b230k motor hikt af en toe
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2009 23:01 #1077526
door Hank Houtman
b230k motor hikt af en toe is gemaakt door Hank Houtman
Hallo,
In juli was de hall-gever van mijn b230k kapot. Door Smits Autotechniek uit Ede is er een nieuwe geklonken op de ankerplaat van de ontsteking (bij elkaar ca. € 100,-). Na wat gedoe liep de motor prima. Meteen had ik het idee dat er iets niet helemaal in de haak was. Na terugkomst van onze vakantie werd het probleem groter. Starten 's morgens zeker bij koud weer moest van erg ver komen. Daarnaast afslaan enz. En de bewuste hik. Het lijkt dat even alles uitvalt en daarna pakt de motor het weer op alsof hij nooit anders gedaan heeft. Meestal bij koude motor, maar ook bij warme motor komt het voor. Meestal onder de 2000 toeren maar soms ook erboven. Eigenlijk niet boven de 2500 toeren. Dus de snelweg is prima, geen problemen.
Uiteindelijk een nieuwe verdelerkap gemonteerd en de oude originele bobine (op zoek naar het probleem van de storing in juni, had ik een vervangend exemplaar van een sloopauto gemonteerd) zorgde ervoor dat hij startte als vanouds en weer als een zonnetje liep. De hik bleef.
Vervolgens de ontsteking nog eens goed op tijd gezet. Hier mankeerde wel wat aan. Daarna trok hij ook weer prima en was de hik een heel stuk minder. Eerst dacht ik dat het voorbij was, maar nee hij bleek er toch nog te zijn.
Dus een hik, even valt alles uit. En vervolgens draait de motor weer vrolijk verder. Wat mij betreft kan het niet de hall-gever zijn. Als de motor draait draait hij prima en hij slaat altijd aan en nooit af. Toen in juli de hall-gever het aan het opgeven was, viel ook de hele motor uit, dat duurde langer en had ook effect op de toerenteller. De naald viel dan terug op het stokje en pakte het vervolgens weer op. Nu valt de naald niet terug, hij blijft gewoon op hetzelfde niveau. Mijn conclusie is dat de hallgever dus niet stuk is.
In één van de draadjes wordt geschreven over een testprocedure voor hall-gever enz. De genoemde geel/oranje en roze kabels met stekker kan ik niet vinden bij de linker veerpoot. Iemand goede aanwijzingen.
Zie onderstaand.
Ik ben erg benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.
Vriendelijke groet,
Hank Houtman“Bij onze B230K hadden we soortgelijke problemen. Omdat het rubber op de paravan onder de motorkap niet goed meer afsloot drupte er regenwater op de verdeelkap in onderste aansluiten naar de bobine. Je kunt overigens de EZ118K ontstekingsunit uitlezen door er een proefLEDje op aan te sluiten (de diagnosestekker hiervoor zit op dezelfde plaats op de linkerveerpoot als het knipperkastje waarover in sommige andere postings wordt gesproken). Om de stekker te vinden moet je zoeken naar een vrouwelijke stekker met twee aansluitingen (roze draad en een geel/rode draad) waarschijnlijk zit deze vlakbij de zespolige stekker. Prik vervolgens de proef LED (hoe te maken zie onder) in de geel/rode verbinding (de roze draad is bedoeld om met een spanningspuls de startmotor rond te tornen) en verbind de andere aansluiting met een willekeurige constante plus. Voor beoordelen van d LED zie onder. maken van proef LED (overgenomen van Brickboard): Necessary:
In juli was de hall-gever van mijn b230k kapot. Door Smits Autotechniek uit Ede is er een nieuwe geklonken op de ankerplaat van de ontsteking (bij elkaar ca. € 100,-). Na wat gedoe liep de motor prima. Meteen had ik het idee dat er iets niet helemaal in de haak was. Na terugkomst van onze vakantie werd het probleem groter. Starten 's morgens zeker bij koud weer moest van erg ver komen. Daarnaast afslaan enz. En de bewuste hik. Het lijkt dat even alles uitvalt en daarna pakt de motor het weer op alsof hij nooit anders gedaan heeft. Meestal bij koude motor, maar ook bij warme motor komt het voor. Meestal onder de 2000 toeren maar soms ook erboven. Eigenlijk niet boven de 2500 toeren. Dus de snelweg is prima, geen problemen.
Uiteindelijk een nieuwe verdelerkap gemonteerd en de oude originele bobine (op zoek naar het probleem van de storing in juni, had ik een vervangend exemplaar van een sloopauto gemonteerd) zorgde ervoor dat hij startte als vanouds en weer als een zonnetje liep. De hik bleef.
Vervolgens de ontsteking nog eens goed op tijd gezet. Hier mankeerde wel wat aan. Daarna trok hij ook weer prima en was de hik een heel stuk minder. Eerst dacht ik dat het voorbij was, maar nee hij bleek er toch nog te zijn.
Dus een hik, even valt alles uit. En vervolgens draait de motor weer vrolijk verder. Wat mij betreft kan het niet de hall-gever zijn. Als de motor draait draait hij prima en hij slaat altijd aan en nooit af. Toen in juli de hall-gever het aan het opgeven was, viel ook de hele motor uit, dat duurde langer en had ook effect op de toerenteller. De naald viel dan terug op het stokje en pakte het vervolgens weer op. Nu valt de naald niet terug, hij blijft gewoon op hetzelfde niveau. Mijn conclusie is dat de hallgever dus niet stuk is.
In één van de draadjes wordt geschreven over een testprocedure voor hall-gever enz. De genoemde geel/oranje en roze kabels met stekker kan ik niet vinden bij de linker veerpoot. Iemand goede aanwijzingen.
Zie onderstaand.
Ik ben erg benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.
Vriendelijke groet,
Hank Houtman“Bij onze B230K hadden we soortgelijke problemen. Omdat het rubber op de paravan onder de motorkap niet goed meer afsloot drupte er regenwater op de verdeelkap in onderste aansluiten naar de bobine. Je kunt overigens de EZ118K ontstekingsunit uitlezen door er een proefLEDje op aan te sluiten (de diagnosestekker hiervoor zit op dezelfde plaats op de linkerveerpoot als het knipperkastje waarover in sommige andere postings wordt gesproken). Om de stekker te vinden moet je zoeken naar een vrouwelijke stekker met twee aansluitingen (roze draad en een geel/rode draad) waarschijnlijk zit deze vlakbij de zespolige stekker. Prik vervolgens de proef LED (hoe te maken zie onder) in de geel/rode verbinding (de roze draad is bedoeld om met een spanningspuls de startmotor rond te tornen) en verbind de andere aansluiting met een willekeurige constante plus. Voor beoordelen van d LED zie onder. maken van proef LED (overgenomen van Brickboard): Necessary:
-
4 meter cable; one crocodile clip (for positive terminal); one male flat spade connector (for inserting into female connector located close to left hand front strut ; one .25w LED (light emitting diode) resistor 560 ohms +/- 5% (green, blue, brown, gold bands on a four-band resistor)
-
1 flash - Engine knock has occurred, activating knock-controlled timing retardation. Can be due to inferior grade fuel, excessive engine temperature, faulty plug, intake system leakage or engine carbonization (due to frequent cold start and idling).
-
2 flashes - Faulty signal from temperature sensor 3 flashes - not used 4 flashes - Faulty signal from knock sensors or faulty knock detection circuit (internal to control unit). 5 flashes - Faulty load signal from fuel system control unit 6 flashes - Faulty signal from No 1 cylinder detector
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2009 23:47 #1254116
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Storing
Waarom toch niet even een andere verdelerkap met Hall-sensor testen? Blijkbaar is daar alles mee begonnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2009 19:49 #1254324
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diagnose stekker
Is een klein zwart blokje zit tegen het spatbord aan. Hoog ongeveer in het midden
Maar ik zou ook gewoon eerst eens een Hallgever en eindtrap van een sloper proberen.
Rob
Maar ik zou ook gewoon eerst eens een Hallgever en eindtrap van een sloper proberen.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2009 22:29 #1256187
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic de oplossing
Heren,
De oplossing heeft zich vanzelf aangediend. In de file hield de auto er helemaal mee op. Vervolgens met de anwb erbij gekeken wat er aan de hand was. In ieder geval geen vonk. De wegenwachter verdacht direct de eindversterker. Helaas had hij geen nieuwe op voorraad. Auto thuis gebracht, ik had er nog één liggen, gemonteerd, starten en lopen als een tierelier. Hik weg en trekken als een paard.
Problem solved.
vriendelijke groet,
Hank Houtman en nu dus lidnummer 1106!
De oplossing heeft zich vanzelf aangediend. In de file hield de auto er helemaal mee op. Vervolgens met de anwb erbij gekeken wat er aan de hand was. In ieder geval geen vonk. De wegenwachter verdacht direct de eindversterker. Helaas had hij geen nieuwe op voorraad. Auto thuis gebracht, ik had er nog één liggen, gemonteerd, starten en lopen als een tierelier. Hik weg en trekken als een paard.
Problem solved.
vriendelijke groet,
Hank Houtman en nu dus lidnummer 1106!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2009 09:57 #1256218
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi :-)
En dank voor het melden van de oplossing. Heb ook een tijdje lopen sukkelen totdat de auto er een keer echt mee ophield. Door ANWB thuisgebracht. Bij mij was het de Hallgever.
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam