brandstofpomp 960 bjr.1996

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2009 19:43 #1073130 door V700 register
brandstofpomp 960 bjr.1996 is gemaakt door V700 register
Dag heren techneuten,
Ik moet de branstofpomp uit mijn 960 stationwagon demonteren om hem na te kijken en waarschijnlijk te vernieuwen. [Het zou de tweede pomp zijn. (LPi auto /240.000km)] 
Ik krijg dat ding er niet uit met m'n artrose handjes. Bestaat er een tooltje om op de kartelrand te zetten en hem los te draaien? Wellicht is er een tekening van?
Dank jullie wel voor het advies.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 12:44 #1231716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Robert, De pomp uit
Hallo Robert,
De pomp uit elkaar gaan halen(omdat je het over de kartelrand hebt)is geen slim plan, de kans dat je hem ooit weer werkend en lekdicht krijgt is zeer klein.
Gewoon lekker vervangen als je zeker weet dat ie kapot is, zijn gewoon niet gemaakt om uit elkaar te halen.....
Mvg Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 12:48 #1231717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinepomp
Bedoel je de benzinepomp ?? Of de LPi pomp ?Voor beiden is het overigens aan te bevelen altijd een 15-20 liter in de tank te laten voor smering en koeling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 23:03 #1231809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brandstofpomp en tooltje.
Dag Ben en Henk,

Bedankt voor je adviezen.
Nee, het elektrische pompje ga ik niet uit elkaar halen. Inderdaad geen beginnen aan.
Deze elektrische benzinepomp, gemonterrd in de tank, moet er in ieder geval uit om hem te demonteren van de unit.
Dat is inmiddels gebeurd. Ik heb een tooltje gamaakt en zal er morgen een foto van plaatsen. Zonder speciaal gereedschap lukte het mij niet om de kartelring los te draaien; met het hulpmiddel was het een fluitje van een cent.
De 960 bjr 1996 heeft maar een benzinepomp; het is dus niet de LPi-pomp; Daar heb ik nog nooit moeilijkheden mee gehad.
Kennelijk is dat ding gevoelig voor oude benzine in de tank; dwz ik tank toch minstens 2 X per jaar een 20 liter.
Verder begrijp ik niet waarom zo'n elektrische  pomp zo schreeuwend duur moet zijn. € 200,- (Bosch) is echt belachelijk, maar ik heb inmiddels ook al een pomp gezien van € 475, weliswaar niet voor en Volvo.
Er moeten andere merken auto's zijn met het zelfde pompje (Diameter 38 mm en lengte 89 mm), maar de kunst is om die te vinden. Jaguar schijnt dezelfde te hebben, maar van die prijzen word je ook niet echt vrolijk. Die van de 440 /460 lijkt misschien te passen; de maten zijn wiw niet gelijk, maar ik ga er toch even naar kijken.
Ik wel een nieuw pompje monteren.
Hebben jullie nog suggesties.
Groeten, Robert. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 00:07 #1231821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ohh je bedoelde dus de
Ohh je bedoelde dus de kartelring van de tank!
Dacht het omgevouwen randje van de pomp.....
Volgens mij is Bosch de enige fabrikant van deze pompjes, weet niet of er ergens imitatie te krijgen maar als je goed zoekt en misschien ergens korting kan bedingen kan het een hoop schelen.
Als de typenummers overeenkomen kan je ze wellicht uitwisselen of een goeie gebruikte monteren, er zit wel degelijk verschil in deze pompjes(opbrengst)
Mvg Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 11:27 #1232001 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb nog nooit
... de brandstofpomp van een 940 / 960 in mijn handen gehad, maar is het veel anders dan in een 850?

Hiervoor is wel een alternatief:

www.volvo850forum.nl/index.php/topic,19791.0.html

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 19:29 #1232322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic elektrische brandstofpomp vervangen.

Dag FD,
Dank je wel voor je commentaar en natuurlijk heb ik je uitstekende reportage gelezen.
Je hebt gelijk wanneer je concludeert dat de benzinepompUNIT van de 850 er anders uitziet. Maar niet zo zeer de pomp zelf. Die van de 850 is alleen kleiner.
De pomp van de 960 is begroot voor een 3 liter motor; derhalve kan de 2,5 liter motor van mijn 960 met een kleinere pomp volstaan, bijvoorbeeeld een van de 850/ S/V70.
Bij de 960 (1996) bevindt de electrische pomp zich naast de voeler unit, zo waar een onlogisch groot ding, die ook wat lastiger uit/in de tank te monteren is dan de unit van de 850.  
Maar omdat de het pompje er naast is gehangen en niet er in, past eigenlijk vrijwel elke pomp met een benzinslangaansluiting van ca. 8 mm, als ze maar geschikt zijn voor onderdompeling en voldoende capaciteit leveren.

Die capaciteit is met een vuistregel te bepalen (denk ik). Dit omdat er meestal geen gegevens op de pomp staan.
Je meet de maten, diameter en lengte,  van het metalen pomphuis en je meet het gewicht. Komen die gegevens van je nieuwe pomp ongeveer overeen met die van je Volvo pomp dan zal het wel goed gaan.
Zeker voor de LPG/LPi jongens onderons is dit een juiste benadering en oplossing.

<u>Ik heb nog een vraag.</u>
Inderdaad zit er op de bezineleiding een snelkoppeling, die ik gemold heb. De vraag is: zit er in die koppeling ook nog een terugslagklepje, of zit dat elders in het brandstoftoevoer systeem? 
Met mijn hartelijke groeten, Robert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 16:44 #1232779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben wel benieuwd naar je tool
Ik heb zelf ook wel eens zitten worstelen met die wartel. Best wel lastig, en erg weinig ruimte.
Bij mij was de vlotter het probleem, de sleepcontacten waren helemaal versleten.

Gr,
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 22:55 #1232860 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tool om wartelring los/ vast te draaien.
Dag Joost,
De 2 foto's staan bij de rubriek "Foto's" .
Ik weet niet hoe ik ze bij mijn tekst kan plaatsen. Misschien wil de Webmaster dat doen.(?) De afmetingen van het materiaal staan in de tekst van een van de hierboven geplaatste berichten.
Tool werkt erg eenvoudig en goed.
Groeten, Robert.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC