Warm slecht lopen, CO hoog
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2009 15:20 #1074152
door V700 register
Warm slecht lopen, CO hoog is gemaakt door V700 register
Beste Volvo enthousiasten,
Bij de APK is een CO waarde van 10 geconstateerd. Ik ben al dagen aan het zoeken naar het probleem.
Probleem omschrijvung:
Koud loopt de motor goed (B230F, 740, 1990)
Na warm worden begint de motor onregelmatiger te lopen en stinkt de uitlaat naar benzine.
CIS en gasklephuis schoongemaakt, nieuwe LMM, nieuwe ECT (Temp senson onder 3e inlaat) en nieuwe TPS (smoorklepschakelaar)
Codes na warm worden uitgelezen 232 en 213. 213 heeft te maken met de smoorklepschakelaar waarvan de bedrading doorgemeten is tot bij de ECU en EZ-116 beide goede verbinding.
TPS afgesteld. Bij iets verdraaien van gasrol schakeld deze gelijk. Motor loopt met dichtgeknepen CIs buizen op +/- 450 toeren.
Koelwater termostaat gaat netjes open bij warme motor.Nieuwe Lambda sonde en katalysator.
Alles gecontroleerd op valse lucht, niet gevonden.
Injectoren schoongemaakt engetest bij Bosch service center. Volgens hen zijn deze goed.
Wie weet wat ik verder kan doen om dit probleem op te lossen=
Gr. Martin
Bij de APK is een CO waarde van 10 geconstateerd. Ik ben al dagen aan het zoeken naar het probleem.
Probleem omschrijvung:
Koud loopt de motor goed (B230F, 740, 1990)
Na warm worden begint de motor onregelmatiger te lopen en stinkt de uitlaat naar benzine.
CIS en gasklephuis schoongemaakt, nieuwe LMM, nieuwe ECT (Temp senson onder 3e inlaat) en nieuwe TPS (smoorklepschakelaar)
Codes na warm worden uitgelezen 232 en 213. 213 heeft te maken met de smoorklepschakelaar waarvan de bedrading doorgemeten is tot bij de ECU en EZ-116 beide goede verbinding.
TPS afgesteld. Bij iets verdraaien van gasrol schakeld deze gelijk. Motor loopt met dichtgeknepen CIs buizen op +/- 450 toeren.
Koelwater termostaat gaat netjes open bij warme motor.Nieuwe Lambda sonde en katalysator.
Alles gecontroleerd op valse lucht, niet gevonden.
Injectoren schoongemaakt engetest bij Bosch service center. Volgens hen zijn deze goed.
Wie weet wat ik verder kan doen om dit probleem op te lossen=
Gr. Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2009 15:52 #1236917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Technisch
Technisch gesproken is het de gasklep, geen smoorklep. TPS staat voor Throttle Position Switch. Hoe de afstelling moet zijn kun je <a href="/node/17794" target="_blank">hie</a>r lezen. Die heeft trouwens, mits goed afgesteld, alleen invloed op je stationairloop (de ECU kijkt aan de hand van het signaal van de TPS of de CIS klep moet regelen of niet). Als ik jouw verhaal zo hoor zou deze nog wat te strak kunnen staan maar dat zou jouw problemen niet mogen veroorzaken. Want je hebt het niet alleen bij stationairloop maar ook bij rijden ? Of lukt dat niet ?Je moet even kijken of je de <a href="/node/374" target="_blank">LH Jetronic</a> hebt of de <a href="/node/10056" target="_blank">Regina</a> injectie. Die zijn beide geleverd op de B230F maar hebben wel verschillende betekenissen voor de foutcodes. Bij Regina wordt naar een zuurstofsensor verwezen, dat zou een luchtmassa/flow meter kunnen zijn ? Dat begint een beetje logisch te lijken, gezien jouw problemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
07-05-2009 15:53 #1236918
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic 2-1-3 kan ook komen omdat de
2-1-3 kan ook komen omdat de TPS "vastzit" op volgas (en dan slaan de injectoren ws. ook op hol). Bij LH 2.4 maakt de TPS alleen contact op de stationair en volgas positie (te meten tussen pin 3 en pin 1), daartussen niks (pin 2 en pin 1). Met een ohm-meter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2009 17:13 #1236928
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een vastzittende
een vastzittende thermostaatklep in het luchtfilterhuis (op warme stand) kan ook wat met de uitstoot doe en op ten duur de luchtmassameter slopen. beste die klep in koude stand blokkeren. misschien helpt dat wat, zal niet de magic bullet oplossing zijn hier maar kan wat verbetering brengen.
is de brandstofdrukregelaar nog goed?
als een motor veels te veel brandstof krijgt loopt ie meestal koud nog redelijk goed (choke effect) maar warm niet meer.
is de brandstofdrukregelaar nog goed?
als een motor veels te veel brandstof krijgt loopt ie meestal koud nog redelijk goed (choke effect) maar warm niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2009 13:03 #1236983
door V700 register
trek tijdens het draaien van de motor eens het vacuumslang van de brandstofdrukregelaar af en kijk/ruik of er benzine uit die kleine opening komt. Zo ja, dan is deze kapot en komt er door die vacuumleiding veel te veel benzine in de motor.
De brandstofdrukregelaar vind je vooraan op de inspuitgallerij (potje van 5cm doorsnede) vlakbij het thermostaathuis.
Nog een mogelijkheid: heeft jou auto nog een koudstart injector? Deze zit centraal achter/onder in de plenumkamer van het inlaatspruitstuk geschroefd. Deze kunnen mechanisch gaan lekken. Dan sluiten ze niet meer goed, zelfs als ze niet electronisch worden aangestuurd. Er staat gewoon 3 bar aan brandstofdruk op die injector dus als deze lekt wordt continue, ook bij warme motor te veel brandstof bij geinjecteerd.
Nog een mogelijkheid:de lambda sonde kan kapot zijn. Daardoor gaat de ECU een foutcode opslaan en in limp-home modus draaien. Lip home is altijd een veel te rijk mengsel samen met een laat ontstekingstijdstip. (is hoog verbruik)
Beantwoord door V700 register in topic te rijk mengsel
Ik ben het eens eens met JW,JW schreef : is de brandstofdrukregelaar nog goed?
als een motor veels te veel brandstof krijgt loopt ie meestal koud nog redelijk goed (choke effect) maar warm niet meer.
trek tijdens het draaien van de motor eens het vacuumslang van de brandstofdrukregelaar af en kijk/ruik of er benzine uit die kleine opening komt. Zo ja, dan is deze kapot en komt er door die vacuumleiding veel te veel benzine in de motor.
De brandstofdrukregelaar vind je vooraan op de inspuitgallerij (potje van 5cm doorsnede) vlakbij het thermostaathuis.
Nog een mogelijkheid: heeft jou auto nog een koudstart injector? Deze zit centraal achter/onder in de plenumkamer van het inlaatspruitstuk geschroefd. Deze kunnen mechanisch gaan lekken. Dan sluiten ze niet meer goed, zelfs als ze niet electronisch worden aangestuurd. Er staat gewoon 3 bar aan brandstofdruk op die injector dus als deze lekt wordt continue, ook bij warme motor te veel brandstof bij geinjecteerd.
Nog een mogelijkheid:de lambda sonde kan kapot zijn. Daardoor gaat de ECU een foutcode opslaan en in limp-home modus draaien. Lip home is altijd een veel te rijk mengsel samen met een laat ontstekingstijdstip. (is hoog verbruik)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2009 12:06 #1237049
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te rijk mengsel
De tip van Jan, de start injector kan lekken heb ik getest door de brandstofleiding daarnaartoe dicht te knijpen! Reset van de ECU en starten maar.
De codes 2-3-2 en 1-1-3 zijn verdwenen. Code 1-1-2 is daarvoor in de plaats gekomen en een behoorlijk stinkede uitlaat.
Dat geeft aan det de LMM zijn signaal niet bij de ECU afgeeft. Na het vervangen door de nieuwe LMM is code 1-1-2 weg!
Echter code 1-1-3 komt nu weer terug maar de rook en stank zijn wel een stuk minder. De verdachte is nu de Lambda sonde. Meten aan de sonde geeft aan dat de spanning constant 0,8V is (met digitale meter gemeten) deze waarde past zich aan bij het gas geven. Op beide witte staat 12 V voor de verwarming.
Code 2-1-3 blijft hardnekkig aanwezig. De schakelaar is een nieuwe en juist afgesteld. De CIS lijkt niet te regelen. De toeren blijven constant alleen bij remmen, achterruitverwarming aan e.d. zakt het toerental en regeld de CIS niet bij. Sterker nog, op de CIS zit een imbus stelschroef. Deze zorgt ervoor dat er een 1mm opening blijft in de CIS klep. Ik kan deze helemaal dicht draaien (dus geen lucht) en het toerental zakt vrolijk mee tot 500 toeren.... Niets regelen dus. Diagnose geeft een klappende CIS dus wordt dan wel aangestuurd.
Nog ideeen? Anders dan de Lambda sonde vervangen?
Gr Martin
De codes 2-3-2 en 1-1-3 zijn verdwenen. Code 1-1-2 is daarvoor in de plaats gekomen en een behoorlijk stinkede uitlaat.
Dat geeft aan det de LMM zijn signaal niet bij de ECU afgeeft. Na het vervangen door de nieuwe LMM is code 1-1-2 weg!
Echter code 1-1-3 komt nu weer terug maar de rook en stank zijn wel een stuk minder. De verdachte is nu de Lambda sonde. Meten aan de sonde geeft aan dat de spanning constant 0,8V is (met digitale meter gemeten) deze waarde past zich aan bij het gas geven. Op beide witte staat 12 V voor de verwarming.
Code 2-1-3 blijft hardnekkig aanwezig. De schakelaar is een nieuwe en juist afgesteld. De CIS lijkt niet te regelen. De toeren blijven constant alleen bij remmen, achterruitverwarming aan e.d. zakt het toerental en regeld de CIS niet bij. Sterker nog, op de CIS zit een imbus stelschroef. Deze zorgt ervoor dat er een 1mm opening blijft in de CIS klep. Ik kan deze helemaal dicht draaien (dus geen lucht) en het toerental zakt vrolijk mee tot 500 toeren.... Niets regelen dus. Diagnose geeft een klappende CIS dus wordt dan wel aangestuurd.
Nog ideeen? Anders dan de Lambda sonde vervangen?
Gr Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam