Klepspeling V6, op LPG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 14:46 #1072331 door V700 register
Klepspeling V6, op LPG is gemaakt door V700 register
Op hinderlijke wijze word ik eraan herinnerd 12 kleppen te hebben. Reden voor mij om vandaag de klepspeling te controleren en de kleppen te stellen.
De V6 (B280E) heeft nu 140.000km gelopen en rijdt sinds 15.000km op LPG (na inbouw LPG heb ik meteen de kleppen gesteld, de dag erna begon het tikken)
De voorgeschreven speling bij koude motor is voor de inlaatkleppen 0,2mm en de uitlaat 0,25. Bij warme motor is dit 0,3 respectievelijk 0,35. Daar een motor met LPG warmer word dan een standaard benzinemotor leek/lijkt het mij verstandig om de voorgeschreven speling van een warme motor aan te houden, wanneer de motor koud is. Dit is ook wat een Volvo-dealer als advies geeft. Tevens is dit hetgeen ik altijd aanhoud bij 4-cilindermotoren uit de 240-reeks.
 Slechts enkele kleppen moest ik ietsje bijstellen ten opzichte van de vorige keer. Helaas was er geen enkele klep die teveel speling had. Anders had het hinderlijke getik daaraan kunnen liggen.
Het afstellen zoals hierboven beschreven lijkt dus te resulteren in (te)veel getik.

Dan nu mijn vraag: welke klepspeling houden de collega V6-rijders aan op LPG? 
Indien het anders is dan hetgeen ik doe, heb ik volgende week weer een halve dagbesteding te pakken!

Dank alvast voor jullie antwoorden 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 14:57 #1226918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oppassen
Volgens mij valt het met de extra warmte wel mee, gewoon de normale speling aanhouden. Zeker niet minder want dan staan de kleppen langer open waardoor de kans op een backfire vergroot.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 16:18 #1226931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hej Marnix
KLINKT heel bekend. Letterlijk. Ik heb altijd de ruime speling aangehouden, zit je ook wat veiliger vwb een evt backfire, hoewel dat zelden voorkomt met die motoren. Heb al vele tonnen op LPG gereden met de V6-en en slechts 1 maal een backfrire gehad. Het getik went wel. Vaak zijn het 1 of twee kleppen die tikke. Fijne van die motor is dat je de speling lekker zelf kunt afstellen.
Als je ze afstelt, rammel dan met de hand aan de stoter, trek hem omhoog met de hand en meet dan de speling op.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 16:57 #1226934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic begrijpend lezen...
Net even uit frustratie de motorkap open gedaan, het klopt niet. Hij hóórt niet te tikken...
Toen ik de auto in Zweden kocht tikte de motor niet.
LPG erin, tikte ook niet.
Daarna kleppen stellen, toen wel tikken.
15.000km rijden en steeds denken: tikken hoort niet, teveel speling of een verkeerd gestelde klep?
vandaag: kleppen stellen volgens specificatie sticker. Daarop staat:
Ventil: in/ut 0,15/0,20 / 0,30/0,35 (värm motor)
ergo: als ik even goed had gelezen had ik niet zoals nu (en de vorige keer) de inlaat op 0,30 en de uitlaat op 0,35 gezet. Ik had de inlaat op 0,20 en de uitlaat op 0,35 moeten zetten. DUS: volgende week alleen de inlaatkleppen anders stellen en dan maar hopen dat het over is! De uitlaat staat reeds op 0,35..
Het stellen zelf kost niet zoveel tijd, maar die aircopomp eraf schroeven en er weer op schroeven, dát kost veel tijd..
Enfin, heb ik volgende week weer wat te doen!

dank voor de reacties tot nu toe!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 19:41 #1226967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleppen stellen van LPG-motor
het is beter dat je de kleppen kan horen tikken + (goed trekken onderin) dan dat je ze helemaal niet hoort ( en de motor weinig trekt onderin)
Te STRAK gestelde kleppen verbranden! Te ruim gestelde kleppen doorgaans niet. 0,05mm extra speling gebruiken doe ik ook in mijn B230FK
bedenk dat je bij een PRV6 met een vrij oud design motor van doen hebt, daar moet je je verwachtingen op aanpassen, het zal nooit een soepele B6304F of B6254F worden.
Als ik me niet vergis heeft de PRV6 ook nog eens tuimelaars op een hulpas, als ook deze tuimelaars speling (door slijtage)  hebben kan je het vergeten om de kleppen perfect afgesteld te krijgen. ( weet ik uit ervaring met oude BMW motoren, die hebben ook een sooortgelijke kleppentrein) een voordeeltje, ze staan dan altijd te ruim, en je hoort ze dan ook altijd klepperen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 20:10 #1226969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstellen

JanV schreef : Als ik me niet vergis heeft de PRV6 ook nog eens tuimelaars op een hulpas, als ook deze tuimelaars speling (door slijtage) hebben kan je het vergeten om de kleppen perfect afgesteld te krijgen. ( weet ik uit ervaring met oude BMW motoren, die hebben ook een sooortgelijke kleppentrein) een voordeeltje, ze staan dan altijd te ruim, en je hoort ze dan ook altijd klepperen.

Dat klopt, er zit soms wat speling in, maar zoals ik zei, trek de tuimelaar met de hand omhoog en stel dan de speling af, dat is de beste methode, kun je ze vrij goed afstellen. Of speling opmeten met met draaiende motor en onthouden welke je een beetje moet bijstellen. Alleen... komt er zoveel olie naar buiten bij de V6 dat de hele boel en jezelf helemaal onder de olie komt te zitten. Deze truuk werkt (jammer genoeg) niet met deze motoren tenzij je het er voor over hebt om bijzonder vies te worden (tis wel een heel goede methode). Mijn landbouwtrekker uit 1964 heeft ook tuimelaars op een as. Deze stel ik af met draaiende motor, werkt veel beter dan motor rond draaien met de hand heb ik gemerkt en ik stel, zoals in vorig draaidje de V6 op LPG ook af met ruime speling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2009 00:13 #1227005 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rikke tik
dank voor jullie antwoorden.
Gevoelsmatig (leuk woord, wanneer het om een auditieve waarneming gaat!) is het getik te nadrukkelijk aanwezig.
Zoals beschreven lijken mijn inlaatkleppen te ruim te staan. Een beetje meer ruimte is prima, maar dit lijkt me teveel.
Ben dan ook erg benieuwd naar het resultaat zodra ik tijd heb gevonden om het aan te pakken. De tuimelaar-as-tip is waardevol. Versleten zullen de tuimelaars nog niet zijn bij deze maagdelijke kilometerstand....
Jullie horen zeker van me! (ik hoor hoop ik zelf minder van het getik...!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2009 22:21 #1227107 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben niet zo heel thuis in
Ik ben niet zo heel thuis in dit motortype maar juist bij motoren met weinig kms in lange tijd slijten de tuimelaars door veel koude starts. De olie komt traag in de kop waardoor er behoorlijke slijtage optreed.
Vroeguh bij de D en E kadett's met 13N motoren, bij drie jaar en 3 ton waren de nokkenassen nog heel, bij iemand die er 10000 per jaar mee reed was na 40000 km de nokkenas vrijwel rond -:))
Een goed revisiebedrijf modificeerde deze koppen waardoor er olie in de kop bleef staan na het afzetten van de motor waardoor bij de koude start de nokkenas IN de olie draait waardoor het nokkenasprobleem was opgelost.
Groet,
Paul

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC