Koelvloeistof probleem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 10:24 #1073110 door V700 register
Koelvloeistof probleem is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal, ik zal mij eerst even voorstellen.
Mijn naam is Michel Pasman en ik heb sinds enkele maanden (3 maanden zeg maar) een volvo 960 sedan, parelmoer paars (erg mooi) met een 2.5 (natuurlijk) 6 cilinder motor op benzine/gas g3.
Ik heb samen met een vriend de motor (440 dkm) vervangen vanwege een scheur in het motorblok, en er zit nu een zelfde motor in maar nu met slechts 190 dkm op de teller. Na ettelijke vervelende kwaaltjes zoals het op 4 cilinders lopen terwijl je duidelijk 6 cilinders kunt zien heb ik nu nog 1 probleem waar ik zelf niet uit kom.
Op het dashboard gaat na een 50 kilometer rijden of zo, het koelvloeistof lampje branden, als ik vervolgens de motorkap open trek zie ik dat het koelvloeistof aan het schuimen is en dat lijkt me niet goed, aangezien de motor dan wat warm kan lopen nietwaar?
De Olie ziet er perfect uit, dus geen koelvloeistof bij de olie (lekke koppakking lijkt mij dus niet) maar ook de koelvloeistof is verders gewoon schoon... Als ie weer afgekoelt is en weer bijgevult doet ie het weer 50 kilometer goed...
 Wie weet wat dit is en hoe ik dit moet oplossen...
mvg,
Michel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 10:34 #1231455 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Thermostaat?
Hoi Michel,

ik zou eens kijken of je thermostaat nog wel werkt. Het klinkt alsof die overleden is, ik heb precies dezelfde gehad en bij mij was het de thermostaat die niet meer open ging.

Succes en Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 10:50 #1231458 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Termostaat?!
Hallo Miquel, dank je voor je ontzetten snelle responce 
Dat zou kunnen, maar is het niet zo dat dan ook de temperatuur wijzer het niet correct zou moeten doen? De tempwijzer is en blijft ongewijzigt rechtnaar boven wijzen, wel raar want na enkele kilometers (snelweg, lastig stoppen) wordt de kachel koud en 'dat duid erop dat de koelvloeistof op is.
Voor ik nu als een zot naar de vlov dealer ren en een nieuwe termostaat koop (niet zo duur en eenvoudig te vervangen, ik weet het) hoop ik dat anderen dit kunnen bevestigen of juist ontkrachten...

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 11:19 #1231461 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Tja...
Tja, dat de motor temperatuur dan niet heel erg oploopt zou wel vreemd zijn.
Dat deed ie bij mij toen wel......
Ik denk dat anderen hier hun gedachten eens over moeten laten gaan.

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 11:37 #1231465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog
de thermostaat kan nog steed kapot zijn, de temp.meter kan best aardig in het midden blijven staat, zeker als je niet meteen met -10 de snelweg opduikt na het starten.
Overigens is het volgens mij zo dat de motor bij een kapotte thermostaat niet warm genoeg wordt.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 11:53 #1231468 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic vaak wel, soms niet!

mbroeren schreef : de thermostaat kan nog steed kapot zijn, de temp.meter kan best aardig in het midden blijven staat, zeker als je niet meteen met -10 de snelweg opduikt na het starten.
Overigens is het volgens mij zo dat de motor bij een kapotte thermostaat niet warm genoeg wordt.

Dat is in de meeste gevallen zo, omdat de thermostaat meestal open blijft staan als hij kapot gaat, helaas in sommige gevallen (zoals bij mij) blijft hij dicht staan en wordt de motor heel snel véél te heet!!

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 12:37 #1231478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Termostaat...
Ik denk dat ik dan inderdaad alsnog even mijn termosstaat ga vervangen. Het kost niet veel en is een eenvoudig werkje. Ik denk dat het verstandig is dat ik dit hoe dan ook even doe..
@ Miquel: Bij jou is je koelvloeistof ook gaan schuimen?
Het vorige blok dat in deze wagen lag is gescheurd door een te hoge temperatuur, het zou dus zo kunnen zijn dat de termosstaat al een hele tijd kapot is en dat dat ook de reden is voor het stukgaan van het vorige blok. (de wagen was toen nog niet van mij...)
Dank jullie voor de response... Mocht iemand iets toe te voegen hebben, ik ben altijd benieuwd naar tips e.d. met betrekking tot dit probleem.
Michel

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 12:45 #1231480 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Schuimen??
Hoi Michel,

schuimen??? Het spoot wel 3 meter de lucht in als ik niet voorzichtig was en de motor eerst leit afkoelen! Geluukig geen blijvende schade gehad...

succes en gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 14:39 #1231488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waterpomp?
Als de vloeistof gaat schuimen kan dat ook zijn omdat de waterpomp een afgebroken schoepje heeft ofzoiets. Net als een mixer wordt dan de vloeistof misschien zo doorelkaar geklutst dat ie gaat schuimen? En dan wordt de vloeistof ook weer te snel te heet...Maar wat je zelf al zegt om te beginnen met een nieuwe thermostaat kan geen kwaad (en rijmt ook nog) :-) Kost iets van 30 euro. Als het daarna nog steeds gebeurt is het dan misschien wel die waterpomp. Als het bij mijn 940 zou gebeuren zou het ook bij de  turbo kunnen zijn, klein luchtlekje kan dan al tot dat effect leiden. Maar een 960 zit toch geen turbo op? Succes in ieder geval!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC