zekering 11.......lamda....in tank fuel pomp?
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik had een poosje last van een erg stinkende en veel verbruikende volvo. en tja. heleboel sensoren en dan kan alles wel de schuldige zijn.
nu heb ik zekering 11 ( Heated lamda & In tank Fuel pump) eruit getrokken. de computer gereset door de accupool eraf te trekken. en hij rijd weer super. teminste. kleppen tikken minder, trekt beter door. en stinkt niet meer.
mijn vraag is, hoort er op de dashboard geen lampje te branden van de lamda?en heeft een lamda een massa verbinding nodig?de uitlaat is erg roestig en de lamda is ook aangetast door de tijd.
aangezien de wagen niet meer de problemen geeft omdat ik zonder zekering 11 rijd, ligt het dus bijna zeker aan de lamda.
dus de vraag nogmaals. heeft de lamda een massa nodig? en help het als ik de boel een beetje opschuur en inspuit met contactspray?of is het mogelijk dat de lamda gewoon stuk is?
alvast bedankt,bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, deze moet oplichten bij het op contact zetten van de auto, driehoekje met lambda-tekentje erin (Y op zijn kop)Scorpio29GLX schreef : mijn vraag is, hoort er op de dashboard geen lampje te branden van de lamda?
Dat lijkt me een te kort door de bocht conclusie.Storingscodes uitlezen nadat je geconstateerd hebt dat het lambda lampje werkt en de zekering 11 weer hebt terug gestoken, lijkt me de beste start.Scorpio29GLX schreef : aangezien de wagen niet meer de problemen geeft omdat ik zonder zekering 11 rijd, ligt het dus bijna zeker aan de lamda.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weet je wat lambda-regeling doet?Dan weet je ook datjouw opmerking niet klopt.RVL schreef : Baseman, is het niet zo dat als het stekkertje van de lambda sonde afhaalt hij een standaard instelling kiest en als de wagen dan geen problemen meer geeft je kan aannemen dat ie vuil is of zit ik er nu naast?
Het Lambda signaal geeft aan de ECU aan, of het gemeten gas-luchtmengsel klopt en laat al naar gelang het resultaat meer of minder peut in spuiten.Als je hem lostrekt, krijgt de ECU dus geen input meer, maar ik ben even kwijt of ie dan op nul springt, of een vaste waarde aanhoud.Goed is het in ieder geval niet, als je zuinig op de kat bent, zou ik het liever oplossen.
Google eens op lambda.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
't Was maar een vraag.Volgens mij is dat bij de 940 dan ook, maar dan meer als limp-home mode of zo, ik moet me daar nog eens in verdiepen.RVL schreef : Baseman, ik weet heel goed wat de lambda sonde doet hoor
[EDIT] Ik heb even zitten zoeken op de site en vond een topic wat min of meer een atwoord bevat op jouw vraag: <a href="/node/16686">Lambda sonde stuk?</a>Je zou dat wel moeten werken aan het verbruik dus trouwens.[end edit]
lambda heeft OOK MASSA via de uitlaat.Wouter1973 schreef : De lambdasonde is inderdaad geaard via de uitlaat. Als je zelf aangeeft dat de uitlaat erg roestig is, en als we aannemen dat roest niet zo'n goede geleider is, dan zou ik eerst eens een extra aardedraad trekken vanuit de lambdasonde naar een minder roestig carrosseriedeel.
maar lambdasonde heeft een plus draad/voorverwarming (1) en MASSA draad (2) en een meeting /signaal draad (4)
immers alle uitlaten roesten dan zou iedereen een Massa draadje naar de uitlaat moeten gaan leggen.
Gelukkig waren die jongens bij bosch ook zo slim om dit alvast te doen. <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank">
De ecu gaat idd naar een noodstand /vooringestelde stand maar bij de apk zal het co gehalte te hoog zijn.
waarschijnlijk zal je de lambdasonde even moeten (laten) doormeten
tussen 1 en 2 moet de weerstand bij 20 graden 3 ohm zijn en bij een warme lambda boven de 350 moet deze 13 ohm zijn.
sluit 4 aan een voltmeter en meet tussen 4 en massa een spanning org tussen de 0-1volt
bij een juiste co is dit 0.5 volt
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm