Horten, stoten en uitvallen
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 20:42 #1073340
door Timo Blom
Horten, stoten en uitvallen is gemaakt door Timo Blom
Nou, nu twee weken Volvobezitter, maar het gaat nog niet geheel zonder horten of stoten, letterlijk...Het betreft een Volvo 940 2.3i op LPG.
Wat is er aan de hand?Vorige week viel tijdens het wachten in de file de motor ineens uit. Alleen na hevig doorstarten met vol gas kwam er weer wat leven in de motor. Daarna, tot vandaag, geen enkel probleem meer gehad. Tot vandaag dus...
Nadat de auto een uur of acht stil heeft gestaan (werk), startte de auto zoals gewoonlijk prima. Echter, na ca. 5 min. rijden begint de auto hevig te stotteren bij gas geven. Even overgeschakeld op benzine en weer terug naar LPG. Weer een minuut goed lopen, maar bij het stoppen voor een stoplicht valt de motor helemaal uit. Weer hevig doorstarten met vol gas was noodzakelijk om de motor weer te laten lopen. Dit herhaalt zich zo een aantal malen (stotteren en bij stoppen stilvallen), waarbij ik dus op de gekste punten stilval met mijn auto. Als de motor weer loopt en ik bij stationair toerental (vol) gas geeft, "kucht" de motor even voordat hij toeren maakt. Dit doet hij niet als hij op benzine lóópt. Het starten, wat op benzine gebeurt, geeft op deze momenten dus wel problemen. Overigens loopt hij op benzine niet volledig lekker, stationair toerental ligt op 500 toeren en de motor reageert wat schokkerig onder de helft van de gaspedaalstand, maar het gaat redelijk. Dit heeft hij "altijd" al gedaan. Wel stukje meer pit op benzine.
Wat kan hier het probleem zijn? Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en dat het helder is. Zo niet, dan hoor ik dat graag!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wat is er aan de hand?Vorige week viel tijdens het wachten in de file de motor ineens uit. Alleen na hevig doorstarten met vol gas kwam er weer wat leven in de motor. Daarna, tot vandaag, geen enkel probleem meer gehad. Tot vandaag dus...
Nadat de auto een uur of acht stil heeft gestaan (werk), startte de auto zoals gewoonlijk prima. Echter, na ca. 5 min. rijden begint de auto hevig te stotteren bij gas geven. Even overgeschakeld op benzine en weer terug naar LPG. Weer een minuut goed lopen, maar bij het stoppen voor een stoplicht valt de motor helemaal uit. Weer hevig doorstarten met vol gas was noodzakelijk om de motor weer te laten lopen. Dit herhaalt zich zo een aantal malen (stotteren en bij stoppen stilvallen), waarbij ik dus op de gekste punten stilval met mijn auto. Als de motor weer loopt en ik bij stationair toerental (vol) gas geeft, "kucht" de motor even voordat hij toeren maakt. Dit doet hij niet als hij op benzine lóópt. Het starten, wat op benzine gebeurt, geeft op deze momenten dus wel problemen. Overigens loopt hij op benzine niet volledig lekker, stationair toerental ligt op 500 toeren en de motor reageert wat schokkerig onder de helft van de gaspedaalstand, maar het gaat redelijk. Dit heeft hij "altijd" al gedaan. Wel stukje meer pit op benzine.
Wat kan hier het probleem zijn? Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en dat het helder is. Zo niet, dan hoor ik dat graag!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 20:45 #1232810
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat voor motor
Om wat voor motor en merk/type gasinstallatie gaat het precies ?Het lijkt dus of je meerdere problemen hebt, zowel een stationair probleem op zowel benzine als lpg en een afslaan probleem op lpg ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 20:45 #1232811
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé TB,
kun je iets meer
Hé TB,
kun je iets meer informatie geven?
Type motor is heel nuttig, maar ook het type lpg installatie.
Groeten,
Richard
kun je iets meer informatie geven?
Type motor is heel nuttig, maar ook het type lpg installatie.
Groeten,
Richard
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 20:53 #1232815
door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic :O
Overigens, bij vlagen loopt de motor stationair op LPG 1500-2000 toeren. Net, na het boodschappen doen en starten na vijf minuten stilstand, loopt de auto prima.
Heeft in die twee weken al 2500 km lekker gelopen op LPG (behalve stationair hoog toerental af en toe), maar nu dit...
De LPG-installatie is een originele die er vanaf het begin in zit, hoe ontdek ik het type?
Motor is: B230FB
Het maakt dus niet uit of de motor warm of koud is!
Heeft in die twee weken al 2500 km lekker gelopen op LPG (behalve stationair hoog toerental af en toe), maar nu dit...
De LPG-installatie is een originele die er vanaf het begin in zit, hoe ontdek ik het type?
Motor is: B230FB
Het maakt dus niet uit of de motor warm of koud is!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 20:58 #1232818
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Tja, dat wordt een beetje speuren. Kijk eens op de gastank, vaak staat daar wel een merk (en soms type) op. Op mijn Vialle LPi tank staat bijvoorbeeld "Vialle LPi". Ja, je verzint het niet .... :)Je kunt ook even onder de motorkap kijken, bijvoorbeeld of je een rond ding ziet, diameter 15-20cm, dikte ongeveer 10-15cm, met een heleboel (koelwater)slangen, kabels etc. Daar kan ook nog wel wat op staan. Of extra injectoren aan de onderkant van het inlaatspruitstuk. Misschien zit er nog documentatie bij de installatie/auto ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 21:03 #1232821
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Begin bij het begin
Begin bij het begin. Dat is eigenlijk bij deze storingen altijd zo.
Eerst de diagnose uit de Bosch branstofcomputer uitlezen. Dan heb je een zoekrichting. Anders haal je er misschien allerlei zaken bij die wellicht niet relevant zijn.
Groet, Lieme Huib
Eerst de diagnose uit de Bosch branstofcomputer uitlezen. Dan heb je een zoekrichting. Anders haal je er misschien allerlei zaken bij die wellicht niet relevant zijn.
Groet, Lieme Huib
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 21:10 #1232828
door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Link?
Allereerst hartelijk dank voor de antoorden tot nu toe!
Zou het een met het ander te maken kunnen hebben?:
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/24719
Zou het een met het ander te maken kunnen hebben?:
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/24719
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 21:14 #1232830
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou
Als ik het zo lees heb je zo en zo een stationair probleem, dat komt niet door het contactslot en ik denk ook niet door de gasinstallatie. Gasklep positieschakelaar staat wellicht niet goed, en/of de klep zelf ook niet (mechanische aanslag). NIET meteen aan gaan draaien/verstellen, het is niet zo eenvoudig als het lijkt namelijk.Voor je foutcodes gaat uitlezen: Eerst resetten, dan rijden, dan uitlezen. Daarmee voorkom je dat je codes voor oude, reeds opgeloste, storingen uitleest. Volgens mij hoef jij ook niet bang te zijn dat de storing niet meer optreedt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 21:15 #1232831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee!
Nee! Begin bij het begin.
1. Welk type motor heb je. B230FK of zo?
2. Welke brandstofcomputer heb je (Bosch LH 2.4 Jetronic?
3. Kun je de foutcodes uitlezen, zo ja, wat is de code?
4. Kijk in je documentatie (of als je lid bent op deze site) wat die code betekent en lees wat je daaraan moet/kunt doen.
Gewoon een logische diagnose-gang maken is meestal beter dan "wild guesses".
Groet, Lieme Huib

[Henk, je was me nèt voor...]
1. Welk type motor heb je. B230FK of zo?
2. Welke brandstofcomputer heb je (Bosch LH 2.4 Jetronic?
3. Kun je de foutcodes uitlezen, zo ja, wat is de code?
4. Kijk in je documentatie (of als je lid bent op deze site) wat die code betekent en lees wat je daaraan moet/kunt doen.
Gewoon een logische diagnose-gang maken is meestal beter dan "wild guesses".
Groet, Lieme Huib

[Henk, je was me nèt voor...]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 21:16 #1232834
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een FB
Volgens mij las ik ergens dat het een FB is. Die heeft LH2.4 en moet volgens mij onder de motorkap uit te lezen zijn.
Moderators: Jerry Stam