Welke B- motor in 740 sedan aut. '85 heeft ontsteking aan de zijkant?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2009 20:02 #1075982 door V700 register
Een kennis van mij heeft een Zweedse 740 aut. '85 (sedan) met een B(23?)? motor met de ontsteking aan de zijkant.  
(Dus niet bij de voorruit.)     Er is tevens een handchoke.
Hij wil er misschien wel afstand van doen maar ik kan nul,nul informatie vinden over deze motor.
Welke is het ??     Zijn de onderdelen dan schaarser?          Gaat LPG inbouw net zo makkelijk ? De motor liep "niet helemaal mooi rond" maw schudde een heel klein beetje bij het stationair lopen. Maar geen rare geluiden en schakelen en rijden ging ook prima. De carrosserie is aardig maar ik ben 191 cm en er is een schuifdak... Er was een nat plekje bij de voeten van de linker-achter-passagier. Bij de dorpel thv de voeten van de bestuurder zit onder de bodem een klein dwarsbalkje (krik?) dat helaas een beetje uit zijn verband was gereden (ergens tegen aan). Tja...  wat te doen.?.  Wie weet meer?  Al vast bedankt voor uw reactie ! Piet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2009 21:15 #1245204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic b230a
Dus wel al een 230 motor maar toch de ontsteking op de hulpas. De 240 uit die tijd heeft dat ook. De 740 gl werd toen in zweden en in gent gebouwd. In gent werd de b230k gemaakt en in zweden de b230a. De 240 werd toen ook in zweden gemaakt met dezelfde motor de b230a. De 230a heeft een handchoke en een pierburg 175 cdus carburateur. Als je iets over het onderhoud wil weten moet je bij de 200 vereniging zijn.
Kan makkelijk op gas
Handchoke is een voordeel minder gedoe dan een automatische choke
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2009 22:32 #1245227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je antwoord. 
Bedankt voor je antwoord.  Het lijkt me wel een voordeel dat je makkelijk bij de verdeelkap kan !  
Ik ben een beetje bang dat de carburateur-onderdelen wat zeldzaam gaan worden...
Helaas is deze 740 wel een beetje duur (iig meer dan 3500-) dus ik weet niet of het wat gaat worden 
en bij een schuifdak (hopelijk niet lek) raakt m'n hoofd een beetje het dak...
Ik kon bij de betreffende 740 niet uitvogelen waarom er achterin een nat plekje was. 
Ik was nog bij Rima in Druten om er wat te keuvelen/kijken (al 10 jaar niet meer geweest) maar
het bleek helaas een wat zakelijke kille bedoening geworden te zijn...
De eigenaar was er niet.  Ik kreeg er wel koffie...  
Men dacht aan een B320E. 
Die heb ik op twee 245-plaatjes in beide uitvoeringen gezien: Ontsteking voor en achter...
Piet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2009 22:54 #1245231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic b230e
Dan moet het een 740 gle zijn deze heeft de ez-118k ontsteking en die zit achterop. En een 230e heeft mechanische injectie en geen carb.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2009 23:10 #1245296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo.

Piett schreef : Helaas is deze 740 wel een beetje duur (iig meer dan 3500-)

Nondeknetter, wat een bak geld, voor een auto waar aan mankeert wat je op het volvo-forum.nl gemeld hebt

Terwijl Piett op het volvo-forum.nl schreef : Misschien is het mogelijk om de stoel nog wat extra te verlagen... Ik wil perse een automaat en die hebben vaak een schuifdak... (Misschien ken je dat: Als je 195cm bent dan kan je toch niet meer bij die 3e / 5e versnelling... en alle rugleuningen zijn net verkeerd...). De "afgelezen" km-stand is ongeveer 150.000. De deuren zijn onderaan een beetje matig en de dorpel heeft "spikkeltjes" maar net niet "te veel". Er was hier en daar "netjes overheen geverfd" maar er was geen "tectyl-camouflage". APK was net nieuw. Het enigszins krom gereden dwarsbalkje vind ik wel jammer.. De 4 velgen lijken allen een "centraal schoteltje" te missen wat de wielmoeren zou moeten afdekken. De voorbumper leek een andere te zijn met een afwijkende (donkere) andere "taartschep" ipv het carrosserie-kleurige exemplaar. Er was een oude (maar niet originele) radio. Er was geen airco en de ramen gaan met een slingertje. 
[

Ik kan me voorstellen dat je een 7-serie zoekt, immers een mooie auto, maar even ter vergelijk:Mijn 940 Estate uit 1996 met omkeurbare LPi installatie kon ik kan ik daar ruim van betalen, sterker nog, dan krijg ik nog 1200 euro wisselgeld ook.Automaat, ECC, vol-leder, maar wel met dik 4 ton.Ik zou het nog eens stevig overwegen, maar da's mijn persoonlijke mening. (van iemand die de auto ook niet gezien heeft, maar afgaat op wat je hier zelf vermeld.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2009 12:24 #1247382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230F op LPG ? (gas)
Daar was ik nog even.  Ik heb bovenstaande Volvo maar uit mijn hoofd gezet...
Inmiddels heb ik ook nog een 740 sedan '86 gezien met waarschijnlijk een B230F (injectie?
(moet hem nog een keer bekijken) en de grote vraag is dan weer of gas (LPG)
een probleem is voor deze motor ??...  (Meer electronica?)...   
(Met de turbo-versie vraag ik mij dat ook af)
Piet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2009 13:30 #1247498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ombouw Ontsteking
Ik kan het je nog sterker vertellen, destijds hebben wij een 740 omgebouwd, dwz het plaatje verwijderd bij de getande riem en er een onsteking van de 240 ingezet. De auto wou met zijn orginele ontsteking maar beroerd lopen, van alles vernieuwd, maar niets hielp. Ik had nog een B21A liggen en even de ontsteking erop gezet. Liep als een zonnetje. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 15:38 #1253404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoera, een 740 er bij . . .
Inmiddels een andere aangeschaft.  Een zilverkleurige 740 GL aut. sedan  B230F 1-86 zonder schuifdak.              De carrosserie is goed maar de lak is op de "bovenkanten" matig en dof.                                                                De bovenkant van het dashboard (donkerblouw-zwart) heeft "de bekende" scheuren.                                           De auto was door (een kennis van?) "SJ-auto" bij een dealer(?) uit Zwitserland gehaald en bij Sweden-Parts neergezet.          Er hebben dus meerdere mensen aan verdiend, maarja.. ik heb zelf geen tijd voor wereldreisjes.. Het valt me op dat "de handel" de laatste tijd veel  "max.'86 auto's" uit het buitenland haalt.. Als dat maar niet uit de hand gaat lopen..                       Ik heb gigantisch weinig tijd maar inmiddels ligt de originele kapotte CR-405 radio en de km-teller-unit (bekende euvel) al binnen... Waarschijnlijk heb ik geen versterkertje onder het dashboard zitten dus... aan een andere CR-708 (die hier ligt,zonder diefstalcode, zonder ingebouwde versterker) heb ik eigenlijk ook niet direct iets... Aan de ene kant wil je de originele radio behouden en aan de andere kant wil je een modern ding dat er dan eigenlijk wel oud moet uitzien.. Nouja, misschien is dat allemaal meer iets voor een nieuw "dagboek" of zo iets!
Piet.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC