Oliedrukgever 760 uit januari 1983 met B28 motor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2009 18:09 #1073013
door V700 register
Oliedrukgever 760 uit januari 1983 met B28 motor is gemaakt door V700 register
Sinds kort blijft mijn oliedruklampje branden. Eert wat flikkerend nu constant.
Olie is en was altijd op peil. Motor loopt prima, maakt geen indruk dat er geen oliedruk meer zou zijn.
Ik vermoedt een probleem met de oliedrukgever danwel de bedrading daarvan. Ik kan alleen nergens de oliedrukgever vinden.
Wie kan mij hierbij helpen?

Olie is en was altijd op peil. Motor loopt prima, maakt geen indruk dat er geen oliedruk meer zou zijn.
Ik vermoedt een probleem met de oliedrukgever danwel de bedrading daarvan. Ik kan alleen nergens de oliedrukgever vinden.
Wie kan mij hierbij helpen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2009 19:50 #1230856
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oil Level
Waarschuwingssysteem voor oliepeil
Het waarschuwingssysteem bestaat uit een stuurapparaat (Zwart kastje onder de handrem hendel)een relais ( P aan de zijkant van de zekeringskast achter de asbak) en een gever( deze zit achter de dynamo aan de zijkant van het blok (er zitten 2 witte draden op ))<address>De gever:Na ongeveer 2 sec. in stand II reageert het stuurapparaat op de weerstand van de gever (warmworden);deze is verschillend al naar gelang de gever zich in lucht of in de olie bevindt Als de gever zich in de lucht bevindt (laag oliepeil)gaat het waarschuwingslampje knipperen,totdat de motorgestart is.Als de gever zich in olie bevindt,knippert het waarschuwingslampje nog 2 sec.Daarna gaat het lampje uit.NB! Tot en met chassisnummer001483knippert het controlelampje in plaats van te blijven branden .</address>Ik denk zelf dat jou bedrading die over het motorblok loopt een beetje 'gaar"is geworden door de combinatie warmte en olie/vet.Bij het tankje voor de koelvloeistof zit een 8 polige stekker de 2 witte draden vind je daar weer terug.Meet deze eens na op sluiting..
Het waarschuwingssysteem bestaat uit een stuurapparaat (Zwart kastje onder de handrem hendel)een relais ( P aan de zijkant van de zekeringskast achter de asbak) en een gever( deze zit achter de dynamo aan de zijkant van het blok (er zitten 2 witte draden op ))<address>De gever:Na ongeveer 2 sec. in stand II reageert het stuurapparaat op de weerstand van de gever (warmworden);deze is verschillend al naar gelang de gever zich in lucht of in de olie bevindt Als de gever zich in de lucht bevindt (laag oliepeil)gaat het waarschuwingslampje knipperen,totdat de motorgestart is.Als de gever zich in olie bevindt,knippert het waarschuwingslampje nog 2 sec.Daarna gaat het lampje uit.NB! Tot en met chassisnummer001483knippert het controlelampje in plaats van te blijven branden .</address>Ik denk zelf dat jou bedrading die over het motorblok loopt een beetje 'gaar"is geworden door de combinatie warmte en olie/vet.Bij het tankje voor de koelvloeistof zit een 8 polige stekker de 2 witte draden vind je daar weer terug.Meet deze eens na op sluiting..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2009 19:53 #1230858
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk, het gaat hier over
Henk, het gaat hier over oliedruk toch? Niet over het niveau!
Het niveau lampje is oranje, oliedruk is rood.
Ben het met Henk eens dat de bedrading op de vroege 760's wel zeer slechte kwaliteit is. Bij mij brokkelde het alle isoaltie er zo af.
Heb misschien wel wat foto;s van het PRV blok om aan te geven waar het ding zit.
Groet,
Philip
Het niveau lampje is oranje, oliedruk is rood.
Ben het met Henk eens dat de bedrading op de vroege 760's wel zeer slechte kwaliteit is. Bij mij brokkelde het alle isoaltie er zo af.
Heb misschien wel wat foto;s van het PRV blok om aan te geven waar het ding zit.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2009 19:55 #1230865
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ohps
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2009 21:49 #1230902
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alvast bedankt
Alvast bedankt voor jullie reacties heren.
Het gaat inderdaad om de oliedruk (dus niet het niveau). Bij mij gaat ie niet knipperen. Bij contact aan gaat het rode lampje meteen branden en gaat nadat ie gestart is niet meer uit en blijft constant branden. Ik weet nu in ieder geval waar ik hem zoeken moet, ik zal inderdaad eens op sluiting meten. H<a href="file://henk/">enk</a>: is de bedrading voor de druk in dezelfde door jouw aangegeven stekker verwerkt als waar die voor her oilieniveau ook zit verwerkt?
Het gaat inderdaad om de oliedruk (dus niet het niveau). Bij mij gaat ie niet knipperen. Bij contact aan gaat het rode lampje meteen branden en gaat nadat ie gestart is niet meer uit en blijft constant branden. Ik weet nu in ieder geval waar ik hem zoeken moet, ik zal inderdaad eens op sluiting meten. H<a href="file://henk/">enk</a>: is de bedrading voor de druk in dezelfde door jouw aangegeven stekker verwerkt als waar die voor her oilieniveau ook zit verwerkt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2009 13:09 #1230968
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
kabelboom(pje) loopt voor het motorblok langs de kleuren Rood (laadstroom accu lampje) 2maal wit (olielevel) en één maal Zwart (oliedruk) ook zit er (ik dacht) Blauw en groen/? in deze is voor de startmotor.Al deze draden vond je terug in de stekker bij het koelvloeistof tankje,...:)Het gedeelte van de draadboom die over en onder het spuitstuk loopt kan nog wel een schade oplopen door de warmte...
Suc(V)6 met de oplossing,...
Suc(V)6 met de oplossing,...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2009 00:25 #1231423
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het bleek inderdaad aan de
Het bleek inderdaad aan de bedrading te liggen.
Aan het einde van de genoemde kabelboom kwamen 4 kabeltjes tevoorschijn waarvan de isolatie reeds geheel verdwenen was!
Twee kabels voor de gever van het olieniveau, 1 kabeltje van de gever van de oliedruk en 1 voor naar de dynamo.
Verderop in de kabelboom was de bekabling nog goed. Ik heb het laatste deel vervangen en alles functioneerd nu weer naar behoren.
Bedankt voor de adviezen.

Aan het einde van de genoemde kabelboom kwamen 4 kabeltjes tevoorschijn waarvan de isolatie reeds geheel verdwenen was!
Twee kabels voor de gever van het olieniveau, 1 kabeltje van de gever van de oliedruk en 1 voor naar de dynamo.
Verderop in de kabelboom was de bekabling nog goed. Ik heb het laatste deel vervangen en alles functioneerd nu weer naar behoren.
Bedankt voor de adviezen.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2009 13:59 #1231593
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Da,s mooi man..
Is de bedrading "bovenop 'het motorblok nog wel in goede staat?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2009 20:42 #1232215
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt nog wel redelijk goed.
Lijkt nog wel redelijk goed. Ik zal op enige termijn denk ik toch de hele kableboom eens vervangen.

Moderators: Jerry Stam