Koelvloeistof probleem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn naam is Michel Pasman en ik heb sinds enkele maanden (3 maanden zeg maar) een volvo 960 sedan, parelmoer paars (erg mooi) met een 2.5 (natuurlijk) 6 cilinder motor op benzine/gas g3.
Ik heb samen met een vriend de motor (440 dkm) vervangen vanwege een scheur in het motorblok, en er zit nu een zelfde motor in maar nu met slechts 190 dkm op de teller. Na ettelijke vervelende kwaaltjes zoals het op 4 cilinders lopen terwijl je duidelijk 6 cilinders kunt zien heb ik nu nog 1 probleem waar ik zelf niet uit kom.
Op het dashboard gaat na een 50 kilometer rijden of zo, het koelvloeistof lampje branden, als ik vervolgens de motorkap open trek zie ik dat het koelvloeistof aan het schuimen is en dat lijkt me niet goed, aangezien de motor dan wat warm kan lopen nietwaar?
De Olie ziet er perfect uit, dus geen koelvloeistof bij de olie (lekke koppakking lijkt mij dus niet) maar ook de koelvloeistof is verders gewoon schoon... Als ie weer afgekoelt is en weer bijgevult doet ie het weer 50 kilometer goed...
Wie weet wat dit is en hoe ik dit moet oplossen...
mvg,
Michel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 
ik zou eens kijken of je thermostaat nog wel werkt. Het klinkt alsof die overleden is, ik heb precies dezelfde gehad en bij mij was het de thermostaat die niet meer open ging.
 
Succes en Gulle Groet,
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zou kunnen, maar is het niet zo dat dan ook de temperatuur wijzer het niet correct zou moeten doen? De tempwijzer is en blijft ongewijzigt rechtnaar boven wijzen, wel raar want na enkele kilometers (snelweg, lastig stoppen) wordt de kachel koud en 'dat duid erop dat de koelvloeistof op is.
Voor ik nu als een zot naar de vlov dealer ren en een nieuwe termostaat koop (niet zo duur en eenvoudig te vervangen, ik weet het) hoop ik dat anderen dit kunnen bevestigen of juist ontkrachten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens is het volgens mij zo dat de motor bij een kapotte thermostaat niet warm genoeg wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 mbroeren schreef : de thermostaat kan nog steed kapot zijn, de temp.meter kan best aardig in het midden blijven staat, zeker als je niet meteen met -10 de snelweg opduikt na het starten.
Overigens is het volgens mij zo dat de motor bij een kapotte thermostaat niet warm genoeg wordt.
Dat is in de meeste gevallen zo, omdat de thermostaat meestal open blijft staan als hij kapot gaat, helaas in sommige gevallen (zoals bij mij) blijft hij dicht staan en wordt de motor heel snel véél te heet!!
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
@ Miquel: Bij jou is je koelvloeistof ook gaan schuimen?
Het vorige blok dat in deze wagen lag is gescheurd door een te hoge temperatuur, het zou dus zo kunnen zijn dat de termosstaat al een hele tijd kapot is en dat dat ook de reden is voor het stukgaan van het vorige blok. (de wagen was toen nog niet van mij...)
Dank jullie voor de response... Mocht iemand iets toe te voegen hebben, ik ben altijd benieuwd naar tips e.d. met betrekking tot dit probleem.
Michel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 
schuimen??? Het spoot wel 3 meter de lucht in als ik niet voorzichtig was en de motor eerst leit afkoelen! Geluukig geen blijvende schade gehad...
 
succes en gulle Groet,
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.