Onderblok
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Henk, beetje offtopic, maar het is sowieso.henk 940LPT schreef : Misschien ook andere zuigers ? Compressieverhouding is zo en zo anders, maar het verschil zou ook alleen in de kop kunnen zitten. Dacht echter van niet.
Sorry voor het bijdehand zijn, maar daar kan ik niet tegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het verschil in de onderblokken zit hem in de zuigers en dan specefiek in de hoogte/plaatsing van de pistonpen.
Dit is om de compressie te verlagen bij een turbo blok.
Verder zou ik de verschillen niet weten
Een van de redenen van het plaatsen van oliesproeiers is het kantel effect van de zuigers tegengaanl.
Groet Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- andere inhoud van de verbrandingskamers, andere vorm van de inlaat/uitlaatpoorten. Beide koppen zijn uitwisselbaar. Maar voor hoogtoerige (race/rally) toepassingen zijn de 531 en de 405 net wat geschikter. (scheelt niet heel erg veel maar alles is in dat geval meegenomen.)
onderblok:
- afhankelijk van het bouwjaar kan je 9mm dikker drijfstangen tegen komen of 12mm drijfstangen. een B230FK heeft altijd 12mm drijfstangen
- Volvo varieert de compressie door diepte van de 'dish' in de zuigertops te varieren. Die van een turbo zijn uiteraard dieper omdat een turbomotor een lagere compressieverhouding gebruikt..
- Zuigers van een turbo motor hebben ook speciale zuigers waarbij de zuigerveren wat verder van elkaar verwijderd op de zuigers zitten ( in engelse termen: de 'ringlands' tussen de zuigerveren zijn breder.)
- een turbo-onderblok heeft een olie[pomp met een hogere opbrengst dan die in een NA onderblok ( ze zijn uitwisselbaar.)
- een turbo-onderblok heeft aan de achterkant uitlaatzijde een olie retour aansluiting zitten, Het NA onderblok heeft dit uiteraard niet.
zuigerbodemsproeiers zitten indien aanwezig diep in het onderblok tussen krukas en zuigers. Ze sproeien olie omhoog tegen de zuigerbodems
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
530, 405(met K-jet injectoren IN DE KOP) en 531 zijn gewone koppen met verbrandingskamer in de kop. Ze zijn inderdaad uitwisselbaar.
ALLEEN de 631, (geen enkele andere redblock kop) heeft de verbrandingskamer in de zuiger. <<< Deze 631 kop wordt ook wel HERON-kop genoemd. Een 631 kan je nergens anders op gebruiken dan op een bijpassend onderblok. (tenzij je misschine zelf een diesel wil bouwen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.