Afgeslagen en niet meer aanslaan na vernieuwen koppakking? Opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 20:57 #1074006 door V700 register
Vandaag een verse cilinderkop gemonteerd omdat ik een lekke koppakking had en de oude kop was uitgesteld.Volgens mij allemaal goed gelukt.Klepstelplaatjes zijn nu weer 4.10 dik dus die kan er weer even tegenaan.Bij het demonteren van de oude kop stond er in cilinder 2 een aardige plas koelvloeistof en de zuiger en de verbrandingskamer was nat en brandschoon van die cilinder.Koelvloeistof maakt dus goed schoon.Vandaag om 12 uur de nieuwe kopbouten binnengekregen met de post en dus meteen maar aan het werk.Lekker tussen de buien door gesleuteld en om een uur of 4 ging de startsleutel om.Hij sloeg direct aan maar liep in eerste instantie op 3 poten maar dat werd snel beter.Lag waarschijnlijk aan die ene 1 natte bougie die uit cilinder 2 kwam.Toen de boel aan het warmdraaien was begon de uitlaat zachtjes te walmen.Witte rook.Werd echter snel weer minder.Waarschijnlijk dus een restant koelvloeistof in de uitlaat wat aan het verdampen was.De motor viel na een kwartiertje echter uit en ik krijg hem nu niet meer aan de praat.Hij krijgt benzine want dat ruik ik na het starten.En de bougies vonken ook.Lambda lampje blijft wel branden tijdens het starten,is dit normaal?Ik heb er voorheen nooit zo op gelet.Uitlezen lukt me niet omdat het een 98er is en ik heb geen uitleesspul.Rara wat kan het zijn en wat zie ik over het hoofd.Als de lambda sensor overleden is dan moet hij toch wel aanslaan dacht ik?Wie denkt er even hardop mee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 22:04 #1236329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppakking vervangen
hoe heb je de koppakkingwissel procedure gedaan? goed is als volgt:
- schoon 'krabben' van onderblok deck (schoon werken: stofzuiger erbij)
- controleren op rechtheid van kop. indien te veel afwijking: vlakken. Advies: ook gelijk laten afpersen = controle op haarscheuren
- schoon maken tapgaten voor de kopbouten. ( er mag geen rommel in de schroefdraad zitten en al helemaal geen vloeistof (olie/water) want je wil geen hydraulock onder je kopbouten, hiervan kan je onderblok barsten.)
- nieuwe koppakking goed geplaatst ( alle olie en koelwater passages vrije doorgang door de koppakking?)
- TTY kopbouten schoon en lichtjes met dunne olie gesmeerd, beetje vet onder de boutkoppen.
TTY is 'torque-to-yield', ook wel bekend als rekbouten, dit soort bouten hoeft/moet niet worden nagetrokken. De laatst aantrek is een hoek in graden.
- kop in de goede volgorde netjes in fases aangetrokken op de juiste koppelsettings, laatst 90 graden nauwkeurig gedaan?
 Hoe nauwkeuriger je werkt, hoe beter het resultaat, als alles klopt MOET de kop er goed op zitten.
Het is vanzelfsprekend dat je de nokkenasriem er goed op moet hebben zitten ( merktekens krukas- en nokkeastandwiel.) anders weten de ECU en de EZK ook niet wat er ze ermee aanmoeten, ook de bougievolgorde op de verdeelkap moet goed zijn.
Met een kapotte koppakking weet de ECU ook niet goed raad, maar deze probeert er zich wel op aan te passen. Na eenmaal de koppakking weer te hebben gerepareerd zitten er dus verkeerde instellingen in de ECU.  Dus misschien moet je eens proberen om de ECU te resetten (15min accu eraf moet genoeg zijn)
Daarna nog eens starten , met de expansievat dop eraf de motor startenen de motor rustig  op laten warmen. Verwarming aan. ALs eenmaal de thermostaat geopende is, te voelen an de slang, even tegelijk beide radiateurslangen tegelijk flink inknijpen om eventuele luchtbellen door te laten schieten naar het expansievat. Eventueel vaker herhalen. Dan dop erop en eens rustig gaan rijden zodat de ECU verder kan inleren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 22:15 #1236334 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Werkvolgorde
Jan ik heb het precies gedaan zoals jij het opnoemd inclusief de stofzuiger.De tapgaten voor de kopbouten heb ik uitgespoten met perslucht en goed schoongemaakt.De bouten gingen er met de hand in tot onderaan.De kop is afgeperst en gevlakt dus daar heb ik ook alle vertrouwen in.Zal morgen de accu eens 15min losnemen en zo de ecu resetten en het dan nog eens proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 08:41 #1236358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nokkenas timing en ontsteking........

Jerry schreef : Jan ik heb het precies gedaan zoals jij het opnoemd inclusief de stofzuiger.De tapgaten voor de kopbouten heb ik uitgespoten met perslucht en goed schoongemaakt.De bouten gingen er met de hand in tot onderaan.De kop is afgeperst en gevlakt dus daar heb ik ook alle vertrouwen in.Zal morgen de accu eens 15min losnemen en zo de ecu resetten en het dan nog eens proberen.

Weet je zeker dat de timing van de nokkenas goed is?
1 tandje verkeerd kan al rare effecten geven. Spanner gelost na montage?
Ontsteking helemaal in orde? Kabels en volgorde?

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 10:38 #1236366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nokkenas
Net alles nog eens nagelopen, ontsteking eraf/bougies schoongemaakt/kleppendeksel los/klepspeling gekontroleerd/en toen leek de nokkenas niet helemaal goed te staan.Toch een foutje gemaakt dan?Die ga ik straks nog maar even controleren als de accu en ikzelf weer een beetje opgeladen zijn .Kan de lambda sensor vervuilt zijn door de koelvloeistof die door de uitlaat gegaan is en zoja kan hij daarop afslaan en niet meerwillen starten?Het lijkt mij dat hij dan gewoon blijft draaien in zijn noodprograma of toch niet?Vanmiddag werken dus dat word 15km fietsen maar goed das ook niet verkeerd met dit weer .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 11:11 #1236367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda
die blijft het wel doen, zo niet >> error code >> noodloop modus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 12:43 #1236370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem gevonden en opgelost
Het was dus de nokkenas die niet meer op tijd stond.Wist toch zeker dat ik hem goedgezet had dus maar even verder gekeken.Die nokkenassen verlopen toch niet vanzelf dacht ik.Het hardstalen stiftje dat de nokkenas op zijn plek houd was gebroken en is ondertussen vervangenen nu draait het trouwe motortje weer mooi rond.Komt mooi op temperatuur en mag nu weer afkoelen.Vanavond de boel maar weer netjes maken onder de kap en het gereedschap schoonmaken en opruimen.En dan maar kijken of alles goed blijfd en de vloeistof nivo,s op pijl blijven.Ik heb nog niet echt vertrouwen in die nieuwe rekbouten.Voeld toch anders aan met vasttrekken voor mijn gevoel als met het oude type bouten.Dat was dan wel op een V8 met gietijzeren koppen.Nu snel een boterham erin en naar het werk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 14:28 #1236374 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verzopen.

Jerry schreef : De motor viel na een kwartiertje echter uit en ik krijg hem nu niet meer aan de praat.Hij krijgt benzine want dat ruik ik na het starten.En de bougies vonken ook.Lambda lampje blijft wel branden tijdens het starten,is dit normaal?

Is ie niet gewoon verzopen?Stekker van de ECU-tempzender losgenomen en niet (of de verkeerde) teruggezet? Is het blok al op temperatuur geweest, dus wijzertje in het midden?
Trek je brandstofpomprelais er even uit, start een aantal seconden, zodat de overmaat aan benzine weg kan en zet het weer terug. Start nogmaals.
Drukregelaar overleden? 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 15:25 #1236376 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vast geen

Jerry schreef : Het was dus de nokkenas die niet meer op tijd stond.Wist toch zeker dat ik hem goedgezet had dus maar even verder gekeken.Die nokkenassen verlopen toch niet vanzelf dacht ik.Het hardstalen stiftje dat de nokkenas op zijn plek houd was gebroken en is ondertussen vervangenen nu draait het trouwe motortje weer mooi rond.

Gelukkig opgelost. De verende spanstift is ook alleen maar voor de timing. Er zijn zelfs excentrische stiften on de timing iets te verstellen!
Misschien is het toch beter dat je met de tegenhouder van de krukaspoelie ook het nokkenastandriemwiel gaat tegenhouden? Zelfs voor het tussenastandriemwiel is ie geschikt!  De tegenhouder is z.g. multi- functie!
 Je kunt hem zelfs gebruiken om de flenzen van de aandrijfas te demonteren. Ik bedoel "tegentehouden" wanneer je die grote centrale moer wilt verwijderen. Wanneer komt dat nu voor?  Maar wie niet weet!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 17:09 #1236379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krukaspoelietegenhouder
Hallo Timmen.Die had ik nu dus voor het eerst gebruikt om de krukaspoelie en het nokkenastandwiel tegen te houden.Vrijdag zo,n ding maar even zelf gemaakt en het werkt prima moet ik zeggen.Ook maar even een tooltje gemaakt om de kleppen te stellen en dat werkt ook fijn maar het nokje wat de bussennaar beneden drukt is van te zacht materiaal en er zitten nu al slijtsporen in.Die moet ik nog een keertje over maken.Hij is ook iets te smal trouwens en mag best een mm breder.Zal ze samen met de bekers meenemen als ik naar Vaasen kom dan mag je ze keuren.Moet nog meer gereedschap maken zodat ik ook de kleppen kan verwijderen maar na zo,n verhuizing moet ik nog zoveel dat ik daar nog even mee wacht.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC