945 1995 2.3 IC (LPT) vlak na aankoop geploft....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2009 12:31 #1071688
door V700 register
945 1995 2.3 IC (LPT) vlak na aankoop geploft.... is gemaakt door V700 register
Alle Volvisiti wens ik een gelukkig- gezond 2009 toe !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nadat ik tegen een mooie 945 2.3 LPT aanliep, 1995, ff over de 3 ton gelopen, kennis laten kijken-luisteren-nazien en auto aangeschaft., in besef dat er een gat was qua te achterhalen onderhoudsverleden. Daarom met kennis alle vloeistoffen vernieuwd,nw. bougies en filters, waterpomp, distributie en spanrollen, nokkenaskering vervangen wegens lichte lekkage, nieuwe
ring dop motorolie.
Vervolgens ca. 500 km probleemloos kilometers vnl. op snelwegen tot plots midden in verkeersdrukte eerst toenemend tikken, gevolgd door bonken. Kon verkeerstechnish geen kant op, snelheid viel terug van 110 km/u naar 60. Drie km. duwen naar P-plek en Wegenwacht erbij. men deed niets en sprak over fors motorisch malheur.

Vraag : kan de oorzaak danwel enige oorzaak zijn, foutieve montage distributieriem of is/zijn andere oorzaken denkbaar ?
ik zag nergens lekkage m.u.v. scheur vuldop reservoir koelvloeistof ..daar enige lekkage.

Wie kan me tips aanreiken over oorzaak / oorzaken?
Als de motor suk is komt m.i. óf revisie óf ruilmotor in aanmerking.
Wie heeft / weet een goede ruilmotor ?

groet

Martin
Sevenum (L.)
Nadat ik tegen een mooie 945 2.3 LPT aanliep, 1995, ff over de 3 ton gelopen, kennis laten kijken-luisteren-nazien en auto aangeschaft., in besef dat er een gat was qua te achterhalen onderhoudsverleden. Daarom met kennis alle vloeistoffen vernieuwd,nw. bougies en filters, waterpomp, distributie en spanrollen, nokkenaskering vervangen wegens lichte lekkage, nieuwe
ring dop motorolie.
Vervolgens ca. 500 km probleemloos kilometers vnl. op snelwegen tot plots midden in verkeersdrukte eerst toenemend tikken, gevolgd door bonken. Kon verkeerstechnish geen kant op, snelheid viel terug van 110 km/u naar 60. Drie km. duwen naar P-plek en Wegenwacht erbij. men deed niets en sprak over fors motorisch malheur.

Vraag : kan de oorzaak danwel enige oorzaak zijn, foutieve montage distributieriem of is/zijn andere oorzaken denkbaar ?
ik zag nergens lekkage m.u.v. scheur vuldop reservoir koelvloeistof ..daar enige lekkage.

Wie kan me tips aanreiken over oorzaak / oorzaken?
Als de motor suk is komt m.i. óf revisie óf ruilmotor in aanmerking.
Wie heeft / weet een goede ruilmotor ?

groet

Martin
Sevenum (L.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2009 12:45 #1223270
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan veel zijn
Ik durf je niet zomaar te zeggen wat het kan zijn. Kun je bij de auto om dingen te gaan demonteren voor inspectie ?Ik dacht dat de kleppen van de redblocks (een LPT is een redblock) normaal gesproken de zuigers nooit kunnen raken. Dus een verkeerd gemonteerde distrubutieriem zou ik eerst niet verdenken (maar ik weet dat niet zeker). Erg jammer dat je niet lang van je aanschaf hebt mogen genieten. En petje af voor 3km duwen !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2009 12:49 #1223272
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij verkeerd spannen van de
Bij verkeerd spannen van de distributieriem kan deze er af lopen. Maar bij een 940 met B230FK heeft dit geen kopschade tot gevolg.
Kun je misschien zien of de riem er af ligt?
Als de riem er af loopt, kun je hebben dat deze eerst een paar tanden verspringt (tikken en bonken tot gevolg). Dit kan ook gebeuren doordat een van de twee tandwielen (boven of onder) niet goed vastzitten en heen en weer gaan bewegen op de as, en zo vervolgens los gaan.
De enige oorzaak zou dan zijn dat de riem niet goed gemonteerd is. (slecht gespannen)
Kun je de auto nu bekijken?
Groet,
Philip
Kun je misschien zien of de riem er af ligt?
Als de riem er af loopt, kun je hebben dat deze eerst een paar tanden verspringt (tikken en bonken tot gevolg). Dit kan ook gebeuren doordat een van de twee tandwielen (boven of onder) niet goed vastzitten en heen en weer gaan bewegen op de as, en zo vervolgens los gaan.
De enige oorzaak zou dan zijn dat de riem niet goed gemonteerd is. (slecht gespannen)
Kun je de auto nu bekijken?
Groet,
Philip
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2009 13:26 #1223273
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Wegenwacht
De wegenwacht haalt toch meestal het bovenste kapje van de distributie wel wat los. (1 schroef en 2 M6 bouten en je ziet zo of de riem eraf ligt) Draait de motor nog wel rond? Test dit even door met een dop s.w. 24 op de krukaspoeliebout de motor rechtom te draaien. Kijk dan meteen naar de merktekens op de poelie en binnenin de achterkap, dan zie je zo of de D-riem nog goed staat.
Er kan natuurlijk ook zo maar een lager uitliggen met vervolgschade. Ja dan komt een andere motor inzicht.
Er kan natuurlijk ook zo maar een lager uitliggen met vervolgschade. Ja dan komt een andere motor inzicht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2009 21:39 #1223319
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic soms kan de riem er nog
soms kan de riem er nog gewoon op liggen en toch is de timing dan totaal verkeerd.
Hoe? doordat er tanden van de oude riem zijn afgebroken. Dit gebeurt meestal aan de krukaskant (kleinste tandwiel),de krukas slipt dan als het ware over de kale riem en kan geen grip meer vinden om de nokkenas etc. aan te drijven.
Vraag me niet waarom ik dit weet. Ik heb ooit een Suzuki Swift GTi gehad die door dit soort ongein een kopschade van toen 1700,- euro op liep. Die motor had ook een rond getande distributie riem. op de oude riem waren tanden afgebroken en die tanden die er nog op zaten waren ook al half gebroken!
Hoe? doordat er tanden van de oude riem zijn afgebroken. Dit gebeurt meestal aan de krukaskant (kleinste tandwiel),de krukas slipt dan als het ware over de kale riem en kan geen grip meer vinden om de nokkenas etc. aan te drijven.
Vraag me niet waarom ik dit weet. Ik heb ooit een Suzuki Swift GTi gehad die door dit soort ongein een kopschade van toen 1700,- euro op liep. Die motor had ook een rond getande distributie riem. op de oude riem waren tanden afgebroken en die tanden die er nog op zaten waren ook al half gebroken!
Moderators: Jerry Stam