940 2.3 LPG start niet meer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 12:11 #1071230 door V700 register
940 2.3 LPG start niet meer is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Sinds een week ben ik in het bezit van een 940 Estate op LPG. Ik weet dat er een benzine injector overleden is, en daarom op benzine op 3 cilinders loopt, maar na wat gas bij het starten bij te geven schakelde de auto prima over op LPG en was er niets aan de hand. Een paar dagen geleden heb ik waarschijnlijk te veel gas gegeven op het moment dat de auto op LPG overschakelde, het gevolg was een backfire. Een deel van het luchtfilterhuis en de buis die naar het luchtfilter toeloopt waren gescheurd en beschadigd. Gisteren op de sloop een nieuwe slang, lucht massa meter en luchtfilter huis gehaald, en het netjes terug gemonteerd. (injectoren kreeg ik helaas niet los op de sloperij, dus daar moet ik nog voor terug) Vervolgens weer proberen te starten, de auto doet helemaal niets meer. De startmotor draait wel, maar de motor slaat niet aan.
 Mijn vraag is, heeft iemand een idee wat er nog meer kapot gegaan kan zijn bij de backfire?
 Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 12:39 #1220640 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ai!
Als ik het goed begrijp gaat het hier over een Lpi-installatie. Bij starten loopt de auto dus, automatisch, eerst op benzine. Dat ging eerst op drie cilinders, en nu dus helemaal niet meer. Wat ik zelf zou doen: eerst weer het benzine-gedeelte in orde proberen te brengen. Koop dus tweedehands een werkende injector. Reset de computer, en probeer nog eens of de auto tot leven komt.
Verder: door backfire zou het in principe ook mogelijk kunnen zijn dat andere benzine- en/of gasinjectoren losgeschoten zijn uit het spruitstuk, danwel beschadigd zijn door het verbranden van brandstof in het inlaatkanaal.
Het in het geheel niet aanslaan van de motor kan ook te wijten zijn aan een overleden brandstofrelais, maar dat heeft dan weinig verband met de backfire.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 14:57 #1220659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb je toevallig ook de
Heb je toevallig ook de accu uit de auto gehad ?.......dan wil het nog wel es gebeuren dat een of meerdere kabels van de 4 witte weerstanden aan het schutbord beschadigd raken. Gevolg is dan dat een of meerdere injectoren geen spanning meer krijgen.
Is makkelijk achter te komen......gewoon de motor starten met een (of meerdere) kabels van de injector(en) los en meten of er een 12V spanning op staat.
Succes,
Pieter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 15:03 #1220661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen LPi
Ik zou niet weten hoe je met LPi een backfire zou kunnen krijgen. Zolang een LPi installatie niet werkt (geen LPG inspuit) kun je geen brandbaar lpg mengsel in het inlaatspruitstuk krijgen, wat wel nodig is voor een bacfire. (wel een voordeel bij een LPi installatie, naast de zwakkere punten). Alleen bij een storing zo zoiets kunnen, maar dan had je denk ik ook niet op lpg kunnen rijden. Bij een verdamperinstallatie is een backfire meer waarschijnlijk omdat je daarmee wel een brandbaar LPG/luchtmengsel in het spruitstuk kunt krijgen. Het gaat (denk ik) dus om een verdamper. Hoewel het natuurlijk makkelijk was geweest als de topicstarter zijn gasinstallatie (en motortype) had vermeld.Heb je het systeem (gasklephuis etc) ook visueel gecontroleerd, zo te horen was het een flinke backfire. Even filosoferend, zonder veel praktijkervaring: misschien de brandstofdruk regelaar beschadigd waardoor je geen overdruk meer op je benzinerails hebt (en de injectoren dus niets mee inspuiten) ? Als je nog naar de sloop gaat zou je daar misschien ook een reserve van mee kunnen nemen.
Een check op de toestand van de motor en lpg installatie lijkt me ook niet verkeerd. Klepspeling controleren + ontsteking controleren. Een backfire zou normaal gesproken niet voor mogen komen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 15:34 #1220669 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic zekeringen
Controleer de zekerring van de gasinstalllatie eerst eens!
De zekeringen moet je ergens onder de motorkap zoeken.
 Meestal zittel die twee zekeringen  ergens bij elkaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 19:04 #1220784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties!
Bedankt voor de reacties! Het is overigens geen LPi instalatie, maar een oudere verdamperinstalatie van Vialle. De auto komt uit 1990, en heeft dus ook nog geen turbo.
 Ik ga van de week even met de tips in het topic aan de slag, ik houd jullie op de hoogte!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 19:20 #1220792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitsluiten.

Volvo for life schreef : Het is overigens geen LPi instalatie, maar een oudere verdamperinstalatie van Vialle.

Omdat het een verdamper is, kun je al een hoop dingen uitsluiten.LPi injectoren hoef je dus niet naar te kijken.De 4 beruchte zekeringen ook niet, want die heb je niet.Brandstofdrukregelaar kan niet stuk gaan, door backfire op LPG,<strike> streep</strike>
Als je een Vialle hebt, met een vierkant drukknopje, kun je hem gewoon op gas starten (in principe) en dat zou nu dus ook moeten kunnen: Knop tijdens het starten indrukken en op contact zetten GEEN GAS geven, maar gewoon starten.Bij een 'gezond' blok, werkt dat, in jouw geval zou ik voor de zekerheid alle klemmen van het luchtfilter maar vast losmaken, anders ploft ie misschien weer. Wel weer vast zetten als je gaat rijden.
Waarschijnlijker is tevens, dat de LMM een optater gehad heeft, onderwerp die ook aan een inspectie.Afhankelijk van het nummer (er waren 2 typen, toch), moet er midden in het huis in de koker, een platina draadje als een soort trapezium gespannen zijn.Flinterdun. Als dat er niet meer zit, wil ik graag het nummer weten, dan kan je(ik) opzoeken of dat klopt.
Je hebt een Vialle AMS? (staat op je inbouwcertificaat)Welk postcodegebied woon je? (plaats mag ook, maar als je liever postcode doet, prima)Welke auto is het, kenteken dus? Toevallig een blauwe estate?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 22:55 #1221463 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Quote:Je hebt een Vialle

Je hebt een Vialle AMS? (staat op je inbouwcertificaat)Welk postcodegebied woon je? (plaats mag ook, maar als je liever postcode doet, prima)Welke auto is het, kenteken dus? Toevallig een blauwe estate?

Het is een witte Estate met het kenteken: YT-54-ZP, ik woon in Breda. Het inbouwcertificaat heb ik helaas niet bij de auto. Op LPG proberen te starten heb ik al geprobeerd, maar dat wil helaas ook niet meer. De luchtmassameter heb ik ook al vervangen omdat die duidelijk beschadigd was na de backfire. Helaas heeft dit allemaal niet geholpen. Volgens de garage moet ik het in de ontsteken zoeken? Dit lijkt me alleen sterk omdat ik hier voor de backfire geen problemen mee had.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 18:50 #1221657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb een soort gelijk
ik heb een soort gelijk probleem ook backfire gehad
bobine vervangen rotor verdelerkap boegies en maar niet starten
had er vandaag een andere ontsekings computer in gestopt hij start nu wel weer maar valt steeds uit
morgen weer verder zoeken want m,n accu is leeg
je ontstekings computer zit tegen de stuurstang boven je rem en gas pedaal
die van mij is een bosch met de nummers 0 227 400 169
ik heb een paar email adressen als je geintreseerd bent van mensen die deze bosch hebben
ik heb voor die van mij 65 euro betaalt ik kreeg van ochtend nog een aanbieding voor 35 euro
laat maar weten
mike

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2008 21:32 #1221869 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De auto start sinds vandaag
De auto start sinds vandaag gelukkig weer, de accu was ver leeg en er was een zekering doorgebrand. Het was wel pas mogelijk de auto na een aantal minuten draaien op 3 cilinders over te schakelen op LPG, maar hij liep dan ook wel prima. Tot vanavond, de auto loopt nog steeds op benzine, maar als ik overschakel op gas slaat ie af. Waarschijnlijk omdat de motor dan weer koud is. Ik denk dat de injector gewoon vervangen moet worden, zodat de auto op benzine wat warmer kan worden en vervolgens op LPG overschakelen. Heeft iemand toevallig nog een injector te koop of weet iemand waar ik die kan kopen? Kon hier in de omgeving geen sloperij met een 7 of 940 vinden, en nieuw vind ik ze aan de prijzige kant...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC