klepspeling en vooronsteking van een B230FT

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-09-2009 18:12 #1076239 door G. Los
Hoi,

Onlangs een B230FT (uit een 93-er 940) in een Volvo 245 gelepeld. Maar nu wil ik de kleppen stellen(eentje tikt er wat) en de verplaatste ontsteking afstellen.  Weet iemand misschien de klepspeling(warme en/of koude motor) en de waarde van de vaste vooronteking voor deze motor?  Kan het zo even niet vinden hier op dit forum.

alvast bedankt!

gr. Gydo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2009 21:10 #1246594 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen vooronststeking
Voorontsteking is niet af te stellen door positie grondplaat oid. Wordt keurig geregeld door ECU/EZK obv signaal BDP sensor achterop het vliegwielhuis. Klepspeling kan ik je zo niet zeggen omdat ik mijn haynes niet kan vinden.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
11-09-2009 23:55 #1246611 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic vadis
Klepspeling                                MotorKoude motor (mm)             Warme motor (mm)B 200-230bij afstellen*                            0,40                                  0,45                bij controle*                    0,30-0,40                          0,35-0,45
* Dezelfde speling voor de inlaat- en de uitlaatkleppen
Bron VADIS

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-09-2009 13:40 #1246632 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Maar.... ik heb mijn
Maar.... ik heb mijn ontsteking verplaatst naar de zijkant van het blok.  Zou het dan niet uitmaken hoe de grondplaat staat ten opzichte van de computergestuurde ontsteking?  Stel dat de rotor nog niet bij de eerste cilinder is aangekomen, maar dat de BDP-sensor wel detecteerd dat de zuiger in de bovenste dooie punt staat?  Bobine geeft dan stroom door maar bereikt de bougie pas als de rotor voor het desbetreffende contactje staat?  Of zie ik iets over het hoofd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2009 15:46 #1246643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Timing
Timing wordt door de computer bepaald, niet door de verdeler. De verdeler moet natuurlijk wel ongeveer goed staan anders krijg je meer vonk in je verdeler dan in de cylinder. (maar ik kan je gedachte best voorstellen, heb ik ook gehad maar komt uit de tijd dat op de grondplaat de onderbreker zat en dat je ontstekingstijdstip moest instellen door de hele verdeler te verdraaien. Met de el-ontsteking is timing en verdelen gescheiden van elkaar.)
Je kunt de groffe timing statisch controleren: Cyl 1 op BDP zetten (check evt zuiger via bougiegat), dan moet de distributie op de merktekens staan, je vliegwiel met een gat voor de BDP sensor en je rotor moet wijzen naar cyl 1. Het koper op de tip van de rotor heeft een bepaald breedte en ook de stift in de verdelerkap is vrij dik, als ze maar ongeveer goed staan gaat daar echt wel een vonk overslaan.
Precisie regelen van de timing doet de ECU, zoals Henk zegt obv de BDP sensor maar ook obv de klopsensor.
Als je wilt weten of het echt werkt kun je dat nog steeds met een stoboscooplamp controleren (maar dus niet afstellen)

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-09-2009 18:37 #1246721 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Okee, heren dank voor de
Okee, heren dank voor de info tot nu toe. Ga van de week eens de onsteking controleren met een troboscooplamp en tevens de kleppen stellen.  en natuurlijk naar de RDW voor een lpg-keuring, maar dat is een peuleschil.

Groeten,  Gydo

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC