- Berichten: 261
voor en nadelen B230A, verschillen B23A
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-01-2009 19:17 #1072272
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
voor en nadelen B230A, verschillen B23A is gemaakt door Hendrik Teerink
Ik heb zelf een 240 met een B23A. Ik heb begrepen dat in een vroege 740 de B230A werd gebruikt. Kan iemand mij zeggen wat de verschillen zijn? En wat de voor- en nadelen zijn van de B230A t.o.v. andere vroege 740 motoren?
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2009 21:00 #1226600
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschillen B23 vs B230
voor zover ik het weet heeft de B23:
- gesmede onderdelen in het onderblok (zuigers en krukas) en zware drijfstangen.
- een andere 'main trustbearing' (de lagering die de axiale krachten op de krukas moet managen)
- de koppen hebben meestal zgn. grote koelvloeistof passages waardoor deze motoren wat gevoeliger zijn koppakking doorslag
de B230 is bij introductie gepresenteerd als een low-friction blok en heeft:
- gegoten onderblokdelen en dunnere 9mm drijfstangen.
- main trust bearing op een andere plek en lichter uitgevoerd.
- koppen met kleine koelwater passages waardoor de koppakking beter kan sealen. Minder kans op doorslag.
Bij de latere bouwjaren B230 blokken ('92 en nieuwer?? de exacte datum van deze blokken weet ik niet meer) zijn de drijfstangen weer sterker gemaakt (13mm) en is de trustbearing ook weer versterkt.
De meest interessante blokken zijn de oude B23ET (en ook de B21ET van de 240T) en de nieuwste B200/B230FK/FT met oliesproeiers onder de zuigers. Nadeel van die laatste serie blokken: dualmass vliegwiel maar dat is wel te retro-fitten met ouder vliegwiel en koppelingonderdelen.
- gesmede onderdelen in het onderblok (zuigers en krukas) en zware drijfstangen.
- een andere 'main trustbearing' (de lagering die de axiale krachten op de krukas moet managen)
- de koppen hebben meestal zgn. grote koelvloeistof passages waardoor deze motoren wat gevoeliger zijn koppakking doorslag
de B230 is bij introductie gepresenteerd als een low-friction blok en heeft:
- gegoten onderblokdelen en dunnere 9mm drijfstangen.
- main trust bearing op een andere plek en lichter uitgevoerd.
- koppen met kleine koelwater passages waardoor de koppakking beter kan sealen. Minder kans op doorslag.
Bij de latere bouwjaren B230 blokken ('92 en nieuwer?? de exacte datum van deze blokken weet ik niet meer) zijn de drijfstangen weer sterker gemaakt (13mm) en is de trustbearing ook weer versterkt.
De meest interessante blokken zijn de oude B23ET (en ook de B21ET van de 240T) en de nieuwste B200/B230FK/FT met oliesproeiers onder de zuigers. Nadeel van die laatste serie blokken: dualmass vliegwiel maar dat is wel te retro-fitten met ouder vliegwiel en koppelingonderdelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 261
27-01-2009 23:37 #1226644
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic dank
ok, dus de B230A kan eigenlijk gezien worden als een opvolger van de B23A?Hoe zit dat met die caburateurs, ik begreep dat de één 'lastiger' te onderhouden is dan de ander.
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam