volvo 960

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 11:08 #1072604 door V700 register
volvo 960 is gemaakt door V700 register
wie kan mij helpen,

met heel veel plezier rij ik in een volvo 960 van 1992 geimporteerd uit italie. (180.000km)
ik ondervind alleen wel een hardnekkig probleempje: 
bij flink gas geven reageert  de turbo met wisselende druk: merkbaar aan wisselend vermogen en een zwieberende meter op het dahboard.

mijn garage kan het niet vinden, en mompelt wat van oude turbo en zo.

natuurlijk hoop ik op een haperend sensortje.

wie o wie heeft dit al eens meegemaakt en liefst ook opgelost

ik hoor graag

fred schaeffer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 11:30 #1228562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij flink gas geven.............
ok, maar bij "normaal" of iets meer dan dat gasgeven?
Is dat hetzelfde of reageerd de turbo dan zoals het hoort.
Komt de turbo sowieso nog aan de max druk?
Als de turbo niet voldoende gedreven wordt door de uitlaatgassen maar wel in goede staat is kan dit ook goed een brandstofprobleem zijn.
Heeft de garage bijv. de brandstofdruk gecontrolleerd?

Even wat meer info geven zodat er meegedacht kan worden.

Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 11:36 #1228563 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen sensor
De druksensor onder de toerenteller heeft geen sensor, het is puur een slangetje wat de drukmeter pneumatisch (dus met onder en bovendruk) aanstuurt. Geen lekke en/of uitgedroogde slangetjes ?? Merk je het ook het de trekkracht bij het versnellen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 12:00 #1228567 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heren   hartelijk dank
heren

hartelijk dank voor de snelle reacties.
excuus voor minder technische kennis aan mijn kant.

jullie opmerkingen:

het gebeurt continu tijdens het versnellen. is eenmaal een bepaald toerental bereikt dan is de turbo druk verder rock-steady.
tevens is de turbo druk hoog genoeg, de auto rijdt hard en rookt niet, trilt niet ,stinkt niet 

de slangetjes zien er goed uit.

met dank voor jullie moeite


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 12:30 #1228573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De B204FT heeft een TCU
De B204FT heeft een TCU (Turbo Control Unit). Deze verhoogt de boost rond 3500 rpm van 0.4 naar 0.8 bar.
Bij welke toerentallen gebeurt het en heb je de foutcodes al uitgelezen? Anders gezegd, wanneer is de druk rock-steady?
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 12:35 #1228574 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic     het gebeurt eigenlijk


het gebeurt eigenlijk in het hele turbo bereik,

ik denk dat de garage het wel uitgelezen zal hebben , maar daar ben ik niet bij geweest
dus eigenlijk is de turbo druk altijd prima, behalve bij extra gas geven.
de boost is goed voelbaar inderdaad bij 3500tpm maar dat veranderd niets aan de ''zwiepende'' naald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 12:52 #1228579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Max snelheid....

schaefferfred schreef : tevens is de turbo druk hoog genoeg, de auto rijdt hard en rookt niet, trilt niet ,stinkt niet 
 


Als ik het goed interpreteer is dus een hoge (top) snelheid haalbaar en is de auto verder in goede staat.
Het vermogen lijkt dus geen probleem maar wel hoe dit bij versnellen geleverd wordt.
In deze situatie is de brandstof toevoer het hoogst. Eenmaal op snelheid heb je een kleinere hoeveelheid brandstof nodig.
Je zou de brandstofpomp en drukregelaar na kunnen laten zien. Mogelijk wordt er te weinig brandstof geleverd.

Ik weet niet of de garage dit al gedaan heeft buiten het mompelen over een oude turbo.
Zijn de storingscodes uitgelezen?

Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 13:12 #1228581 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitlezen
nou daar kan ik mee voooruit,
ik ga de garage vragen om die zaken te checken/uitlezen.
aan de brandstof had ik nog niet aan gedacht.

heel hartelijk bedankt voor jullie moeite.

fred schaeffer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD