is zelf kleppen stellen van een volvo 760 aan te raden?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 19:43 #1073653 door V700 register
Ik ben al weer enkele maanden in het bezig van een volvo 760 met een B28E motor er in. De motor heeft net 2000 km op gas gelopen en nu begint de motor beroerd te lopen.
Volgens een specialist pakt de motor valse lucht bij de inlaat( de auto heeft in de laatste 15 jaar ongeveer 10.000 km gelopen). Volgens de specialist zijn de pakkingen uitgedroogd, hij rade mijn aan direct mijn kleppen te stellen.
Is dit mogelijk om zelf te doen? Ik ben zelf wel technisch maar heb nog niet ontzettend veel gesleuteld aan auto's.
Wat voor pakkingen kan ik heb beste allemaal vervangen?
En wel gereedschap heb ik allemaal nodig?
Ik heb iets vernomen van een kleppenlichter.
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 20:05 #1234619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is gewoon met een
Is gewoon met een sleuteltje, voelermaat en schroevendraaier te doen je hebt dus geen speciaal gereedschap nodig. Wel eea wegslopen om erbij te komen -:))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 20:39 #1234625 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja,
Paul zei het ook al. Het fijne aan de V6 is dat je het gewoon zelf kunt doen zonder dat je de beschikking moet hebben over een beautycase set met een ruime volle sortering vulplaatjes. Met een voelermaat is het heel gemakkelijk te doen. Schaf ook een dop nr 36 aan om de krukas te draaien met een ratel op de krukaspoelie. Dat is wel zo gemakkelijk in plaats van met de hand aan de riemen te sjorren! Ik neem aan dat je een Haynes manual hebt of zo voor de beschrijving? Zo niet, schaf zo'n boek aan. Stel de kleppen af op maximale speling met koude motor, vooral op LPG (weet de speling niet niet meer uit mijn hoofd). Rammel op het dodepunt van de klep wel even met de hand aan de klepstoter en stel hem dan af met een schroevedraaier en ring,- of steeksleutel. Het is niet moeilijk en bij deze motoren heb je wat dat betreft alles in eigen hand! Helemaal mooi is om met draaiende motor de speling op te meten maar bij die blokken kom je dan onder de olie te zitten Maar misschien moet je de procedure een keer gezien hebben, dat kan. Kom eens langs bij een sleuteldag in dat geval.
Robert.
PS: check eerst of de afstelling van de verdamer nog klopt, dus CO gehalte bij stationair, EN(!!!) met de keuze handel in D en gas erop!!! Meestal valt deze in dat laatste geval als je een G2 installatie hebt terug tot 0,00% en dat is niet goed. Ik zou je de handeling zeker eigenmaken als je op LPG rijdt, want LPG behoeft liefst regelmatige controle van de klepspeling bij de V6 (elke 20.000km). Althans, dat is mijn ervaring, ik ben wel een Pietje precies wat techniek betreft. Het laten doen bij een garage is duur vanwege het vele voorafgaande "sloopwerk" van de V6 om bij de kleppen te geraken. Je krijgt er wel handigheid in na verloop van tijd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 21:10 #1234628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is inderdaad mooi dat er
Het is inderdaad mooi dat er geen speciaal gereedschap voor nodig is. Ik ben in het bezit van een haynes handboek dus ik ben bezig met de engelse materie door te worstelen. Ik stel bewust de vraag op dit forum, vooral om praktische tips, dingen die ik in de gaten moet houden enzo.
Het is dus een kwestie van alle componenten die voor de kleppendeksel zitten demonteren:
In mijn situatie:
- verdamper(van gasinstallatie)
- luchtkoeling op nokkenas
- luchtcontrole klep ( linkerzijde achter gezien vanaf de voorzijde van de auto kijkend op het motorblok)
- motorolie vulkap 
Volgens mij is dit het ongeveer. Ik heb geen airco zo te zien zou die anders behoorlijk in de weg zitten.
Vervolgens kan ik de kleppendeksels verwijderen.
Klepspelingen meten
En kleppen stellen
De laatste stappen moet ik in iedergeval nog even goed uitzoeken( tips zijn welkom)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 21:51 #1234636 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK,

blonkie schreef : Het is dus een kwestie van alle componenten die voor de kleppendeksel zitten demonteren:In mijn situatie:
- verdamper(van gasinstallatie)
- luchtkoeling op nokkenas
- luchtcontrole klep ( linkerzijde achter gezien vanaf de voorzijde van de auto kijkend op het motorblok)
- motorolie vulkap
Volgens mij is dit het ongeveer. Ik heb geen airco zo te zien zou die anders behoorlijk in de weg zitten.
Vervolgens kan ik de kleppendeksels verwijderen.
Klepspelingen meten
En kleppen stellen
De laatste stappen moet ik in iedergeval nog even goed uitzoeken( tips zijn welkom)

Je hebt de Haynes manual, dat is een goed uitgangspunt. Wat je dient te verwijderen is het volgende:
- Dikke slang van de verdamper die over het motorblok loopt.
- Aircoco compressor. Dat kan (en is) best lastig (zijn). Leg hem voortichtig weg op de accu met een stuk karton op de accu zodat je geen kortsluiting maakt.
- Verschillende klemmen van de hoogspanningskabel of de bougiekabels geheel verwijderen (wel hun positie noteren!!)
- Staitonaire luchtschuif (luchtcontrole klep) en benzineduk regelaar meen ik (niet zeker).
- Kleppendeksel verwijderen. Doe dit wel voorzichtig, de kurkenpakkingen kunnen breken anders insmeren met vloeibare pakking (niks op tegen!).
Succes,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2009 08:09 #1234668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaker
Een interval voor klepspeling controleren en/of stellen die je vaak hoort is 15.000km, ik kan me voorstellen dat dat bij de V6 misschien zelfs aan de lange kant is. Aan de andere kant, zoveel verloopt het bij mij niet. Heb in mijn LPT zowat voor elke klep een 0.1mm dunner plaatje gekregen en heb er 36dkm in gereden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2009 18:57 #1234720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic IK heb het voordeel dat mijn
IK heb het voordeel dat mijn 760 niet voorzien is van een airco, dat zit dus al niet in de weg.
Het klinkt niet super ingewikkeld. Is het ook niet verstandig gewoon nieuwe pakkingen te bestellen? DIe kosten toch maar een paar tientjes?
Ik wil het eigelijk combineren met het vervangen van mijn inlaat pakkingen/keeringen. Dan zit dus het spruitstuk gedeelte niet in de weg en heb ik lekker de ruimte.
In ieder geval bedankt voor de tips, komende zaterdag ga ik er mee aan de slag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD