Lekke koppakking 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2009 18:58 #1072577
door V700 register
Lekke koppakking 960 is gemaakt door V700 register
Mijn Volvo 960 3.0i 24v uit september 1996 heeft vorig jaar april een lekke koppakking gehad (water in motor). De auto had toen 205.000 km gelopen en liep onregelmatig in stationaire toestand. Ik moest regelmatig water bijvullen. Een officiële Volvo-dealer heeft o.a. een nieuwe koppakking gemonteerd (kosten ca. 1.750 euro). Na 250 km moest ik weer water bijvullen en liep de motor wederom onrustig. De motor is voor de tweede keer open gemaakt (km-stand 207.000) en (kosteloos) hersteld.Afgelopen week liep de auto weer onrustig stationair en heb ik een halve liter bijgevuld, nadat weer het lampje van het koelsysteem ging branden. De km-stand is nu 212.365. De motor wordt op korte afstanden al zeer warm (meter geeft wel normale uitslag). De dealer gaf aan dat een lekke koppakking bij dit type motoren zelden voorkomt. Bij de tweede reparatie hebben ze zelfs Volvo Nederland geraadpleegd.Voordat ik de auto weer naar de dealer breng, hoop ik van u te vernemen of er meerdere gelijksoortige problemen bekend zijn, alsmede wat eventueel de definitieve oplossing kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2009 19:01 #1228371
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarop
Waarop baseer je je uitspraak dat de motor wel zeer warm wordt ? Je geeft zelf aan dat de meter netjes in het midden staat...
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2009 19:08 #1228373
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Oorzaak
De oorzaak van de lekke koppakking is niet gevonden begrijp ik. Uitlezen van de computer zou toen opheldering hebben moeten geven. Heel wat gegevens over temperatuur o.a. zijn dan uit te lezen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2009 19:18 #1228376
door V700 register
Robert
Beantwoord door V700 register in topic Tja..
Tja.. "zeer warm". Wat is zeer warm? Bloed heet?? Daar is geen enkele motor tegen bestand. De 6 cilinders komen echter wel snel op temperatuur; na 5 minuten rijden of zo hebben ze hun werktemperatuur bereikt. Volg tip van Timen eens op en is de kop wel afgeperst geweest? dwz: ligt het probleem soms samen met een kapotte koppakking EN gescheurde kop? NB: kop laten afpersen op koude en warme temperatuur!wp001 schreef : De oorzaak van de lekke koppakking is niet gevonden begrijp ik. Uitlezen van de computer zou toen opheldering hebben moeten geven. Heel wat gegevens over temperatuur o.a. zijn dan uit te lezen.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2009 20:32 #1228388
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cylinders, kop krom?
Mijn B6340 heeft dit ook gehad. Ging voor een koppakking, maar ik was nog op de fiets terug naar huis (20 min fietsen) en de telefoon ging al. De motor was er slechter aan toe dan ingeschat. De kop was krom, kleppen verroest en cylinder 3 en 4 waren van binnen aangevreten. Je hoefde geen expert te zijn om te zien dat het niet meer paste. Mijn vraag: heb jij je motor gezien met de kop eraf? Een stalen rei over de kop leerde mij heel veel!
Je hebt nog garantie: bij Volvo heb je een jaar op onderdelen en reparaties, zeker bij dit soort bedragen. Ik zou het heel vreemd vinden als de dealer je niet gewaarschuwd heeft als er meer met de motor aan de hand was dan alleen de pakking.
Voor mij was de definitieve oplossing een nieuwe motor, ik hoop dat dat jou bespaard blijft!
Je hebt nog garantie: bij Volvo heb je een jaar op onderdelen en reparaties, zeker bij dit soort bedragen. Ik zou het heel vreemd vinden als de dealer je niet gewaarschuwd heeft als er meer met de motor aan de hand was dan alleen de pakking.
Voor mij was de definitieve oplossing een nieuwe motor, ik hoop dat dat jou bespaard blijft!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2009 12:05 #1230498
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic
Mogelijke oorzaak is nu

Mogelijke oorzaak is nu haarscheurtje in motorblok en dus niet in kop(pakking).
Motor wordt snel warm, maar niet te warm inderdaad. Meter blijft goed in midden staan. Het viel alleen extra op dat na een minuutje rijden (met koude motor) de ventilatiewarmte al snel erg heet werd.
Dealer wil kop zekerheidshalve toch nog een keer extra aantrekken en heeft inmiddels een speciale lekvloeistof in het koelwater gedaan. Later volgen onze bevindingen hiervan.
Auto staat te koop (zie advertenties). Wil sowieso hogere instapauto kopen. De 960 rijdt op zich prima, alleen af en toe water bijvullen.

Mogelijke oorzaak is nu haarscheurtje in motorblok en dus niet in kop(pakking).
Motor wordt snel warm, maar niet te warm inderdaad. Meter blijft goed in midden staan. Het viel alleen extra op dat na een minuutje rijden (met koude motor) de ventilatiewarmte al snel erg heet werd.
Dealer wil kop zekerheidshalve toch nog een keer extra aantrekken en heeft inmiddels een speciale lekvloeistof in het koelwater gedaan. Later volgen onze bevindingen hiervan.
Auto staat te koop (zie advertenties). Wil sowieso hogere instapauto kopen. De 960 rijdt op zich prima, alleen af en toe water bijvullen.

Moderators: Jerry Stam