injectie of carburateur, 4-cil of 6-cil?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2009 17:37 #1075994
door V700 register
injectie of carburateur, 4-cil of 6-cil? is gemaakt door V700 register
Hallo,
Is ergens te vinden welke Volvo-motoren (of autotypes) injectie hebben, en welke nog een carburateur?
Vrgr
Victor
Is ergens te vinden welke Volvo-motoren (of autotypes) injectie hebben, en welke nog een carburateur?
Vrgr
Victor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2009 21:11 #1245286
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorentabel
Die motorentabellen staan onder de knop DOCUMENTATIE bij SPECIFICATIES.
Groet, Lieme Huib
Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2009 10:01 #1245310
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic K- motoren
Motoren met K zijn carburateurs :
 
B 200 K en B 230 K.
Alle andere zijn injecties.
Tom
 
B 200 K en B 230 K.
Alle andere zijn injecties.
Tom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2009 00:15 #1245380
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op de B230A na dan...
op de B230A na dan...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2009 00:37 #1245384
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectie
En de B230FK (is injectie)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2009 13:47 #1245403
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Injectie of carburatie
Klinkt wel lekker Vlaams: carburatie...
Elke 940 / 960 van 1991 en later is dus zo'n beetje met injectie.
Ik ben dus een newby in het 700/900 wereldje. Heb lange tijd met veel liefde een 240 estate gereden, daarna allemaal moderne prut met moderne elektronische problemen en moderne kosten. Nu dus op zoek naar een 940 of 960.
Wellicht weten de heren alhier een hapklaar antwoord: zitten er nog wezenlijke verschillen (duurzaamheid onderhoudskosten e.d.) tussen de 4-cilinder en de 6-cilinder? Kan ik beter het ene of juist het andere zoeken om een goede reden?
Dank voor het antwoord.
Victor
Elke 940 / 960 van 1991 en later is dus zo'n beetje met injectie.
Ik ben dus een newby in het 700/900 wereldje. Heb lange tijd met veel liefde een 240 estate gereden, daarna allemaal moderne prut met moderne elektronische problemen en moderne kosten. Nu dus op zoek naar een 940 of 960.
Wellicht weten de heren alhier een hapklaar antwoord: zitten er nog wezenlijke verschillen (duurzaamheid onderhoudskosten e.d.) tussen de 4-cilinder en de 6-cilinder? Kan ik beter het ene of juist het andere zoeken om een goede reden?
Dank voor het antwoord.
Victor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2009 14:48 #1245409
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
Niet alleen de motor veroorzaakt een verschil in onderhoudskosten, ook het onderstel. De 940 met de 4 cilinders is meer een werkpaard, voortgekomen uit oa de 240. De techniek is daar ook naar. Voortgebouwd op een simpel en ronduit robuust ontwerp. Onderstel is relatief eenvoudig met een starre achteras, wat echter minder comfortabel is. De 960 heeft een relatief nieuwere 6 cilinder, zeker ook betrouwbaar maar mogelijk toch ietsje minder dan de 4 cilinder. Hebben soms last van poreusiteit in het aluminium blok en de blokken gaan soms scheuren hoewel dit niet vaak voorkomt. Maar ook de 6 cilinders kunnen hoge kmstanden halen (3-5 ton zal bij goed onderhoud geen probleem zijn). Het onderstel van de 960 is comfortabeler dan dat van de 940 ivm onafhankelijke vering achter. Is wel duurder in onderhoud. De vele rubbers zijn an sich niet duur, de monteur die ze monteert wel omdat het gewoon veel tijd kost. Weet niet hoe gemakkelijk het zelf te doen is. Dus, wat minder comfortabel maar mogelijk robuuster en goedkoper in het onderhoud is de 940. Meer comfort maar mogelijk hogere onderhoudskosten gaan op voor de 960. Natuurlijk niet helemaal zwart/wit zo te zeggen, een slechte 940 kan meer onderhoud nodig hebben (en geld kosten) dan een goede 960.Beide modellen hebben overigens een injectie-, ontstekings- en soms een automaatcomputer, de rest is gewoon simpele schakelaar/relais techniek. Dus geen computers voor knipperlichten, CV etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2009 15:41 #1245413
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 760 met een B280e/F
Ook een 760 met een B280E/F motor heeft injectie en de deze (laatste) PRV motoren kunnen heel veel kilomters aan. Daarnaast zijn deze motoren niet eens zoveel "onzuiniger" dan de wat krachtiger 4 Cylinders.
Groet
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2009 11:11 #1245444
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank
Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Minder knopjes, iets minder comfort en minder kosten en onderhoudsrisico gaan dus hand in hand. Dan maar iets minder knopjes en comfort en me richten op een 940.
Tips zijn welkom: ik zoek dus een Volvo 940 Estate Automaat, liefst ook nog in het noorden van het land.
Wat me overigens opviel toen ik onlangs ergens in de bush van Zweden was: iedereen daar reed in een oude 700/900 en vrijwel niemand in een 240/260. En in de schuur hadden al die zweden een luxe auto staan die dus nauwelijks gebruikt werd.
Vrgr
Minder knopjes, iets minder comfort en minder kosten en onderhoudsrisico gaan dus hand in hand. Dan maar iets minder knopjes en comfort en me richten op een 940.
Tips zijn welkom: ik zoek dus een Volvo 940 Estate Automaat, liefst ook nog in het noorden van het land.
Wat me overigens opviel toen ik onlangs ergens in de bush van Zweden was: iedereen daar reed in een oude 700/900 en vrijwel niemand in een 240/260. En in de schuur hadden al die zweden een luxe auto staan die dus nauwelijks gebruikt werd.
Vrgr
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2009 13:36 #1245457
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Knopjes
Zoveel knopjes minder hoeft een 940 toch niet te hebben ? Alleen de W/S/E knoppen heeft een 940 niet. Als je eentje met open dan kom je volgens mij redelijk in de buurt :)Motoren en wegligging van de 700/900 serie zijn wat beter/prettiger dan de 240/260 serie, wellicht rijdt men in Zweden vooral in deze types.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam