Bij koude start schiet het toerental naar 2500 rpm en niets brengt het toerental omlaag
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2009 14:19 #1073423
door V700 register
Bij koude start schiet het toerental naar 2500 rpm en niets brengt het toerental omlaag is gemaakt door V700 register
HELUP!
Mijn volvo heeft ineens een irritant probleem, bij het starten van de motor schiet het toerental naar 2500 rpm en dat is dus nog voordat ik het gaspedaal heb aangeraakt.
Een stukje rijden haalt niets uit, hij blijft hangen.
Het maakt verder niet uit of ik dan op lpg of benzine rijd, beide precies het zelfde probleem.
Pas als ik de stekker van de Cisklep of LMM eruit trek zakt het toerental terug naar 1100 rpm en rijd hij best aardig, waarschijnlijk wel in een noodloop.
De laaste tijd liep de auto weer mooi op ca 800 rpm bij stationair, zowel op gas als benzine. Veel aan vervangen recentelijk (Cisklep, Lambdasonde, LMM, tempsensor, stappenmotor van de AMS)
Ook recentelijk gasklephuis gereinigd en alles opnieuw laten stellen dit alles door monteurs van Nordicar..
Als ik na een stukje rijden in 'de noodloop' dan de losgetrokken stekker weer vastklik en de computer reset dan loopt de auto weer als van ouds, mooier dan dat zelfs althans zo lijkt het wel..
De volgende ochtend bij koude start heb ik weer precies het zelfde probleem.
Iemand een idee?
Groeten Michiel
Mijn volvo heeft ineens een irritant probleem, bij het starten van de motor schiet het toerental naar 2500 rpm en dat is dus nog voordat ik het gaspedaal heb aangeraakt.
Een stukje rijden haalt niets uit, hij blijft hangen.
Het maakt verder niet uit of ik dan op lpg of benzine rijd, beide precies het zelfde probleem.
Pas als ik de stekker van de Cisklep of LMM eruit trek zakt het toerental terug naar 1100 rpm en rijd hij best aardig, waarschijnlijk wel in een noodloop.
De laaste tijd liep de auto weer mooi op ca 800 rpm bij stationair, zowel op gas als benzine. Veel aan vervangen recentelijk (Cisklep, Lambdasonde, LMM, tempsensor, stappenmotor van de AMS)
Ook recentelijk gasklephuis gereinigd en alles opnieuw laten stellen dit alles door monteurs van Nordicar..
Als ik na een stukje rijden in 'de noodloop' dan de losgetrokken stekker weer vastklik en de computer reset dan loopt de auto weer als van ouds, mooier dan dat zelfs althans zo lijkt het wel..
De volgende ochtend bij koude start heb ik weer precies het zelfde probleem.
Iemand een idee?
Groeten Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2009 19:11 #1233410
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd
Vreemd dat hij zonder CIS klep op 1100rpm blijft hangen. Zonder spanning loopt die klep toch dicht en mag je maar 500rpm lopen ?Wat je misschien kunt checken is of de schijf van de gasklep nog goed in het asje zit. Hij zit vast met 2 schroefjes. Als hij losgeraakt is (kan voorkomen) kan hij scheef in het huis komen te zitten waardoor hij met een grote doorlaat blijft staan en je dus een groot luchtlek hebt. Maar dat verklaart niet helemaal waarom resetten van de computer helpt (tijdelijk dan). Tis in ieder geval een redelijk eenvoudige check die je zelf gratis kunt doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2009 19:47 #1233412
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasklep doet toch niets bij starten van injectie motor
Hoi Henk,
Bedankt voor het meedenken.
Ik kan even naar de gasklep gaan kijken maar die doet toch niets bij het starten van een injectiemotor?, ik bedoel die gaat mechanisch open als je aan de gashendel draait, maar ik raak bij het starten het gaspedaal niet aan en hij schiet al naar 2500 rpm.
Bedankt voor het meedenken.
Ik kan even naar de gasklep gaan kijken maar die doet toch niets bij het starten van een injectiemotor?, ik bedoel die gaat mechanisch open als je aan de gashendel draait, maar ik raak bij het starten het gaspedaal niet aan en hij schiet al naar 2500 rpm.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2009 20:13 #1233417
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
In de normale situatie sluit de gasklep (de schijf die door het asje gestoken is) de doorgang door het huis (bijna) helemaal af als je het pedaal niet indrukt. Ergens op het forum staat een draadje van iemand waarbij de schijf niet meer goed in het asje zat. Daardoor kwam de schijf klem te zitten in het huis waarbij de schijf niet meer in ruststand kwam. Omdat de schijf niet in rustpositie kwam was de opening in het gasklephuis waardoor de motor lucht kon aanzuigen veel groter, wat resulteerde in een hoger toerental. Als ik het me allemaal goed herinner.
Dit zou je denk ik ook moeten kunnen zien aan de gasrol, die komt bij stationair stand niet meer tegen de aanslag op de steun. Beste check is evenwel de slang naar het huis losmaken en in het gasklephuis kijken. Als de schijf maar een beetje scheef zit (wat ik betwijfel bij 2500rpm) zou de gasrol wel tegen de aanslag kunnen liggen ivm de speling van de constructie.
Dit zou je denk ik ook moeten kunnen zien aan de gasrol, die komt bij stationair stand niet meer tegen de aanslag op de steun. Beste check is evenwel de slang naar het huis losmaken en in het gasklephuis kijken. Als de schijf maar een beetje scheef zit (wat ik betwijfel bij 2500rpm) zou de gasrol wel tegen de aanslag kunnen liggen ivm de speling van de constructie.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-03-2009 21:38 #1233431
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Ik heb ook wat gerommeld met
Ik heb ook wat gerommeld met die stationairregelklep, hij lijkt vreemd genoeg het stat. toerental te dempen (als ik de stekker eruit trek gaat het toerental omhoog) Toch is de klep dicht in ruste. Wonderlijk ding.
Stationair moet je de slangen van die klep dicht kunnen knijpen en dan zouden er nog 480-520 rpm over moeten blijven, van het gasklephuis. De gasklep staat dus een haartje open als het goed is (LH 2.4 in mijn geval).
De kabelrol is niet de stop, daarvoor zit er een ministelschroefje vlak onder bij de gasklepas. De afstelling staat hier aardig beschreven: <a href=" www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineFue...tionSwitchAdjustment "> www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineFue...tionSwitchAdjustment
Je zou nog eens naar de gasklepsensor kunnen kijken, als die stekker los is, of de afstelling niet goed, gaat de motor ook lekker zijn eigen gang.
Stationair moet je de slangen van die klep dicht kunnen knijpen en dan zouden er nog 480-520 rpm over moeten blijven, van het gasklephuis. De gasklep staat dus een haartje open als het goed is (LH 2.4 in mijn geval).
De kabelrol is niet de stop, daarvoor zit er een ministelschroefje vlak onder bij de gasklepas. De afstelling staat hier aardig beschreven: <a href=" www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineFue...tionSwitchAdjustment "> www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineFue...tionSwitchAdjustment
Je zou nog eens naar de gasklepsensor kunnen kijken, als die stekker los is, of de afstelling niet goed, gaat de motor ook lekker zijn eigen gang.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2009 12:33 #1233470
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afstelling kan het niet aanliggen
Ik ga er vanuit dat het niet aan de afstelling ligt, hij doet het immers weer helemaal goed als ik de wagen reset bij warme motor.
Bovendien is het afstellen recentelijk gebeurt.
Ik denk zelf aan een verkeert signiaal waardoor de cisklep openblijft staan.
Ik heb wel eens gehoord dat het aan de Temperatuur sensor kan liggen, (hoewel die ook recentelijk is vervangen )
Kan iemand mij de werking uitleggen, ik bedoel wat de relatie kan zijn tussen een niet goed werkende temp.sensor en een verhoogd toerental bij koude start.
alvast bedankt weer voor het meedenken..
groet, Michiel
Bovendien is het afstellen recentelijk gebeurt.
Ik denk zelf aan een verkeert signiaal waardoor de cisklep openblijft staan.
Ik heb wel eens gehoord dat het aan de Temperatuur sensor kan liggen, (hoewel die ook recentelijk is vervangen )
Kan iemand mij de werking uitleggen, ik bedoel wat de relatie kan zijn tussen een niet goed werkende temp.sensor en een verhoogd toerental bij koude start.
alvast bedankt weer voor het meedenken..
groet, Michiel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2009 13:30 #1233475
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eenvoudig beginnen
blijft de klep misschien mechanisch hangen op de maximaal stand?
Eventjes verhoogd toerental bij koude start is normaal maar zelfs dat wordt geen 2500 tpm, hooguit 1200 als ik me goed herinner van de 940. En dat doet ie alleen maar als het 5 graden of meer vriest, niet bij dit mooie lenteweer.
heb je misschien ergens een valse lucht probleem, er is veel los geweest in die hoek.
temp sensor heeft geen 'snelle invloed' op de CIS klep, lijkt me niet een voor de hand liggende oorzaak
misschien nog interferentie tussen gas en benzine systeem? misschien zijn ze beide actief bij koude start?
Eventjes verhoogd toerental bij koude start is normaal maar zelfs dat wordt geen 2500 tpm, hooguit 1200 als ik me goed herinner van de 940. En dat doet ie alleen maar als het 5 graden of meer vriest, niet bij dit mooie lenteweer.
heb je misschien ergens een valse lucht probleem, er is veel los geweest in die hoek.
temp sensor heeft geen 'snelle invloed' op de CIS klep, lijkt me niet een voor de hand liggende oorzaak
misschien nog interferentie tussen gas en benzine systeem? misschien zijn ze beide actief bij koude start?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2009 14:14 #1233481
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier staat een
<a href="/node/17794" target="_blank">Hier</a> staat een instructie/uitleg, in NL en met foto's, hoe het systeem van klep, aanslag, gasrol en schakelaar werkt en hoe je het correct af moet stellen. Het klopt inderdaad dat het schroefje de uiteindelijke aanslag voor de gasklep vormt. Normaal gesproken moet je daar niet aan gaan draaien omdat dat niet uit zichzelf verandert. Doe je dat wel dan bestrijd je alleen de symptomen van een ander probleem en ontregel je het hele systeem verder. Ik noemde de aanslag van de gasrol wel omdat je daaraan makkelijk(er) kunt zien of de klep nog erg ver open staat. De temperatuur sensor van het blok wordt gebruikt voor de koude start verrijking. Met de polo van mijn moeder is deze 2x kapot gegaan. Bij kouder weer was het ding niet aan de praat te krijgen, het mengsel was niet rijk genoeg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2009 21:15 #1233806
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch de cisklep
Vandaag toch maar even in het gasklephuis gekeken, helemaal schoon en alles op z'n plek.
Ook de cisklep losgenomen. Ik was ervan overtuigd dat het hier niet aan kon liggen omdat deze dus net 2 maanden geleden door Nordicar was vervangen.
Maargoed hij zat echt helemaal vol met prut, (vreemd zo snel vuil of misschien een reeds vieze klep gemonteerd?) dus gereinigd en nu lijkt het weer goed te gaan.
Ook ontdekte ik dat de stekker van de temperatuursensor half uit elkaar lag, dus weer in elkaar gezet en nu heb ik ook weer een temp.meter in mijn dashboard die het doet.
Bij Nordicar beweerde ze dat de meter niet meer uitsloeg vanwege een probleem met het dashboard en niet met de sensor..tja beetje slordig mag ik dat toch wel noemen.
Bedankt voor het meedenken en hopelijk gaat het nu verder goed..
groet, Michiel
Ook de cisklep losgenomen. Ik was ervan overtuigd dat het hier niet aan kon liggen omdat deze dus net 2 maanden geleden door Nordicar was vervangen.
Maargoed hij zat echt helemaal vol met prut, (vreemd zo snel vuil of misschien een reeds vieze klep gemonteerd?) dus gereinigd en nu lijkt het weer goed te gaan.
Ook ontdekte ik dat de stekker van de temperatuursensor half uit elkaar lag, dus weer in elkaar gezet en nu heb ik ook weer een temp.meter in mijn dashboard die het doet.
Bij Nordicar beweerde ze dat de meter niet meer uitsloeg vanwege een probleem met het dashboard en niet met de sensor..tja beetje slordig mag ik dat toch wel noemen.
Bedankt voor het meedenken en hopelijk gaat het nu verder goed..
groet, Michiel
Moderators: Jerry Stam