is zelf kleppen stellen van een volvo 760 aan te raden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens een specialist pakt de motor valse lucht bij de inlaat( de auto heeft in de laatste 15 jaar ongeveer 10.000 km gelopen). Volgens de specialist zijn de pakkingen uitgedroogd, hij rade mijn aan direct mijn kleppen te stellen.
Is dit mogelijk om zelf te doen? Ik ben zelf wel technisch maar heb nog niet ontzettend veel gesleuteld aan auto's.
Wat voor pakkingen kan ik heb beste allemaal vervangen?
En wel gereedschap heb ik allemaal nodig?
Ik heb iets vernomen van een kleppenlichter.
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert.
PS: check eerst of de afstelling van de verdamer nog klopt, dus CO gehalte bij stationair, EN(!!!) met de keuze handel in D en gas erop!!! Meestal valt deze in dat laatste geval als je een G2 installatie hebt terug tot 0,00% en dat is niet goed. Ik zou je de handeling zeker eigenmaken als je op LPG rijdt, want LPG behoeft liefst regelmatige controle van de klepspeling bij de V6 (elke 20.000km). Althans, dat is mijn ervaring, ik ben wel een Pietje precies wat techniek betreft. Het laten doen bij een garage is duur vanwege het vele voorafgaande "sloopwerk" van de V6 om bij de kleppen te geraken. Je krijgt er wel handigheid in na verloop van tijd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is dus een kwestie van alle componenten die voor de kleppendeksel zitten demonteren:
In mijn situatie:
- verdamper(van gasinstallatie)
- luchtkoeling op nokkenas
- luchtcontrole klep ( linkerzijde achter gezien vanaf de voorzijde van de auto kijkend op het motorblok)
- motorolie vulkap
Volgens mij is dit het ongeveer. Ik heb geen airco zo te zien zou die anders behoorlijk in de weg zitten.
Vervolgens kan ik de kleppendeksels verwijderen.
Klepspelingen meten
En kleppen stellen
De laatste stappen moet ik in iedergeval nog even goed uitzoeken( tips zijn welkom)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt de Haynes manual, dat is een goed uitgangspunt. Wat je dient te verwijderen is het volgende:blonkie schreef : Het is dus een kwestie van alle componenten die voor de kleppendeksel zitten demonteren:In mijn situatie:
- verdamper(van gasinstallatie)
- luchtkoeling op nokkenas
- luchtcontrole klep ( linkerzijde achter gezien vanaf de voorzijde van de auto kijkend op het motorblok)
- motorolie vulkap
Volgens mij is dit het ongeveer. Ik heb geen airco zo te zien zou die anders behoorlijk in de weg zitten.
Vervolgens kan ik de kleppendeksels verwijderen.
Klepspelingen meten
En kleppen stellen
De laatste stappen moet ik in iedergeval nog even goed uitzoeken( tips zijn welkom)
- Dikke slang van de verdamper die over het motorblok loopt.
- Aircoco compressor. Dat kan (en is) best lastig (zijn). Leg hem voortichtig weg op de accu met een stuk karton op de accu zodat je geen kortsluiting maakt.
- Verschillende klemmen van de hoogspanningskabel of de bougiekabels geheel verwijderen (wel hun positie noteren!!)
- Staitonaire luchtschuif (luchtcontrole klep) en benzineduk regelaar meen ik (niet zeker).
- Kleppendeksel verwijderen. Doe dit wel voorzichtig, de kurkenpakkingen kunnen breken anders insmeren met vloeibare pakking (niks op tegen!).
Succes,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het klinkt niet super ingewikkeld. Is het ook niet verstandig gewoon nieuwe pakkingen te bestellen? DIe kosten toch maar een paar tientjes?
Ik wil het eigelijk combineren met het vervangen van mijn inlaat pakkingen/keeringen. Dan zit dus het spruitstuk gedeelte niet in de weg en heb ik lekker de ruimte.
In ieder geval bedankt voor de tips, komende zaterdag ga ik er mee aan de slag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.