Afgeslagen en niet meer aanslaan na vernieuwen koppakking? Opgelost!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- schoon 'krabben' van onderblok deck (schoon werken: stofzuiger erbij)
- controleren op rechtheid van kop. indien te veel afwijking: vlakken. Advies: ook gelijk laten afpersen = controle op haarscheuren
- schoon maken tapgaten voor de kopbouten. ( er mag geen rommel in de schroefdraad zitten en al helemaal geen vloeistof (olie/water) want je wil geen hydraulock onder je kopbouten, hiervan kan je onderblok barsten.)
- nieuwe koppakking goed geplaatst ( alle olie en koelwater passages vrije doorgang door de koppakking?)
- TTY kopbouten schoon en lichtjes met dunne olie gesmeerd, beetje vet onder de boutkoppen.
TTY is 'torque-to-yield', ook wel bekend als rekbouten, dit soort bouten hoeft/moet niet worden nagetrokken. De laatst aantrek is een hoek in graden.
- kop in de goede volgorde netjes in fases aangetrokken op de juiste koppelsettings, laatst 90 graden nauwkeurig gedaan?
Hoe nauwkeuriger je werkt, hoe beter het resultaat, als alles klopt MOET de kop er goed op zitten.
Het is vanzelfsprekend dat je de nokkenasriem er goed op moet hebben zitten ( merktekens krukas- en nokkeastandwiel.) anders weten de ECU en de EZK ook niet wat er ze ermee aanmoeten, ook de bougievolgorde op de verdeelkap moet goed zijn.
Met een kapotte koppakking weet de ECU ook niet goed raad, maar deze probeert er zich wel op aan te passen. Na eenmaal de koppakking weer te hebben gerepareerd zitten er dus verkeerde instellingen in de ECU. Dus misschien moet je eens proberen om de ECU te resetten (15min accu eraf moet genoeg zijn)
Daarna nog eens starten , met de expansievat dop eraf de motor startenen de motor rustig op laten warmen. Verwarming aan. ALs eenmaal de thermostaat geopende is, te voelen an de slang, even tegelijk beide radiateurslangen tegelijk flink inknijpen om eventuele luchtbellen door te laten schieten naar het expansievat. Eventueel vaker herhalen. Dan dop erop en eens rustig gaan rijden zodat de ECU verder kan inleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jerry schreef : Jan ik heb het precies gedaan zoals jij het opnoemd inclusief de stofzuiger.De tapgaten voor de kopbouten heb ik uitgespoten met perslucht en goed schoongemaakt.De bouten gingen er met de hand in tot onderaan.De kop is afgeperst en gevlakt dus daar heb ik ook alle vertrouwen in.Zal morgen de accu eens 15min losnemen en zo de ecu resetten en het dan nog eens proberen.
Weet je zeker dat de timing van de nokkenas goed is?
1 tandje verkeerd kan al rare effecten geven. Spanner gelost na montage?
Ontsteking helemaal in orde? Kabels en volgorde?
Groet,
Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is ie niet gewoon verzopen?Stekker van de ECU-tempzender losgenomen en niet (of de verkeerde) teruggezet? Is het blok al op temperatuur geweest, dus wijzertje in het midden?Jerry schreef : De motor viel na een kwartiertje echter uit en ik krijg hem nu niet meer aan de praat.Hij krijgt benzine want dat ruik ik na het starten.En de bougies vonken ook.Lambda lampje blijft wel branden tijdens het starten,is dit normaal?
Trek je brandstofpomprelais er even uit, start een aantal seconden, zodat de overmaat aan benzine weg kan en zet het weer terug. Start nogmaals.
Drukregelaar overleden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Gelukkig opgelost. De verende spanstift is ook alleen maar voor de timing. Er zijn zelfs excentrische stiften on de timing iets te verstellen!Jerry schreef : Het was dus de nokkenas die niet meer op tijd stond.Wist toch zeker dat ik hem goedgezet had dus maar even verder gekeken.Die nokkenassen verlopen toch niet vanzelf dacht ik.Het hardstalen stiftje dat de nokkenas op zijn plek houd was gebroken en is ondertussen vervangenen nu draait het trouwe motortje weer mooi rond.
Misschien is het toch beter dat je met de tegenhouder van de krukaspoelie ook het nokkenastandriemwiel gaat tegenhouden? Zelfs voor het tussenastandriemwiel is ie geschikt! De tegenhouder is z.g. multi- functie!
Je kunt hem zelfs gebruiken om de flenzen van de aandrijfas te demonteren. Ik bedoel "tegentehouden" wanneer je die grote centrale moer wilt verwijderen. Wanneer komt dat nu voor? Maar wie niet weet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.