Katalysator leeghalen?

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 09:53 #1073233 door Miquel Engelen (GAST)
Katalysator leeghalen? is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Beste Volvoïsten,
 
Ik heb begrepen dat ik onder mijn auto alleen 'optisch' een kat. moet hebben zitten. Ik was van plan om als er toch een andere uitlaat onder gaat, mijn kat. leeg te halen. Dit in verband met de staat van mijn kat. en de uitlaat flow van de motor...
Maar kan dit zomaar, of zijn er 'nep' kats. te verkrijgen?
En hoe haal ik zo'n ding leeg?
En heeft dat geen invloed op de Lambasond?
Ik hoop dat jullie even met me mee kunnen denken.....
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 10:36 #1232259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In het algemeen
In het algemeen zijn er volgens mij wel katvervangers te krijgen, die dus van binnen leeg zijn. Of die er ook voor de 940 16klepper zijn weet ik niet. Lijkt me een nettere oplossing dan je kat leegkloppen (gewoon, met een stuk pijp toch ??), je bent daarmee natuurlijk wel een goede kat kwijt voor het geval je m terug zou willen zetten.Qua lamda invloed: die zit toch voor (stroomopwaarts zeg maar) je kat ? Die heeft verder geen weet van wat er verderop gebeurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 11:04 #1232261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leegkloppen kan goed, het
leegkloppen kan goed, het materiaal dat er in zit is redelijk bros.
zet er wel een buis doorheen, anders heeft het niet zo veel nut, dan zorg je voor enorme turbulentie, wat ook weer slecht is voor de doorstroom, zeker bij een N/A motor lijkt me.
een goede racekat geeft niet veel tegendruk en kost niet de wereld (ebay.de). is ook te overwegen.Hoe moet de kat in de nieuwe uitlaat gemonteerd worden?
Lambdasonde heeft er geen problemen mee, die zit voor de kat. sommige 960/V90's hebben een 2e lambdasonde na de kat om de werking van deze te controleren, dat is natuurlijk lastig als je een kat er uit wil gooien. bij de 7/940 niets van dit. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 11:06 #1232263 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic euh...

JW schreef : Hoe moet de kat in de nieuwe uitlaat gemonteerd worden?
 

 
Euh, net zoals de oude ertussen zit?
Ik ga, als het goed is binnenkort een RVS uitlaat eronder zetten, en ik dacht, als ik toch bezig ben..... Neem ik de kat ook gelijk even mee.
Maar ik vind die sportkats nog best prijzig hoor! Vandaar mijn idee er een nepkat tussen te zetten of de mijne leeghalen.
Maar wat Henk zegt vind ik ook wel waar, als ik terug wil naar origineel, dan is het handiger de oude te behouden.
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 12:22 #1232276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan me
Kan me bovendien indenken dat katvervangers standaard al een doorlopende pijp hebben om een resonantiekamer effect te voorkomen. Als je je eigen kat leegklopt moet je daar ook nog wat op verzinnen (een pijp in lassn ??)....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 15:05 #1232288 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

Miquelangelo1969 schreef :

JW schreef : Hoe moet de kat in de nieuwe uitlaat gemonteerd worden?


Euh, net zoals de oude ertussen zit?
Ik ga, als het goed is binnenkort een RVS uitlaat eronder zetten, en ik dacht, als ik toch bezig ben..... Neem ik de kat ook gelijk even mee.
Maar ik vind die sportkats nog best prijzig hoor! Vandaar mijn idee er een nepkat tussen te zetten of de mijne leeghalen.
Maar wat Henk zegt vind ik ook wel waar, als ik terug wil naar origineel, dan is het handiger de oude te behouden.

GG,


De originele zit soms erg vastgeroest. Ruim van te voren genoeg kruipolie er op kan helpen.
Ik dacht dat je ook een ander uitlaatspruitstuk/downpipe ed had. Bij de JT uitaat voor bijv een 940 turbo zit dan een verloopstuk voor naar de originele kat, die daar wel wat misplaatst inzit omdat deze wat klein is dan. Als er bij jou set (alsje een set hebt) ook een verloop zit kan dat gebruikt worden.
Als het een geheel systeem is dat je hebt (van cylinderkop tot eind) zou ik een oude katalysator leeghalen en over de buis heenschuiven en er op laten lassen (of met klemmen). Of natuurlijk een racekat er in laten zetten. 
racekat heb je al voor +/- 130 euro. Er in zetten is wel wat laswerk voor nodig. Beste is eens foto's te posten wanneer je de nieuwe spullen hebt, dan is makkelijker te zien wat een goeie oplossing zou kunnen zijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 15:10 #1232289 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic foto's
Dat is informatie waar ik wel wat mee kan. 
 
Ik zal als ik ermee aan de gang ga wat foto's vooraf plaatsen.
Van Ferritta heb ik het gedeelte vanaf de kat. Voor de kat heb ik een spaghetti uitlaatspruitstuk liggen van KGTrimmning. Maar of ik die kan gebruiken weet ik niet ivm de turbo die ik erin wil gaan plaatsen.....
Ik probeer zoals je merkt, een goede maar niet al te prijzige configuratie te krijgen met het meeste redement... maar zie soms door de bomen het bos niet meer...
Het wordt een sleutelige zomer!
 
GG,
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 15:48 #1232291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

Miquelangelo1969 schreef : Dat is informatie waar ik wel wat mee kan. 

Ik zal als ik ermee aan de gang ga wat foto's vooraf plaatsen.
Van Ferritta heb ik het gedeelte vanaf de kat. Voor de kat heb ik een spaghetti uitlaatspruitstuk liggen van KGTrimmning. Maar of ik die kan gebruiken weet ik niet ivm de turbo die ik erin wil gaan plaatsen.....
Ik probeer zoals je merkt, een goede maar niet al te prijzige configuratie te krijgen met het meeste redement... maar zie soms door de bomen het bos niet meer...
Het wordt een sleutelige zomer!



GG,


klinkt goed!
ik ben benieuwd naar foto's en resultaten!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 22:59 #1232415 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bos en bomen
Hallo Miquel

Miquelangelo1969 schreef : Van Ferritta heb ik het gedeelte vanaf de kat. Voor de kat heb ik een spaghetti uitlaatspruitstuk liggen van KGTrimmning....

Plus een ECU, een EZK, een turbo, 20 kilo chroom, dakreling, Bi-Xenon, etc., etc., etc.

Miquelangelo1969 schreef : Ik probeer zoals je merkt, een goede maar niet al te prijzige configuratie te krijgen met het meeste redement... maar zie soms door de bomen het bos niet meer...

Ja, ja. Wat heb of ga je niet aan de auto vervangen (behalve de carrosserie)? Een duidelijke gevalletje van het bos en de bomen.
Voor mij is "geen kat" geen optie. En dat heeft niks met wetgeving te maken. Ik ben wél voor de racekat gegaan.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 09:10 #1232427 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic racekat...
O god, ik heb de carrosserie nog niet vervangen...... heeft iemand nog een..... haha
Tja, die racekat is wel de beste optie denk ik, had ik hem er nou toch maar bijbesteld...
Nou ja, eerst maar even de turbo afwachten, want misschien kan dan dat hele spaghetti uitlaatspruitstuk er niet op....
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD