2.3 IC..herhaalde vraag
- V700 register
- Nieuw lid
-

Mijn Volvo 2.3 IC 1995 km. ca. 280 dzd., staat nu alweer een maand stuk-stil. Ik heb al eens eerder een vraag neergelegd hier en Timen was zo vriendelijk zijn licht erop te laten schijnen.
Graag wil ik mijn vraag herhalen : wie kan mij vertellen wat er aan de hand kan zijn n.a.v. de info die ik zo verstrek ?
wie kan verwijzen eventueel naar eerdere ervaringen - discussies- artikelen alhier ?
Na vervanging van o.a. waterpomp, distributieriem-spanrollen, nokkenaskering-koelvloeistof, olieën en bougies, reed ik ongeveer 400 snelwegkilometers probleemloos én fors genietend. Plots, midden op een 4-baansweg een tikkend geluid vanuit de motor...alras gevolgd door bonkend geluid en terugval in snelheid van 110 naar 50/60 km.. Geen reactie op het gas, geen waarschuwingslampje, geen rook, niks. Ik kon de auto later dan me lief is op de vluchtstrook kwijt vawege de verkeerssituatie ter plekke. De Wegenwacht verbaade zich meermaals over het euvel (motorisch) omdat dat nooit eerder gezien werd door de man bij dit type en deed niets : "Ziet er niet best uit mijnheer. "
Na slepen staat ie dus al weken stil en binnenkort zal degene die bovengenoemde monteerde ( vriend, zeer ervaren Volvoïst en techneut) de Volvo ophalen om een oordeel te kunnen vellen.
Wie kan zijn / haar licht laten schijnen op de kwestie ? Kan de schade vroorzaakt zijn door foutieve plaatsing distributieriem ?
Wat kunnen mijn opties zijn als ik i.a.ben van het oordeel van m'n maat ?

groet en dank

Zappa.1 (Martin)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Had je al geprobeerd te zoeken met het zoekvak linksboven ? Misschien kun je dan wat vinden. <a href="/node/23196" target="_blank">Dit</a> was in ieder geval je eerdere draadje. Ik denk dat het heel moeilijk is om op afstand een diagnose te gaan geven. De auto zal bij Timen in vertrouwde handen zijn, afhankelijk van de schade alleen nieuwe lagers, een nieuw onderblok of een heel nieuw blok. Ook daar kan Timen je vast mee helpen.zappa.1 schreef : wie kan verwijzen eventueel naar eerdere ervaringen - discussies- artikelen alhier ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Het klinkt naar een snelle verandering, dus distributieriem versprongen klinkt plausibel, maar levert je in een 230FT/ET al snel kromme kleppen en dus een koprevisie op. Ook mogelijk is andere inwendige schade, zoals kapotte krukaslagers (al vind ik het vermogensverlies te groot daarvoor) of een gat in een zuiger door pingelen (te arm mengsel). Waarbij pingelen volgens mij iets langer moet duren om echt grote schade aan te richten.
Een echt gebroken distributieriem hoor je nadat de motor is afgeslagen: bij opnieuw starten loopt de motor/startmotor een stuk sneller rond dan je gewend bent!
Hoe dan ook, tenzij iemand een kristallen bol heeft, zal je moeten afwachten wat onderzoek als oorzaak oplevert. Dus motor openschroeven, of anders domweg een andere erin hangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alvast erg bedant voor de reacties, ik realiseer me terdege dat het ondoenlijk is om überhaupt een uitspraak te kunnen doen.
Er s dus een nieuwe riem gemonteerd. meer info dat ik al gaf heb ik niet, kan zelf niet sleuelen omdat dat onherroepelijk zou leiden tot nóg meer schade.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat terzijde: Als de distributieriem recent vervangen is, is de kans dat de riem eraf gelopen aanwezig. Slecht gespannen.
Is er door de ANWB gekeken naar de distributieriem? Is het eerste wat ik zou doen. 3 schroeven los en kijken.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om alleen te kijken of hij eraf ligt hoeft alleen het bovenste gedeelte eraf en dat zijn 3 schroeven.MaartenG schreef : Dus inderdaad, deksel van de distributieriem eraf en daar eerst maar eens naar kijken. Sterkte en succes gewenst! PS tis iets meer werk de schroeven moeten los maar ook de waterpomp poelie anders wil dat deksel haast niet ervoor weg.
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eigenlijk is er te weinig informatie voor handen.
- een kapotte of versprongen distibutieriem zou geen klepschade mogen opleveren bij een B230FK. Doe eens de volgende test: laat iemand anders even kort de startmotor bedienen en kijk zelf door het open gat van de olievuldop. Je kijkt dan op de nokkenas. ls je de nokkenas niet ziet meedraaien is het bingo. Kapotte riem of riemspanner. Overigens lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk omdat de rondtandriemen van de laatste bouwjaren veel beter zijn dan de recht vertandde riemen. Wat wel kan is dat de riemspannerbout dol is gedraaid in de kop. Spanner kan zich dan loswerken, riem kan vervolgens meerdere tanden verspringen.Zelfde voor de nokkenastandwielbout, als deze zich los werkt kan het tandwiel los trillen en over de dowelpin heen schieten waardoor het tandwiel t.o.v. de nokkenas verdraait.
Als de riem wel meedraait bij de starttest: toch de timing merktekens eens bekijken of ze nog wel goed staan.
- dat erger wordende geluid zou ook kunnen wijzen op een kapot drijfstanglager. Heb je het oliedruk lampje (rood!) zien aangaan toen de auto nog reed?? (dus vlak voor je 'm stil zette?)
Zo ja dan was er gebrek aan oliedruk en drijfstanglagers kunnen daar niet tegen... zuigers ook niet (die gaan vreten op de cilinder wand)
- welke viscociteit olie is er in de motor gedaan? Als deze te dik is komt er veel druk op het smeersysteem te staan en kan het oliesealtje tussen blok en oliepomptransferpijp ertussenuit zijn gedrukt.
Ook hier had je dan het rode oliedruklampje moeten zien.
Hoe nu verder?
doe eerst eens de start test samen met iemand anders.
Haal eventueel het bovenste deel van de nokkenriemkap los en inspekteer het nokkenastandwiel + bout (als de nokkeknasolieseal vervangen is moet deze los zijn geweest, bout vergeten aan te draaien???) en de spanner/spannerbout.(ook die zal los zijn geweest bij de riemwissel)
Trek uit je bevindingen je conclusies. Je hebt beslist een kans dat je de motor weer in orde krijgt als de nokkenasriem de oorzaak is.
grt
Jan
PS waar woon je ergens, misschien dat een clublid mee kan kijken? samen weet je al snel meer.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Ik woon in Noord-Limburg vlakbij de Gemeente Horst, Sevenum om precies te zijn, en dan zelfs erbuiten in 't platteland.
Weet niet of er een capabel-goedwillend clublid in de buurt woont en zou willen helpen ?
De info die je geeft lijkt me uiterst bruikbaar, ik reageer nu even snel zonder dat ik enige actie onderneem vanwege het tijdstip.
Wél kan ik vast melden, dat geen enkel lampje is gaan branden op welk moment dan ook/

tot spoedig

Martin