Gelijkenissen/verschil b200ft b230fb

  • Maarten Varewyck
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-04-2009 22:35 #1073675 door Maarten Varewyck
Gelijkenissen/verschil b200ft b230fb is gemaakt door Maarten Varewyck
Even een vraagje. Een paar straten verder staat er hier een prachtige 940 te koop met dezelfde kleur als die van mij, leder interieur, alu velgen...enkel er ligt een 2.0l turbo (b200ft) in. Nu zou ik deze wel kunnen kopen voor onderdelen, maar zijn de onderdelen van het 2.0l blok gelijk met die van het 2.3l blok (b230fb) dat er bij mij in ligt?
Met andere woorden, is dit een verstandige aankoop?
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2009 23:31 #1234750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerbow
Lekker kopen en met die turbo gaan rijden. Hoppa.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2009 06:59 #1234761 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blok
Van het blok weet ik niet hoeveel overeenkomt. Misschien is het onderblok en/of kop gelijk, maar ergens zit die 0.3 liter slagvolume verschil natuurlijk. Uitlaatspruitstuk komt ook niet overeen van die 2 liter heeft een turbo en de FB niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2009 20:35 #1234805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de motoren zijn in essentie
de motoren zijn in essentie erg overeenkomstig maar
een 2 liter heeft
een kleinere slag dus een andere krukas en drijfstangen
een kleinere boring dus andere zuigers
omdat ie een kleinere boring heeft zal ook de kop iets anders zijn: kleinere verbrandingskamer
Alle aanbouwdelen lijken weer erg op die van de B230FT , groene injectoren, zelfde turbo + uitlaatspruitstuk, zelfde intercooler , zelfde slangwerk, maar ECU en EZK zullen misschien weer iets afwijken. Maar je kan een B200FT wel draaien op een B230FT ECU en EZK ( andersom lijkt mij lastiger)
Maar een B230FB wijkt toch best veel af van een B200FT
Wat wel leuk is om te doen is een zgn. +T ombouw:
Neem je B230FB als basis, installeer de T-nokkenas van de B200FT in de kop, zet er alle turbo spullen op van de B200FT, zet de ECU over ( mits beiden LH2.4 zijn kan dat) en stel de turbo af op LPT niveau. Omdat de B230FB standaard al best een hoge compressie verhouding heeft van boven de 9,?:1 zal dat een erg leuke motor opleveren. Ik schat zo 145-150PK , veel trekkracht en nog steeds relatief zuinig bij normaal gebruik.
Je zou dan het B200 blok als reserve kunnen houden.  
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2009 00:11 #1234901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic +T ombouw
Zijn er in de club gevallen bekend die een turbo op een b230f of fb hebben gebouwd?
Lijkt me niet zoveel werk alleen de olie retour lijkt me lastig..... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD