto...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 22:24 #1255385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10W40
In mijn 740GLE 16V gaat gewoon 10W40 in, werd mij ook aangeraden door een dealer en een ervaren monteur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 11:29 #1255441 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke olie viscositeit gooi jij in je auto
De garagist gooit er, als je niks aangeeft, er gewoon 5w/40 in. Zomer en winter. Ik ben daar van afgestapt en laat er alleen nog maar 10w/40 in stoppen. Het valt mij nl. op dat het olieverbruik <u>'s zomers toeneemt bij het gebruik van de airco</u>, met name als er 5w/40 in zit. Tot 0,68 ltr. per 1000 km. In deze tijd (herfst) en weinig gebruik van de airco (hooguit even om beslagen ruiten helder te krijgen) is het verbuik voor de helft afgenomen (bij 10w/40). Voor de komende zomer had ik op Castrol High Meleage willen overgaan (15/w40). Maar willem van Strik (zie ander lijntje over olieverbruik) raad het ten sterkste af. Dus ik blijf bij 10w/40 mix mineraal/synthetisch, zomer en winter.
Voorts overweeg ik een 'schoonmaakbeurt' met Forte. Motor losgooien om zuigerveren te vervangen lijkt mij geen alternatief. Die paar litertjes 's zomers olie extra weegt niet op tegen die klus, nog afgezien van de kans dat je het olieverbruik daar mee niet oplost 9relatie zuigerveer- zuigerwand).
 Groet,
Frans, lid 555, Volvo V90-'97

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 19:18 #1255494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slijtage

FWelsch schreef : De garagist gooit er, als je niks aangeeft, er gewoon 5w/40 in. Zomer en winter. Ik ben daar van afgestapt en laat er alleen nog maar 10w/40 in stoppen. Het valt mij nl. op dat het olieverbruik <u>'s zomers toeneemt bij het gebruik van de airco</u>, met name als er 5w/40 in zit. Tot 0,68 ltr. per 1000 km. In deze tijd (herfst) en weinig gebruik van de airco (hooguit even om beslagen ruiten helder te krijgen) is het verbuik voor de helft afgenomen (bij 10w/40). Voor de komende zomer had ik op Castrol High Meleage willen overgaan (15/w40). Maar willem van Strik (zie ander lijntje over olieverbruik) raad het ten sterkste af. Dus ik blijf bij 10w/40 mix mineraal/synthetisch, zomer en winter.
Voorts overweeg ik een 'schoonmaakbeurt' met Forte. Motor losgooien om zuigerveren te vervangen lijkt mij geen alternatief. Die paar litertjes 's zomers olie extra weegt niet op tegen die klus, nog afgezien van de kans dat je het olieverbruik daar mee niet oplost 9relatie zuigerveer- zuigerwand).
 Groet,
Frans, lid 555, Volvo V90-'97

Hmmm dan is die van mij nog niet genoeg versleten zegmaar, want ik merk niets van extra verbruik in de zomer...  (Heeft ook 'maar' 175.000 km op de teller)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 20:34 #1255506 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm...
Het verbaast me dat een bepaald clublid zich nog niet in de discussie heeft gemengd.
Deze persoon kocht een 940 met 15.000 km. op de teller. Inmiddels staat er zo'n 4,5 ton op.
In al die tijd is een keer de olie ververst. Inderdaad: Eduard, Eduard, Nico. 1 keer. Bij 180.000 km. om precies te zijn. 
Het zette mij - altijd trouw op tijd verse olie erin - toch aan het denken...
Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2009 10:14 #1255565 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5w40
Kroon Vol Synthetische 5W40

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
04-12-2009 22:41 #1255877 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic even vloeken maar bmw
Alles op peil?Met Castrol is uw motor in orde.Om uw BMW motor zo goed mogelijk te laten lopen, adviseert BMW dat uw motor wordt voorzien van motorolie die voldoet aan de nieuwste Longlife 04 specificatie.
Dankzij de perfecte samenwerking tussen BMW en Castrol, voldoen de nieuwe motorolieën van Castrol hieraan.
Castrol heeft daarom ook als eerste leverancier die goedkeuring heeft verkregen voor de BMW Longlife 04 specificatie
en in de C70 instructieboekje komt het volgende voor:Volvo adviseert olieproducten van Castrol
en dit kwam ik ook tegenSLX PROFESSIONAL Longtec for Volvo Cars A5/B5 0W-30 Castrol SLX Professional Longtec for Volvo Cars A5/B5 0W-30 is de enige olie die co-engineered werd in een uniek partnership met Volvo cars, speciaal voor de laatste generatie 5-cilinder benzine- en dieselmotoren. "Liquid Engineering" voor een verhoogde brandstofbesparing en uitmuntende motorduurzaamheid en dit gedurende de volledige olieverversingsinterval. Deze olie is ontwikkeld volgens de hoogst mogelijk oliestandaard van "lubricant engineering".
  • Co-engineered met Volvo voor een hoog prestatieniveau bij verlengde verversingstermijnen
  • Co-engineered met Volvo voor een lager brandstofverbruik
  • Co-engineered met Volvo, overstijgt de norm ACEA A5/B5
  • Aanbevolen door Volvo.

FWelsch schreef : Voor de komende zomer had ik op Castrol High Meleage willen overgaan (15/w40). Maar willem van Strik (zie ander lijntje over olieverbruik) raad het ten sterkste af. Dus ik blijf bij 10w/40 mix mineraal/synthetisch, zomer en winter.

willem spreekt over kroon oil 15/w40 niet over castrol GTX high mileage 15/w40

FWelsch schreef : Voorts overweeg ik een 'schoonmaakbeurt' met Forte. Motor losgooien om zuigerveren te vervangen lijkt mij geen alternatief. Die paar litertjes 's zomers olie extra weegt niet op tegen die klus,

Forte reiniging kan ik je zeker aanraden.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC