940 LPT: Bougies vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2008 01:05 #1071439 door V700 register
940 LPT: Bougies vervangen is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik ben vandaag bezig geweest met het vervangen van de bougies van mijn 940 LPT.
Normaal is dat best een makkelijk klusje, maar ik vind dat je er bij deze auto niet echt makkelijk bij kan.
Ik heb overigens niets verwijderd om er makkelijker bij te kunnen.
Zo vind ik het moeilijk om bij de achterste (schutbord) en voorste (turbo) bougie te komen...
Hebben jullie tips hoe ik beter bij de bougies kan?

Alvast bedankt

---
Ferdinand

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2008 08:26 #1221889 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.
Klopt, die laatste is lastiger dan de andere drie, maar ik ervaar het niet als moeilijk.Wellicht komt het, doordat ik een doppenset heb met een aantal verlengstukken in verschillende lengte waar ik prima mee uit de voeten kan.Grote ratel met 200mm verlengstuk voor de eerste drie (van vooraf gezien) en dezelfde bougiedop met verlengstuk 100mm voor de laatste.Ohja: Nioet de dop met verlengstuk en ratel erop zetten en aan gaan hangen om het los te krijgen, dan draai je de boel in het gunstigste geval slechts krom, in het ergste geval stuk.Zorg ervoor dat je de dop met ratel in lijn met de bougie houd. Dan is eruit een makkelijke klus (los van de ruimte).
Erin draaien moet je bij voorkeur met de hand doen, tot de bougie handvast op zijn plek zit, daarna de dop erop en op 25Nm zetten, plus een kwartslag.Scheef erin draaien resulteert meestal in defect schroefdraad in de kop en niet dat van de bougie. (ik heb je bericht gelezen)Loopt ie wel netjes nu, ik bedoel, zit het allemaal wel weer zoals het hoort?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2008 12:35 #1221902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ook een doppenset
Ik heb ook een doppenset met verschillende verlengstukken, maar vind het des ondanks moeilijk. Als ik een verlengstuk gebruik voor de voorste bougie, dan staat die niet helemaal in lijn op de bougie vanwege die zwarte bocht op de turbo.
Deze eerste bougie ging overigens ook erg moeilijk los. Heb bij het los draaien ook het keramische deel van de bougie kapot gedraaid. Waarschijnlijk zat de dop er niet ver genoeg op...
De laatste bougie vond ik weer erg moeilijk te plaatsen. Is zeker twee keer scheef gegaan waardoor ik een bougie heb verspeeld.
De draad van deze NGK bougie was aan het begin kapot gegaan en de elektrode was verbogen.
Ik denk niet dat de draad in de kop kapot is, want toen ik de bougie er lijnrecht op had zitten, kon ik het eerste gedeelte netjes met de hand er verder in draaien.
Later met de dop vast gezet, waarbij het laatste gedeelte wat zwaar ging.
Ik heb elders gelezen dat ik er wat olie op had moeten doen... Dat had het inderdaad een stuk eenvoudiger kwa aandraaien gemaakt.
Maar het grootste probleem vind ik het er lijnrecht opzetten van de laatste boougie.
De motor liep netjes en loopt ook na de bougie wisseling netjes.
Ik heb ze vervangen vanwege onderhoud.

Bedankt voor je reactie!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2008 12:41 #1221904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dikwandige slang...
... met een precies om de isolator van de bougie passende binnendiameter: een prima flexibel verlengstuk. De lengte van de slang snij je naar wens af. Als de bougie niet goed in de schroefdraad zit, draait de slang meteen door, want kracht zetten kan de slang niet op de bougie.
Succes er mee!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2008 17:50 #1221932 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bougiewissel
ik gebruik:
bougiedop, kniegewricht, kortverlengstuk, ratel.
bij de achterste is erg weinig ruimte vooral als de auto airco heeft, dan gebruik ik alleen even het kniegewrichtje op de dopen aan de ratel.
je hoeft de bougisch vaak alleen maar te lossen, de rest kan je dan met de hand doen met dop, knietje en verlengstukkie.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC