CO hoog en code 2-1-3 opgelost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2009 15:41 #1074181
door V700 register
CO hoog en code 2-1-3 opgelost is gemaakt door V700 register
Probleem opgelost!!!
 
Na een tijdje niets aan de auto gedaan te hebben is deze nu weer rijdend!!! Ik heb een nieuwe ECU (75 euro) erin gezet en de problemen waren opgelost. Geen enkele foutcode meer en loopt als een zonnetje. Afgelopen vrijdag naar de APK en zonder problemen erdoor CO gaf 0,3 aan!
Gelijk daarna ontschorst en een flink eind gereden.
 
Iedereen die heeft meegedacht hartelijk dank daarvor!!!
Groeten,
Martin Nusselder
 
 
Hallo,
Volvo 740 1990, B230F , Bosch computer
Weer een stapje verder. code 2-3-2 is niet meer (gelukkig) en we walm komt niet meer uit de uitlaat!!
Nu code 2-1-3 en 1-1-3
Ik ben op deze mooie zaterdag maar weer met de 740 aan de slag gegaan. Voor alle zekerheid de timing nagekeken en staat goed. Ook het vliegwiel 90graden voor BDP staat goed. (en zoals je al zie niet op de streepjes alleen letten, dus bougie eraf en 1e cilinder zuiger op BDP) Op een gegeven moment de benzine toevoer van de start inspuiter dichtgeknepen na de tip op mijn vorige forum(kan lekken..)!! Nu storingscodes 2-1-3 en 1-2-1 Nieuwe LMM erop en vervolgens kwamen de codes 2-1-3 en 1-1-3 Dus dat zou de Lambda sonde kunnen zijn. Meter erop en je ziet de spanning tussen de 0 en 1 V varieeren bij gas geven en op 0,75 volt staan bij "stationair". De rook uit de uitlaat en stank is nu wel verdwenen en geen code 2-3-2 meer!!! Een hele verbetering alweer. Deze start inspuiter is dus niet meer betrouwbaar.Alleen, de computer ziet de motor niet stationair lopen.... De smoorklepschakelaar doet het goed en is goed afgesteld. Bij een klein beetje verdraaien van de rol hoor je deze schakelen. Het schakelen doet het tot en met de connector van de computer Dat is dus allemaal goed maar de computer reageert er niet op. Daardoor wordt ook de CIS klep niet aangestuurd (want alleen in stationair wordt die gestuurd) en zal de motor altijd wat rijker draaien dan sationair (dit omdat er dan vermogen gevraagd wordt) De massa is OK. De connector ziet er nieuw uit. Het lijkt er dus op dat de computer de boel wat in de war stuurt, hij zet zich niet op stationair en regelt daardoor de CIS niet maar ook de benzine toevoer staat daarbij iets rijker. Code 2-1-3 geeft ook aan dat er een bedradingsfot zit naar die schakelaar of de schakelaar is defect, beide is niet het geval.
Op zoek naar een 0280000561 Bosch computer.....
Gr. Martin
 
Na een tijdje niets aan de auto gedaan te hebben is deze nu weer rijdend!!! Ik heb een nieuwe ECU (75 euro) erin gezet en de problemen waren opgelost. Geen enkele foutcode meer en loopt als een zonnetje. Afgelopen vrijdag naar de APK en zonder problemen erdoor CO gaf 0,3 aan!
Gelijk daarna ontschorst en een flink eind gereden.
 
Iedereen die heeft meegedacht hartelijk dank daarvor!!!
Groeten,
Martin Nusselder
 
 
Hallo,
Volvo 740 1990, B230F , Bosch computer
Weer een stapje verder. code 2-3-2 is niet meer (gelukkig) en we walm komt niet meer uit de uitlaat!!
Nu code 2-1-3 en 1-1-3
Ik ben op deze mooie zaterdag maar weer met de 740 aan de slag gegaan. Voor alle zekerheid de timing nagekeken en staat goed. Ook het vliegwiel 90graden voor BDP staat goed. (en zoals je al zie niet op de streepjes alleen letten, dus bougie eraf en 1e cilinder zuiger op BDP) Op een gegeven moment de benzine toevoer van de start inspuiter dichtgeknepen na de tip op mijn vorige forum(kan lekken..)!! Nu storingscodes 2-1-3 en 1-2-1 Nieuwe LMM erop en vervolgens kwamen de codes 2-1-3 en 1-1-3 Dus dat zou de Lambda sonde kunnen zijn. Meter erop en je ziet de spanning tussen de 0 en 1 V varieeren bij gas geven en op 0,75 volt staan bij "stationair". De rook uit de uitlaat en stank is nu wel verdwenen en geen code 2-3-2 meer!!! Een hele verbetering alweer. Deze start inspuiter is dus niet meer betrouwbaar.Alleen, de computer ziet de motor niet stationair lopen.... De smoorklepschakelaar doet het goed en is goed afgesteld. Bij een klein beetje verdraaien van de rol hoor je deze schakelen. Het schakelen doet het tot en met de connector van de computer Dat is dus allemaal goed maar de computer reageert er niet op. Daardoor wordt ook de CIS klep niet aangestuurd (want alleen in stationair wordt die gestuurd) en zal de motor altijd wat rijker draaien dan sationair (dit omdat er dan vermogen gevraagd wordt) De massa is OK. De connector ziet er nieuw uit. Het lijkt er dus op dat de computer de boel wat in de war stuurt, hij zet zich niet op stationair en regelt daardoor de CIS niet maar ook de benzine toevoer staat daarbij iets rijker. Code 2-1-3 geeft ook aan dat er een bedradingsfot zit naar die schakelaar of de schakelaar is defect, beide is niet het geval.
Op zoek naar een 0280000561 Bosch computer.....
Gr. Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2009 15:54 #1237059
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juiste type
Weet je zeker dat het juiste type TPS is gemonteerd (die overigens de positie van de gasklep doorgeeft niet van de smoorklep) en dat de op de juiste pennen contact wordt gemaakt ? En je hebt de juiste CIS klep ? Van die laatste schijnen er bijvoorbeeld al 3 versies te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2009 16:48 #1237062
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mode 2 proberen?
Jouw OBD-systeem heeft een mode 3 functie.Wellicht heb je daar meer aan, die laat de onderdelen na elkaar activeren, zodat je weet dat ze los van elkaar functioneren.
De uitleg staat hier:<a href="/node/376">Foutcodetabel EZ116K: electronische ontstekings unit</a>
De uitleg staat hier:<a href="/node/376">Foutcodetabel EZ116K: electronische ontstekings unit</a>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2009 17:15 #1237063
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere draadje
In het andere draadje gaf ik aan dat je mogelijk LH Jetronic of Regina injectie hebt, volgens mij zijn beide Bosch systemen. Die hebben echter wel verschillende betekenis voor dezelfde foutcodes. Had je dat nog nagekeken ? Je mag me evt. ook wel je VIN code (boven koplamp passagierszijde, begint met YV1...) via een PB sturen, dan kijk ik even in Vadis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2009 09:29 #1237083
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regina of Jetronic
Hallo,
Het is een Jetronic (0280000561). Dat had ik inderdaad nagekeken. De foutcode heb ik ook bij de hand. Op pen 2 en 3 wordt keurig geschakeld bij verdraaien van de TPS tot daar dus geen probleem. Echter de ECU geeft wel 2-1-3 als foutcode en ziet dus de TPS niet. Het is de goede TPS en heb deze ook getest en is OK. Als je de diagnose uitvoert ziet de ECU dit wel als allemaal goed. Maar bij lopende motor gaat het direct mis en komt code 2-1-3 met alle gevolgen van dien.
Bij diagnose (mode 2) wordt de CIS klep aangestuurd. Maar zonder een goed TPS signaal in de ECU zal een CIS niet reageren omdat deze dat alleen in Idle (staionair) doet.
Ga nog wel voor de zekerheid even de EZ116 testen of daar wat uitkomt. Gedaan code 1-1-1 dus geen probleem!
Gr. MArtin
Het is een Jetronic (0280000561). Dat had ik inderdaad nagekeken. De foutcode heb ik ook bij de hand. Op pen 2 en 3 wordt keurig geschakeld bij verdraaien van de TPS tot daar dus geen probleem. Echter de ECU geeft wel 2-1-3 als foutcode en ziet dus de TPS niet. Het is de goede TPS en heb deze ook getest en is OK. Als je de diagnose uitvoert ziet de ECU dit wel als allemaal goed. Maar bij lopende motor gaat het direct mis en komt code 2-1-3 met alle gevolgen van dien.
Bij diagnose (mode 2) wordt de CIS klep aangestuurd. Maar zonder een goed TPS signaal in de ECU zal een CIS niet reageren omdat deze dat alleen in Idle (staionair) doet.
Ga nog wel voor de zekerheid even de EZ116 testen of daar wat uitkomt. Gedaan code 1-1-1 dus geen probleem!
Gr. MArtin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2009 10:16 #1237084
door V700 register
De CIS klep wordt aangestuurt in mode 2, maar in mode drie moet je zelf de sensors bedienen en geeft je OBD systeem een bevestiging als het werkt (of dus niet)
Beantwoord door V700 register in topic Niet goed.
Dan heb je niet goed gelezen.In het item wat ik hierboven aanhaalde, staat onder mode 3 (niet twee, sorry, maar het staat er 10 cm onder) de componententest-procedure.mnfotografie schreef : Bij diagnose (mode 2) wordt de CIS klep aangestuurd. Maar zonder een goed TPS signaal in de ECU zal een CIS niet reageren omdat deze dat alleen in Idle (staionair) doet.
De CIS klep wordt aangestuurt in mode 2, maar in mode drie moet je zelf de sensors bedienen en geeft je OBD systeem een bevestiging als het werkt (of dus niet)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam