Olielampje aan en uit en aan en uit en aan en uit. Hoe meet ik de oliedruk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2009 23:33 #1073932 door V700 register
OH wat flauw! Vijf dagen na het vervangen van de B280E en kort daarop een oliedruksensor-probleempje opgelost te hebben ging vandaag het oliedruklampje weer branden!
Het (b)leek aan de bedrading te liggen, als ik de kabel die op de dynamo, oliedruksensor en startmotor is aangesloten bewoog, ging het lampje weer uit.
Een drietal draden hadden nog maar weinig "omhulsel" dus met krimpkous aan de slag gegaan. De drie draadjes waren direct weer prachtig om te zien en in mijn beleving storingsvrij. Op de snelweg echter (op een stuk slecht wegdek) ging het oliedruklampje "stotterend" weer branden. Toen de weg weer vlak was bleef het lampje branden. Vanuit de file met speels gemak -voor de eerste keer in mijn leven- de pechstrook opgestuurd alwaar tussen de Alfa's en Renaults nog een plekje vrij was.
Klein beetje morrelen aan de bedrading en het lampje was weer uit. Daarna is het lampje weer een aantal keren aan en uit gegaan. De laastste keer heb ik het genegeerd en ben gewoon verder naar huis gereden.
Heeft iemand een bruikbare tip wat "handig" is om te doen en hoe meet/weet ik eigenlijk de werking van de oliedruksensor (wanneer de motor loopt wil ik dit ergens mee meten, puur uit gemoedsrustoverwegingen)
Ik zie uit naar jullie bruikbare antwoorden c.q. tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2009 00:52 #1235950 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde probleem
Ik denk dat het probleem nog niet echt opgelost is. Tenslotte schrijf je bij het bewegend van de kabel reageert het lampje. Ik vermoed dat de draad definitief gebroken is ergens, of dat er verderop in de kabelboom een gelijk probleem huist.
Het beste wat je kunt doen is nieuwe kabels trekken en de oude verwijderen. Geen leuke klus, maar wel een definitieve oplossing.

Suc6!

Gr. A

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2009 01:18 #1235951 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Manometer
Zet er een ouderwetse manometer op, dan zie de wekelijke druk.
Die sensor is gewoon een schakelaartje, die aan massa ligt als de druk onder de 0,5 bar komt/is.
Misschien heb je wel te weinig olie-druk!
Druk zegt echter niets over de flow (de hoeveelheid olie die er door de lagers gepomp wordt)
Flow is moeilijk te meten.
Mischien kan je volstaan met een andere motorolie.
Één die dikker blijft bij hogere temperaturen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2009 17:30 #1235994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draadje...
...trekken.

Dat is denk ik wel de oplossing. Ben in de overtuiging dat de motor wel oliedruk heeft. (aannames zijn gevaarlijk, daar ben ik me van bewust) Echter veranderd de oliedruk niet als ik een kabelboom beweeg. (en gaat het lampje wel uit)
Waarom de bedrading is bekleed met kroepoek is me nog steeds onduidelijk (zo bros is de bedrading op de uiteinden, doch mogelijk ook in het midden)
ergo: eerst nieuwe draad trekken, daarna horen jullie van me!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2009 18:24 #1235999 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reinigen?
Heeft u al overwogen om de sensor eruit te nemen en te reinigen? Het kan dat er in de "meetopening" wat vuil of andere rommel zit vastgekoekt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2009 00:29 #1236045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oudere Volvo's uit de 200 en
oudere Volvo's uit de 200 en 700 serie hebben last van verwerende kabelbomen. De isolatie was gemaakt van een bio-degradabel samenstelling geloof ik, in ieder geval was het een nieuw soort isolatie destijds.
Als die bedrading ouder wordt brokkelt de isolatie van de bedrading af, vooral op warmere plekken. Remedie: vervangen...

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2009 01:24 #1236049 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Wat dan??
Siliconen draad, slechts verkrijgbaar in een paar kleuren & mm2
Gewoon draad wordt ook hard op den duur.
Draad die er volgens de leverancier tegen moet kunnen; past niet echt lekker in kabelschoentjes............isolatie is te dik tov de kern diameter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2009 11:06 #1236062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reinigen..
... had ik al gedaan toen ik deze motor inbouwde. Toch dank voor de tip.
heb een stuk draad vervangen, en goed vastgezet en het lampje is weer uit.

Hoera!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC