Waaraan merk je dat de isolatie van je BDP-sensorkabel aan het overlijden is?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 17:05 #1074696 door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Ik rijd een 945 met zestienkleppenmotor (B234F) van modeljaar 1991. Nu kwam ik laatst achter de motor een kabeltje tegen, waarvan de mantel niet helemaal fris meer was. Ik vermoed dat het het kabeltje van de BDP-sensor is (Je hebt of een BDP-sensor of een HAL-sensor. Maar ik dacht dat het kabeltje van die laatste hoger zat). Kan iemand me vertellen, hoe de motor hierop reageert? Waar merk je dat tijdens het rijden (of stilstaan) aan?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 17:37 #1239245 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Warme start
Hoi Mathy,
Klopt. De hal-sensor zit dacht ik achter de verdeelkap verstopt. De BDP-sensor zit op de behuizing van het vliegwiel, de overgang van motor naar versnellingsbak zeg maar. Hij zit daar met de identieke RPM sensor.
Ik heb beide vervangen en was daarmee gelijk mijn warme start probleem kwijt welke mij al jaren kwelde.
De probleemstelling was simpel. Na een erg lange rit de auto even een uurtje stilzetten en dan weer proberen te starten. De motor draait wel rond maar wil absoluut niet aanslaan. Ik verbeelde mij altijd dat, als ik de motorkap open deed en de warmte liet opstijgen, de motor sneller weer wilde aanslaan. Je zag aan het bewegen van de toerenteller dat hij er weer zin in had. Als hij geen zin had, geen beweging in de toerenteller.
Bij een van de kabels was het binnenwerk aan gort. Welke van de twee dat was weet ik helaas niet meer. Maar als je de kabels bekijkt dan weet je denk ik wel welke de foute is.
Groet,
Támas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 18:32 #1239253 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals
Als ik het uit de woorden van Mathy goed begrijp heb je één van beide, of HALL of BDP. Dacht dat de HALL in modeljaar '88 of '89 vervangen is door de BDP ?BDP zit achter de kop op het vliegwielhuis. Kabeltje loopt bij mij (LPT) vanaf de bestuurderszijkant onder de paravent door naar het midden. Daar zit een stekker, na de stekker loopt de kabel naar beneden. Als je de kabel volgt en ziet dat hij midden op het vliegwielhuis zit is het eigenlijk wel 100% dat het de BDP kabel is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 18:56 #1239256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mij viel op gegeven
Mij viel op gegeven moment bij een beurtje op dat de mantel van de kabel naar de BDP sensor afbrokkelde als ik hem bewoog of tussen de vingers kneep.
Een tijdje later wilde mijn bolide soms moeizaam starten 's morgens. Toch maar eens de sensor + kabel vervangen en het probleem was opgelost.
Je merkt het dus bv aan vage startproblemen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 20:00 #1239258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of hal-, of bdpsensor

henk 940LPT schreef : Als ik het uit de woorden van Mathy goed begrijp heb je één van beide, of HALL of BDP. Dacht dat de HALL in modeljaar '88 of '89 vervangen is door de BDP ?

Inderdaad, het is of de een of de ander. Geen idee welke waar op geleverd is.
Groet,
Támas

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC