grotendeels leegdrukken expansievaatje

• J. Strijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 00:29 #1071883 door J. Strijk
grotendeels leegdrukken expansievaatje is gemaakt door J. Strijk
hallo van mijn '97 945 lpt met landi lsi gasinstallatie word het expansievaatje als ik het bij koude motor tot max heb bijbevuld na een ritje leeggeperst tot net boven min .niveau. Er staat dan ook veel druk op het vaatje, als ik de dop voorzichtig losdraai komt er vanuit de slangen weer vloeistof in het vaatje. Wat mij het meest zorgen baart is het feit dat er een soort schuimachtige substantie in kleine vlokjes op de vloeistof drijft. Ik zat zelf te denken aan een lekke koppakking maar aan de olie is niets te zien en de auto start ook goed.Als de auto is afgekoeld staat er nog steeds druk op het vat, bij een lekke koppakking zou dit toch moeten wegvloeien naar de cylinders. Nu heb ik in de verschillende andere vragen in dit forum begrepen dat er meerdere oorzaken zouden kunnen zijn. Ik zat zelf meer aan de turbo te denken of kan die niet zo'n hoge druk in het koelsysteem bewerkstelligen, hier gaat toch ook olie en koelwater doorheen. De temp blijft ook bij lange ritten keurig in het midden staan. Gasinstallatie is trouwens net een maand ingebouwd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 00:43 #1224650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppakking
Toch denk ik sterk aan een lekke koppakking.
Veel druk opbouwen die lang aanwezig blijft, was bij mij het signaal dat de pakking kapot was. Dus als je na een nacht het deksel van het expansievaatje losdraait en je hoort gesis en de koelvloeistof stijgt, dan lijkt het mij bingo!
Groet,
Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 06:43 #1224652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik
Ik zou het koelwater verbruik eens in de gaten houden met het niveau vlak boven minimum. Als het koelwater bij koude motor op minimum staat, gaat het bij warme motor een flink stuk richting maximum. Als het bij koude motor al (bijna) op maximum staat kun je wel raden wat er gebeurt als hij warm wordt: Er moet wat uit. Het kan ook zijn dat de dop op je expansievaatje niet meer goed werkt en de druk hoger laat oplopen. Die zou je ook nog eens kunnen vervangen, kosten vallen mee geloof ik. Is de slang tussen motor/thermostaat en radiateur bij warme motor en bij uitzetten met warme motor ook keihard, gewoon niet in te drukken ?

• J. Strijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 09:56 #1224663 door J. Strijk
Beantwoord door J. Strijk in topic expansievat
 ik zal de druk in de slangen eens controleren ik heb wel al een antilekmiddeltje toegevoegd dus de vloeistof is nu een beetje dikker en donkerder

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 13:10 #1224678 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Bij koude motor vullen tot MIN!
Koelvloeistof moet bij koude motor tot het "MIN" streepje gevuld worden.

Wanneer e.e.a. warm wordt, gaat het koelvloeistofniveau omhoog. Als je dan al tot MAX gevuld hebt, wordt de overmaat via het drukventiel in de dop gelost.

Als de boel naderhand tot MIN staat kan dat wel kloppen als dat bij koude motor is!

De schuimachtige substantie lijkt me overigens niet helemaal goed maar dat hoeft zeker niet altijd een probleem aan te geven.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 14:52 #1224669 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Normaal

strijk schreef :  ik zal de druk in de slangen eens controleren ik heb wel al een antilekmiddeltje toegevoegd dus de vloeistof is nu een beetje dikker en donkerder

Vrij hoge druk in het koelsysteem is normaal. De dop op het expansievat blaast pas af bij 1.5 Bara. Deze druk blijft gewoon op het systeem staan wanneer er nergens een lek is. Door afkoeling neemt de druk wel af en zal er altijd een restdruk moeten blijven bestaan. Wanneer er sprake is van een beginnende falende koppakking (tussen cilinder en koelkanaal) dan zul je dat kunnen merken o.a. aan het steeds afblazen van de expansiedop. Dit komt omdat druk in de cilinder erg hoog b.v. wel 20 Bar en hoger, hierdoor kan de koppakking als een eenrichtingsventiel gaan werken. Terugdrukken in de cilinder gebeurt nog niet wanneer de koppakking nog maar weining lekt. Mooie van dit euvel is dat naar mate je meer rijdt het probleem langzaam gaat verergeren! 

• J. Strijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 23:49 #1224755 door J. Strijk
Beantwoord door J. Strijk in topic expansievaatje
 bedankt voor jullie antwoorden de slangen voelen na een ritje niet hard aan en het niveau blijft rond het minimum ik zal het tankje en de temp in de gaten houden en als het te gek word toch maar een nieuwe pakking monteren, de kop moet dan denk ik wel gevlakt

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC