Stationaire loop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 14:11 #1075790 door V700 register
Stationaire loop is gemaakt door V700 register
Recentelijk heb ik een 940 sedan (230fb motor) aangeschaft; aardig uitgeleefd maar verder nog goed op te knappen. Hij rijdt prima en schakelt zijdezacht (ZF automaat). Ondertussen ben ik begonnen met een stukje onderhoud. Kleppen gesteld, olie en filter vervangen, koelvloeistof vervangen (eerst het zaakje gespoeld), carterventilatie nagekeken, gasklepkuis gereinigd (en schakelaartje weer op het klikmoment terug gezet) en luchtfilter nagekeken (schijnbaar recentelijk vervangen). Tevens de CIS klep gereinigd. In de stationaire loop loopt ie alleen nog niet helemaal zoals ik wil (al vanaf aanschaf); hij blijft wel op toeren (rond de 900) maar hij loopt niet zoals ik gewend ben van mijn estate. Je voelt dat ie zo nu en dan iets zakt in toeren en weer opkomt; beter kan ik het niet omschrijven. Wie heeft er een idee waar ik het beste met mijn zoektocht kan beginnen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 15:05 #1244296 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Ik heb hetzelfde probleem
Mijn 945 (B230FK) loopt stationair een beetje onregelmatig. Af en toe zakt het toerental terug naar 600-700 om dan weer te stabiliseren. Niet erg lastig, maar ik vind het beter als ie perfect loopt. Daarnaast (misschien heeft het er mee te maken) heeft de motor extra moeite met het vasthouden van het stationaire torental als de motor warm is. Tijdens de vakantie heb ik zelfs een keergehad dat ie telkens na het starten meteen weer afsloeg. Tijdje het gaspedaal ingedrukt houden (2000 toeren, 20 seconden) en dan loopt ie weer normaal.
Omdat ik de auto pas een week of 5 heb, ken ik 'm nog niet zo goed en weet ik ook de weg onder de motorkap nog niet. Op de volgende sleuteldag wil ik in ieder geval het "stationairloopcircuit" nakijken. Ik lees ook veel verhalen over de CIS klep.Morgen verwacht ik de Haynes binnen, dan zal ik die eens gaan zoeken.
Groet en ik ben benieuwd naar de reacties op deze post.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 20:27 #1244334 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Robert
Robert, jouw omschrijving lijkt op een vervuilde CIS klep. Aan de voorkant van het gasklephuis, waar die dikke rubber slang op het spruitstuk zit, gaat ook nog een slang met een diameter van 2-3 cm een stukje naar voren en dan naar beneden. Als je die volgt, met een paar bochten, kom je bij de CIS klep uit. Zit met een rubberen steun aan het blok vastgeschroeft. De 2 rubber slangen losmaken, stekker op de achterzijde losmaken en de klep uit de rubber steun halen. De boel van binnen schoonmaken met remmenreiniger of wasbenzine. Let ook op het gedeelte van het schuifje wat normaal gesproken niet zichtbaar is. Deze kun je tegen de veerkracht in een stukje verdraaien met je vinger, ook daaronder schoonmaken. Dan weer licht smeren met bijv. WD40, met name het asje waar het schuifje om draait. Dan de boel terugzetten, stekker niet vergeten. Er komt na verloop van tijd wat olie/vet op waardoor het schuifje niet meer soepel draait.
De topicstarter geeft aan dat hij dit al gedaan heeft. Hij heeft mogelijk last van valse lucht. Mogelijk een slang lek of een losse slangklem ? Inspecteer alle leidingen vanaf de LMM (direct na het luchtfilterhuis). Misschien een losse LPI injector zitting ? De LPi injectoren mogen enigzins flexibel in de aluminium zitting zitten (zit een rubber Oring tussen), die aluminium zittingen moeten muurvast in het spruitstuk zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2009 19:00 #1244339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPI gaat niet lukken. Er zit
LPI gaat niet lukken. Er zit geen gas op. Valse lucht <strike>ga ik nog nakijken</strike>  heb ik nagekeken, zover mogelijk. Alle slangen lijken goed dicht; rekbare slang van luchtfilterhuis naar gasklephuis met draaiende motor maar eens "flink" gerekt; geen verschil. Geen loszittende slangklemmen. Welke andere mogelijkheid hebben we nog? Zou het met een net iets minder contact te maken kunnen hebben door (oudere) bougiekabels en bobinekabel? Of verwacht ik dan echt hikken op drie of minder pootjes?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2009 11:16 #1244459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hm
Zou het eigenlijk niet zo goed weten. Slechte contacten in de onsteking zou je bij hogere toerentallen goed moeten kunnen merken lijkt mij ??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2009 13:31 #1244479 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Testen CIS-klep
Zonder te hoeven sleutelen kan je een goede indruk krijgen van de werking van de CIS-klep door een eenvoudig testje. Start de auto, zet 'm in de 1e versnelling en hou de koppeling in. Trap op de rem en laat de koppeling nu opkomen totdat het toerental begint te zakken. Als de CIS-klep goed werkt moet dit toerental weer gecorrigeerd worden naar ca 750 toeren per minuut. Als je op dat moment de koppeling weer volledig intrapt, stijgt het toerental tot 1000 of iets daarboven, dit moet dan weer terug gecorrigeerd worden naar wederom 750 toeren per minuut.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2009 22:53 #1244481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Werkt dat echt zo? Goeie
Werkt dat echt zo? Goeie tip. Bij mij was de klep niet vies en ik heb hem eenvoudig vervangen door een die ik nog had liggen; het maakte geen verschil. Overigens gaat deze tip jammer genoeg bij mij niet op: ik rijd automaat . Ondertussen nog wel steeds benieuwd naar andere tips. Idee: injectoren een beetje vervuild; zou dat het kunnen zijn?

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 21:32 #1244616 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Die kende ik nog niet
Wel heb ik inmiddels de CIS klep gevonden. Ik was al van plan om 'm dit weekend even schoon te maken. Eerst maar even testen...
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2009 14:33 #1244663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklep
Maak ook meteen het huis van de gasklep schoon. Door de carterventilatie komen er oliedampen langs de gasklep, waardoor het huis langzaam dichtkoekt.
De gasklep blijft bij stationairdraaien op een klein kiertje staan, waardoor er net voldoende lucht door kan om de motor ca. 500 tpm te laten draaien. Dit is de basisafstelling. Daarnaast stroomt er nog een beetje extra lucht via de CIS klep, genoeg voor ca. 300 tpm, samen dus 800 toeren. De CIS klep kan de hoeveelheid extra lucht regelen om het stationaire toerental vast te houden (koude motor, AC aan/uit, veel stroomverbruikers). 
Het toerental kan ook varieren door een wisselende belasting, staat de airco niet aan (of de kachel op vooruitontwaseming)? 
Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC