945 2.3i - Emissielampje, hard stoten en sterk op motor afremmen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2009 22:31 #1076295
door V700 register
945 2.3i - Emissielampje, hard stoten en sterk op motor afremmen is gemaakt door V700 register
945 2.3i '93 met 354k km's.
Na alle kleine successen dient zich de volgende uitdaging op de 1k Volvo aan. Vandaag begon het uitlaatgas waarschuwingslampje te branden. De auto remde op de snelheid erg snel op de motor bij gas loslaten. Als ik gas gaf, dan volgde 2 seconden later een erg harde stoot/dreun door de auto heen. Alsof ik een misfire op meerdere cilinders tegelijk had.
Ik ben gestopt, na met 80km/u doorgebriebeld te hebben, bij het eerst volgende tankstation. Ik heb de stekkers van de LHV en gaskleppositiesensor los en vast gewurmd. Daarna gestart, maar het lampje blijft aan. De auto rijdt wel weer goed, zonder stoten.
Wat is dit? Even laten uitlezen dan maar? Ik vermoed lambda, lhv of de bedrading daarvan.
Na alle kleine successen dient zich de volgende uitdaging op de 1k Volvo aan. Vandaag begon het uitlaatgas waarschuwingslampje te branden. De auto remde op de snelheid erg snel op de motor bij gas loslaten. Als ik gas gaf, dan volgde 2 seconden later een erg harde stoot/dreun door de auto heen. Alsof ik een misfire op meerdere cilinders tegelijk had.
Ik ben gestopt, na met 80km/u doorgebriebeld te hebben, bij het eerst volgende tankstation. Ik heb de stekkers van de LHV en gaskleppositiesensor los en vast gewurmd. Daarna gestart, maar het lampje blijft aan. De auto rijdt wel weer goed, zonder stoten.
Wat is dit? Even laten uitlezen dan maar? Ik vermoed lambda, lhv of de bedrading daarvan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-09-2009 20:43 #1246875
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic zekering
even zekering 1 verwijderen om het lampje te resetten.
en kijken of hij weer aangaat.
kan namelijk zijn dat je even geen vonk heb gehad en er onvebrande gassen in het uitlaat systeem zijn gekomen.
als er daarna weer een vonk is en er gassen doorgeblazen worden kan de kat ( zeer heet) de onverbrande gassen verbranden die de schok veroorzaakt.
en kijken of hij weer aangaat.
kan namelijk zijn dat je even geen vonk heb gehad en er onvebrande gassen in het uitlaat systeem zijn gekomen.
als er daarna weer een vonk is en er gassen doorgeblazen worden kan de kat ( zeer heet) de onverbrande gassen verbranden die de schok veroorzaakt.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2009 21:32 #1246882
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic resetten en kijken of de
resetten en kijken of de storing zich vaker voor gaat doen lijkt mij in dit stadium het beste. Ongeacht wat de oorzaak van het oplichten van het lampje is, zul je er toch pas wat aan kunnen doen als het zich vaker voordoet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2009 21:46 #1246888
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontsteking
Uitval van de ontsteking klinkt mij ook logisch bij deze symptomen. Ik zou de BDP sensor verdenken, of de electronische onderbreker unit (door sommigen vonkversterker genoemd). Kun je de stationair draaiende auto laten stilvallen door aan de resp. kabelbomen te rommelen?
Is LHV de luchthoeveelheidsmeter? (heet meestal LMM, Luchtmassameter). LMM, gasklep positie sensor en lambda zijn allemaal brandstof systeem, niet direct ontsteking gerelateerd.
Wat gebeurde er "Als ik gas gaf", had je dan weer vermogen (ontbranding) of nog steeds niet? In dat laatste geval lijkt me dat de BDP sensor nog steeds signaal gaf aan de EZK en die op zijn beurt nog steeds de LH ECU toestond brandstof in te spuiten met de knal tot gevolg. Daarmee zou de BDP sensor niet meer verdacht zijn want werkt.
Hoe staat het met je rotor, bougiekabels (ook de middelste) etc?
Is LHV de luchthoeveelheidsmeter? (heet meestal LMM, Luchtmassameter). LMM, gasklep positie sensor en lambda zijn allemaal brandstof systeem, niet direct ontsteking gerelateerd.
Wat gebeurde er "Als ik gas gaf", had je dan weer vermogen (ontbranding) of nog steeds niet? In dat laatste geval lijkt me dat de BDP sensor nog steeds signaal gaf aan de EZK en die op zijn beurt nog steeds de LH ECU toestond brandstof in te spuiten met de knal tot gevolg. Daarmee zou de BDP sensor niet meer verdacht zijn want werkt.
Hoe staat het met je rotor, bougiekabels (ook de middelste) etc?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2009 14:45 #1246948
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reactie's
Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb de stekker van de LHV / LMM (wat zit er eigenlijk op een '93er Volvo, een luchthoeveelheidsmeter of een luchtmassameter??) schoongemaakt. De symptomen waren daarmee weg, maar toch bleef het lampje branden. Toch maar even langs de dealer om uit te lezen, het bleek inderdaad de code van deze meter te zijn. Gereset en het lampje is sindsdien niet meer aan geweest.
Ik denk wel dat ik alle stekkers maar even ga controleren, schoonmaken en inspuiten.
Thanks nogmaals!
Ik denk wel dat ik alle stekkers maar even ga controleren, schoonmaken en inspuiten.
Thanks nogmaals!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2009 17:30 #1246959
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LH jetronic
Luchthoeveelheidsmeter is herkenbaar aan de luchtflap in een circelvormige doos. Dit meet luchtvolume en moet temperatuur gecompenseerd worden
Luchtmassameter is een ronde buis met een platina hittedraadje, die heb je in je 940 van '93 (LH jetronic 2.4 van Bosch)
Heb je zowel de codes op pos 2 als pos 6 uitgelezen? Het kan nog steeds zijn dat je de gevolg codes gewist hebt maar de oorzaak nog in je auto zit. In dat geval komt het probleem vanzelf terug.
Luchtmassameter is een ronde buis met een platina hittedraadje, die heb je in je 940 van '93 (LH jetronic 2.4 van Bosch)
Heb je zowel de codes op pos 2 als pos 6 uitgelezen? Het kan nog steeds zijn dat je de gevolg codes gewist hebt maar de oorzaak nog in je auto zit. In dat geval komt het probleem vanzelf terug.
Moderators: Jerry Stam