Klepspeling V6, op LPG
- V700 register
- Nieuw lid
-
De V6 (B280E) heeft nu 140.000km gelopen en rijdt sinds 15.000km op LPG (na inbouw LPG heb ik meteen de kleppen gesteld, de dag erna begon het tikken)
De voorgeschreven speling bij koude motor is voor de inlaatkleppen 0,2mm en de uitlaat 0,25. Bij warme motor is dit 0,3 respectievelijk 0,35. Daar een motor met LPG warmer word dan een standaard benzinemotor leek/lijkt het mij verstandig om de voorgeschreven speling van een warme motor aan te houden, wanneer de motor koud is. Dit is ook wat een Volvo-dealer als advies geeft. Tevens is dit hetgeen ik altijd aanhoud bij 4-cilindermotoren uit de 240-reeks.
Slechts enkele kleppen moest ik ietsje bijstellen ten opzichte van de vorige keer. Helaas was er geen enkele klep die teveel speling had. Anders had het hinderlijke getik daaraan kunnen liggen.
Het afstellen zoals hierboven beschreven lijkt dus te resulteren in (te)veel getik.
 
Dan nu mijn vraag: welke klepspeling houden de collega V6-rijders aan op LPG?
Indien het anders is dan hetgeen ik doe, heb ik volgende week weer een halve dagbesteding te pakken!
 
Dank alvast voor jullie antwoorden
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je ze afstelt, rammel dan met de hand aan de stoter, trek hem omhoog met de hand en meet dan de speling op.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toen ik de auto in Zweden kocht tikte de motor niet.
LPG erin, tikte ook niet.
Daarna kleppen stellen, toen wel tikken.
15.000km rijden en steeds denken: tikken hoort niet, teveel speling of een verkeerd gestelde klep?
vandaag: kleppen stellen volgens specificatie sticker. Daarop staat:
Ventil: in/ut 0,15/0,20 / 0,30/0,35 (värm motor)
ergo: als ik even goed had gelezen had ik niet zoals nu (en de vorige keer) de inlaat op 0,30 en de uitlaat op 0,35 gezet. Ik had de inlaat op 0,20 en de uitlaat op 0,35 moeten zetten. DUS: volgende week alleen de inlaatkleppen anders stellen en dan maar hopen dat het over is! De uitlaat staat reeds op 0,35..
Het stellen zelf kost niet zoveel tijd, maar die aircopomp eraf schroeven en er weer op schroeven, dát kost veel tijd..
Enfin, heb ik volgende week weer wat te doen!
 
dank voor de reacties tot nu toe!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Te STRAK gestelde kleppen verbranden! Te ruim gestelde kleppen doorgaans niet. 0,05mm extra speling gebruiken doe ik ook in mijn B230FK
bedenk dat je bij een PRV6 met een vrij oud design motor van doen hebt, daar moet je je verwachtingen op aanpassen, het zal nooit een soepele B6304F of B6254F worden.
Als ik me niet vergis heeft de PRV6 ook nog eens tuimelaars op een hulpas, als ook deze tuimelaars speling (door slijtage) hebben kan je het vergeten om de kleppen perfect afgesteld te krijgen. ( weet ik uit ervaring met oude BMW motoren, die hebben ook een sooortgelijke kleppentrein) een voordeeltje, ze staan dan altijd te ruim, en je hoort ze dan ook altijd klepperen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat klopt, er zit soms wat speling in, maar zoals ik zei, trek de tuimelaar met de hand omhoog en stel dan de speling af, dat is de beste methode, kun je ze vrij goed afstellen. Of speling opmeten met met draaiende motor en onthouden welke je een beetje moet bijstellen. Alleen... komt er zoveel olie naar buiten bij de V6 dat de hele boel en jezelf helemaal onder de olie komt te zitten. Deze truuk werkt (jammer genoeg) niet met deze motoren tenzij je het er voor over hebt om bijzonder vies te worden (tis wel een heel goede methode). Mijn landbouwtrekker uit 1964 heeft ook tuimelaars op een as. Deze stel ik af met draaiende motor, werkt veel beter dan motor rond draaien met de hand heb ik gemerkt en ik stel, zoals in vorig draaidje de V6 op LPG ook af met ruime speling.JanV schreef : Als ik me niet vergis heeft de PRV6 ook nog eens tuimelaars op een hulpas, als ook deze tuimelaars speling (door slijtage) hebben kan je het vergeten om de kleppen perfect afgesteld te krijgen. ( weet ik uit ervaring met oude BMW motoren, die hebben ook een sooortgelijke kleppentrein) een voordeeltje, ze staan dan altijd te ruim, en je hoort ze dan ook altijd klepperen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gevoelsmatig (leuk woord, wanneer het om een auditieve waarneming gaat!) is het getik te nadrukkelijk aanwezig.
Zoals beschreven lijken mijn inlaatkleppen te ruim te staan. Een beetje meer ruimte is prima, maar dit lijkt me teveel.
Ben dan ook erg benieuwd naar het resultaat zodra ik tijd heb gevonden om het aan te pakken. De tuimelaar-as-tip is waardevol. Versleten zullen de tuimelaars nog niet zijn bij deze maagdelijke kilometerstand....
Jullie horen zeker van me! (ik hoor hoop ik zelf minder van het getik...!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vroeguh bij de D en E kadett's met 13N motoren, bij drie jaar en 3 ton waren de nokkenassen nog heel, bij iemand die er 10000 per jaar mee reed was na 40000 km de nokkenas vrijwel rond -

Een goed revisiebedrijf modificeerde deze koppen waardoor er olie in de kop bleef staan na het afzetten van de motor waardoor bij de koude start de nokkenas IN de olie draait waardoor het nokkenasprobleem was opgelost.
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.