Hoog benzineverbruik 740 b230e

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2009 23:58 #1071840 door V700 register
Hoog benzineverbruik 740 b230e is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
 Ik ben sinds kort in het bezit van een Volvo 740 B230E estate automaat,  Het benzine,verbruik is nogal fors 1 op 7, en met een ZEER rustige rijstijl met overwegend 80 km wegen.
Ook valt mij op dat het stationair toerental in P stand schommelt dan weer laag 700 toeren is en dan weer 1600 toeren. terwijl hij meestal op zo'n 900 toeren hangt.
Klinkt dit iemand bekend? wat verbruikt die van jullie met een B230E en automaat?? Ik haal zelfs met mijn 43 jaar oude amazon nog 1 op 9 op gas!!

Alvast bedankt voor jullie reacties

Ton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2009 09:21 #1224360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic och 1 op 7
Is niet echt schokkend voor een automaat.
Maar waar je eens naar zou kunnen kijken is luchtlekken in het inlaat "buizenstelsel".
Help mij even is dit injectie? In dat geval zou ik de benzinedrukregelaar eens kontroleren.
Die zit op de injectierail en ziet eruit als een tonnetje van ~5cm doorsnee.
Op dit tonnetje zit een slangetje zonder klem DIE kun je er eens aftrekken en als er dan benzine uit drupt is hij lek.
Zodra er een druppel uitkomt gaat die terug naar je inlaat.
Die druppel geeft een boost in het stationair toerental.
Anders moet je de CIS-klep eens schoonmaken.
Deze zit "over" je gasklep en vangt het verschil in belasting op zodra de auto in "D" staat.
Er is al veel over geschreven op de site. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2009 10:29 #1224361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lock-up
Ik heb een 740 automaat gehad, weliswaar een B230F, maar toch. Júist met 80 km/u verbruikt een automaat nog vrij veel, omdat de lock-up niet ingeschakeld is. De koppelomvormer slipt dus, en slip betekent verlies van energie in warmte. Pas boven de 90 - 95 km/u (uit mijn hoofd) schiet de automaat in de lock-up, en zal wellicht een iets gunstiger verbruik mogelijk zijn.
Vergeet daarnaast niet dat het nu winter is, dat het overdag ook vriest, en dat heeft ook een negatief effect op het verbruik. Het duurt langer voor de motor volledig warm is.
1:7 in deze winterse omstandigheden is niet slecht voor een automaat. Ik zat zelf destijds vaak rond de 1:6, 1:6,5. Op LPG wel te verstaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2009 11:27 #1224376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is een B230E geen K-jet
Is een B230E geen K-jet versie?
Bij mijn weten nooit een echt zuinig systeem. Maar moet toch beter kunnen dan 1:7. 
Ruik je veel benzinedampen als de motor draait? Maw, loopt de wagen te rijk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2009 12:08 #1224383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relativering
Een verbruik van 1:7 in deze winterse omstandigheden met een automaat is niet zorgwekkend, geloof me. De problemen die je aangaf met het schommelen van het stationaire toerental zijn wellicht op te lossen met de al aangegeven mogelijkheden. Ik zou, naast die suggesties, niet vanwege dit verbruik naar problemen gaan zoeken die er niet zijn. Probeer nog eens het verbruik te meten na wat meer snelwegkilometers. Vermoedelijk kom je dan nog iets gunstiger uit, omdat je automaat dan in de lock-up draait.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2009 12:37 #1224516 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik
Allemaal bedankt zover voor de reacties.
Mijn auto heeft een K-jetronic injectiessyteem en dit is een mechanisch injectiesysteem.
Ik heb nog steeds last van een wisselend stationair toerental. kan het zijn dat mijn koudstartinjector blijft druppelen?? hoe kan ik dit uitsluiten?
heeft iemand hier ervaring mee??
Rijdt er bijna niemand met een b230e op benzine??

Groetjes,

Ton

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 14:20 #1227663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het probleem
Ik heb het probleem gevonden!!! Er zat helemaal geen brandstofrelais in!!!! blijkbaar had iemand uit nood een draadje in het voetje gestoken waar het relais hoort te zitten. Hierbij werd dus alleen de brandstofpomp gestuurd, en niet de warmdraaiklep en de brandstofdrukregelaar. Hierdoor werd de brandstofdruk verlaagd waardoor het mengsel verrijkt werd. Ik heb nog niet gekeken naar mijn verbruik nu maar de meter heeft amper nog bewogen. Hoe simpel het soms kan zijn

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC