startprobleem 940 estate

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 13:20 #1076805 door V700 register
startprobleem 940 estate is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op het forum van de Volvo 700 vereniging en val jullie gelijk al lastig met de volgende kwestie:

Ik ben in het bezit van een Volvo 940 Estate 2.3 liter uit 1991, blauw metallic. Het blok heeft een nette stand van Km 286000. Rijdt erg goed en schakelt ook nog naar behoren, niets bijzonders zou je zeggen. olie is net vervangen, accu is vervangen en ook de bougies zijn vervangen en als laatste ook luchtfilter en oliefilter. De kabels zijn niet poreus o.i.d. Toch heeft mijn auto na een stuk gereden te hebben ineens last van 'niet meer willen starten' , erg vreemd want hij heeft absoluut GEEN last van koud starten s'morgens vroeg. Laat ik de auto een tijdje rustig staan, start hij ineens wel weer zoals het hoort, vreemd! Het lijkt dus wel alsof het probleem alleen optreedt wanneer ik een stukje heb gereden, de motor afzet en binnen korte tijd weer wil starten. dus resume: 

- accu vervangen
- luchtfilter + oliefilter vervangen
- bougies vervangen
- olie vervangen ( ook al heeft dat weinig met starten te maken denk ik ) 
- draden/ kabels zien er netjes uit, ook de aluminium luchtslang voor het aanzuigen van extra lucht is nieuw.
- de brandstoffilter staat op het punt vervangen te worden
- De motorcode is overigens GL U9

Kan het zijn dat hij vezuipt/overkookt? Ik weet geen raad meer en naar de dure Volvo dealers gaan is echt de laatste optie, want verder gedraagt de auto zich erg goed. Wie heeft een zinnig antwoord? alvast bedankt voor de input. Het verbruik is iets aan de hoge kant, maar met een volle tank 95 benzine haal ik +\- 620 Km, dan is het echt mooi geweest, maar kan je van een 940 denk ik ook niet verwachten qua verbruik. 

Groet, 

Siraj 

's-Hertogenbosch

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 13:31 #1249644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevalletje
Gevalletje kapotte sensor koelwatertemperatuur ? Er zitten er 2 onder het inlaatspruitstuk, eentje voor de ECU (motorbesturing) en eentje voor de meter in het dashboard. Je kunt m doormeten, zie <a href="/node/14243" target="_blank">hier</a>.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 18:30 #1249664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic starten
Hallo
Weet bijna zeker dat het blokje op je contactslot de boosdoener is!(weet niet zeker of je het over het starten vd startmotor hebt)
Op het moment van de storing moet je eens een draadje op de stuurstroom aansluiting houden van de startmotor en tussen de + van de accu met de auto op contact.
Start hij dan wel dan is het contactblokje de boosdoener.
Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 20:54 #1249681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hee.
Grappig. Mag ik eens vragen uit welke hoek van Den Bosch je komt?(mag op per <a href="/privatemsg/new/2140">Berichtje)</a>

napke schreef : - De motorcode is overigens GL U9

Van een 2.3I GL U9, is de motorkode vrijwel zeker B230FB, staat op de distributiekap.
Ik ben het trouwens met Henk eens, dat een van de twee temp-sensors de geest gegeven heeft.Stinkt ie ook naar (onverbrande) benzine, uit de uitlaat, als je hem probeerd te starten, maar het niet lukt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 23:19 #1249693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temperatuur sensor
Als de temperatuur sensor is overleden zou de auto gewoon moeten starten (en aanslaan) bij mijn weten.Hij loopt dan alleen wat duurder omdat de ecu dan standaard denkt dat het vriest en zodoendeextra brandstof inspuit.Als hij wel start en niet aanslaat verdenk ik zelf een slechte stekker verbinding of een bobine die aan het stukgaan is.Als de startmotor niet draait dan verdenk ik ook het contactslot.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 08:02 #1249700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Warme
Een warme start zou moeilijk moeten zijn bij een kapotte sensor, ECU denk dat de motor nog koud is en spuit extra benzine in waardoor de motor verzuipt. Ik meende uit de topicstart op te maken dat vooral een warme start problematisch was.
Bij kapotte sensor zou de motor bij warme start inderdaad naar benzine moeten stinken.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 09:32 #1249704 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic startprobleem 945
Siraj, heeft je auto een alarm? Het kan dan namelijk ook de startonderbrekening zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2009 19:34 #1249838 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo ,   dank voor jullie
Hallo ,

dank voor jullie input allemaal, uit de reacties op de maken klinkt het logisch dat het iets met de ECU/temperatuur te maken heeft met als gevolg dat er teveel brandstof wordt ingespoten bij een warme start/doorstart. De startmotor is niet het probleem, het brave beest start s'morgens in de kou direct. Echter valt het verbruik wel een beetje tegen, niet dramatisch maar meer dan een krappe 600 Km op een tank zit er echt niet in op het moment! 
Nou ik ga eens aan de slag met de tips, overigens heb ik de boordcomputer uitgelezen en een reset gegeven. Er kwamen geen foutcodes naar voren, maar dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat de accu onlangs vervangen is......dat betekent geloof ik ook RESET! Het LAMBDASONDE lampje brandt niet meer, wat hij eerst af en toe deed. Dat geeft al aan dat er iets met het mengsel niet in orde is. Goed genoeg om uit te zoeken dus, nogmaals dank en tot de volgende post. 

Siraj 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC