Onderblok

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2009 15:09 #1074039 door V700 register
Onderblok is gemaakt door V700 register
Ik ben een b230fb blok uit elkaar aan het halen. Mij is duidelijk dat er een verschil zit in de kop van deze motor en een b230fk; het nummer is anders en de hoogte lijkt me anders. Maar hoe zit het met het onderblok? Zitten er onderlinge verschillen tussen deze typen? Of zitten de verschillen in karakter tussen deze motoren puur in de kop en nokkenas? (buiten het feit dat de fk een low pressure turbo heeft)
Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2009 18:37 #1236513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ken weinig details, maar
Ik ken weinig details, maar weet wel dat een B230FK oliesproeiers onder de zuigers heeft, die een B230FB niet heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2009 19:08 #1236514 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien ook andere zuigers ? Compressieverhouding is zo en zo anders, maar het verschil zou ook alleen in de kop kunnen zitten. Dacht echter van niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2009 19:36 #1236515 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic off topic

henk 940LPT schreef : Misschien ook andere zuigers ? Compressieverhouding is zo en zo anders, maar het verschil zou ook alleen in de kop kunnen zitten. Dacht echter van niet.

Henk, beetje offtopic, maar het is sowieso.
Sorry voor het bijdehand zijn, maar daar kan ik niet tegen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2009 20:04 #1236516 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschil
Een b230 fb na 93 heeft zeker ook olie sproeiers aan de onderzijde van de zuigers.
Het verschil in de onderblokken zit hem in de zuigers en dan specefiek in de hoogte/plaatsing van de pistonpen.
Dit is om de compressie te verlagen bij een turbo blok.
Verder zou ik de verschillen niet weten
Een van de redenen van het plaatsen van oliesproeiers is het kantel effect van de zuigers tegengaanl.

Groet Chris 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2009 21:56 #1236523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oké EndlessQuest, dat heb
Oké EndlessQuest, dat heb ik vaker gehoord. Maar ik heb geen idee hoe die sproeiers eruit zouden moeten zien. Ik ben in dit blok wel een soort pomp tegengekomen ter hoogte van het carterdampventilatiedoosje (maar dan binnen het blok); maar dat is het niet neem ik aan. Iemand een plaatje?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2009 22:01 #1236524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschillen
530 t.o.v. 531:
- andere inhoud van de verbrandingskamers, andere vorm van de inlaat/uitlaatpoorten. Beide koppen zijn uitwisselbaar. Maar voor hoogtoerige (race/rally) toepassingen zijn de 531 en de 405 net wat geschikter. (scheelt niet heel erg veel maar alles is in dat geval meegenomen.)
onderblok:
- afhankelijk van het bouwjaar kan je 9mm dikker drijfstangen tegen komen of 12mm drijfstangen. een B230FK heeft altijd 12mm drijfstangen
- Volvo varieert de compressie door diepte van de 'dish' in de zuigertops te varieren. Die van een turbo zijn uiteraard dieper omdat een turbomotor een lagere compressieverhouding gebruikt..
- Zuigers van een turbo motor hebben ook speciale zuigers waarbij de zuigerveren wat verder van elkaar verwijderd op de zuigers zitten ( in engelse termen: de 'ringlands' tussen de zuigerveren zijn breder.)
- een turbo-onderblok heeft een olie[pomp met een hogere opbrengst dan die in een NA onderblok ( ze zijn uitwisselbaar.)
- een turbo-onderblok heeft aan de achterkant uitlaatzijde een olie retour aansluiting zitten, Het NA onderblok heeft dit uiteraard niet. 
zuigerbodemsproeiers zitten indien aanwezig diep in het onderblok tussen krukas en zuigers. Ze sproeien olie omhoog tegen de zuigerbodems

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2009 22:02 #1236525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JanV, Begrijp ik het goed
JanV, Begrijp ik het goed dat je zegt dat de koppen 530 en 531 uitwisselbaar zijn? Ik heb tot nu toe vernomen dat de 530 een zogenaamde heronkop is waarbij de verbranding in de kop plaatsvindt en dat dit niet het geval is bij een 531; of haal ik nu van alles door elkaar?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2009 00:04 #1236528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 631
Nee, je bent fout geinformeerd!
530, 405(met K-jet injectoren IN DE KOP) en 531 zijn gewone koppen met verbrandingskamer in de kop. Ze zijn inderdaad uitwisselbaar.
ALLEEN de 631, (geen enkele andere redblock kop) heeft de verbrandingskamer in de zuiger. <<< Deze 631 kop wordt ook wel HERON-kop genoemd. Een 631 kan je nergens anders op gebruiken dan op een bijpassend onderblok. (tenzij je misschine zelf een diesel wil bouwen) ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2009 12:10 #1236538 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat ikzelf de boel
Ik denk dat ikzelf de boel door elkaar heb gehaald. Maar stel dat ik nu deze 531 kop met vx3 nokkenas op mijn b230fk zet; dan krijg ik toch een heel ander motorkarakter? Gaat dat wel met die lpt erop?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC