''Huilend'' blok 960. Wat is er aan de hand? ''OPGELOST"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2008 23:38 #1071096 door V700 register
Goedenavond,
Ik heb weer wat. Al een hele tijd, sinds de aanschaf.
Het valt mij op dat het blok ''huilt'' bij acceleren. Een soort van gejank dat boven het motorgeluid uitkomten weer verdwijnt als ik een constante snelheid aanhoud. Dit geluid verschijnt dus niet als de wagen stilstaat en ik onbelast gasgeef in de P/N. Wat is dit?
Hopende op positieve reacties groetende,
Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 00:56 #1219820 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Rik,Wel de B6304 en
Hoi Rik,Wel de B6304 en B6254 staan er om bekend dat deze tijdens acceleratie een turbine achtig geluid produceren, een echt kenmerk van deze motor wat ik persoonlijk erg mooi vind.Wat wel verschil kan maken is wat voor looprollen en spanrollen er zijn gebruikt bij vervanging van de distributieriem, de originele rollen produceren minder herrie als die van imitatie.De opbouw is ook anders en de originele rollen zijn duidelijk zwaarder van gewicht als die van imitatie.Echter denk ik niet dat dit bij jou het geval is, je geeft aan dat dit geluid niet te horen is bij stationair gas geefen in z'n vrij, ik zou dan eerder zoeken in de aandrijflijn, denk aan de automaat of differentieel.De 960 is rond het motorcompartiment goed geisoleerd het is daarom is vrij lastig om te zeggen dat het geluid echt uit de motor of bak komt, dif komt echt van achter en is vrij makkelijk waar te nemen.Kortom klinkt het als een turbine achtig geluid dan zou ik zeggen geniet er van, is het fluiten uit het dif dan is dit niet direct een probleem, komt regelmatig voor, wat je kan doen is even het peil controleren.Is het de bak, controleer het peil, en denk eens aan flushen ,ik verdenk niet echt dynamo, waterpomp en stuurbekrachtigingspomp, omdat deze niet anders kunnen klinken als de motor belast of onbelast loopt.Succes Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 10:47 #1219835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook!
Dit geluid heb ik (met enige regelmaat) ook. Het klinkt alsof het er niet bijhoort. Het zachte janken (dat mooie geluid) is het niet. Het is meer een vertraagd afgespeelde tape met het geluid van een piepende v-snaar. Waarschijnlijk is het (ook bij mij) een poulie of een (span)rol maar iedere keer als ik het aan iemand wil laten horen is het weg. Omdat het geluid er ook is als de automaat in de lockup zit, verdenk ik de bak niet. <a href="/node/14660" target="_blank">Hier </a>heb ik er ook een vraag over gesteld destijds.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 09:26 #1219899 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een toeter!
Bedankt voor het harde meedenken!
Ik was vergeten te melden dat het geluid zich niet altijdmanifesteert. Ik zat te zoeken naar een ander woord dan ''gehuil''. Het is een soort van toeter/trompet. Alsof er ergens lucht doorheen wordt geblazen. De aut. bakolie is laatst ververst/nieuwe dynamo en multiriem en dat maakt geen verschil.
Groet Rik

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 09:38 #1219901 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Weet je zeker
Weet je zeker dat het uit het mechaniek komt? Probeer eens om de wagen in neutraal te schakelen als het geluid opkomt. Is het er dan nog, of direct weg?
Toeter-geluiden associeer ik eerder met loszittende ruitstrips, en rare geluiden localiseren is tenslotte altijd erg lastig...
Bij het wisselen van de multiriem, is toen ook de spanner vervangen? Dat ding is nogal eens zwak bij de B6xx4, kan je ook zien bij stationair draaien: als die op en neer springt kan er maar beter een nieuwe op, staat hij rustig dan is het wel goed.
Verdere mogelijkheden: cardanas? Onder accelleratie wel, bij constante snelheid niet, klinkt naar een andere belasting op motorrubbers , baksteun en aandrijflijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 12:09 #1219926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beter omschrijving

Vliegende Hollander schreef : Bedankt voor het harde meedenken!
Ik was vergeten te melden dat het geluid zich niet altijdmanifesteert. Ik zat te zoeken naar een ander woord dan ''gehuil''. Het is een soort van toeter/trompet. Alsof er ergens lucht doorheen wordt geblazen. De aut. bakolie is laatst ververst/nieuwe dynamo en multiriem en dat maakt geen verschil.
Groet Rik

deze betere omschrijving doet mij vermoeden dat we het zeker over het zelfde hebben 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 18:52 #1252013 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luchtfilterhuis
Nou, ik ben er na een 1,5 jaar achter. Het ''getoeter'' is gevonden in het luchtfilterhuis. Bij verwijdering hiervan verdween het getoeter ook.
1 van de bevestigingsbeugelspunt is destijds afgebroken waardoor ''het huis'' niet meer goed sluit en er lucht ontsnapte. Athans, ik meen dat dit de oorzaak is.
Gegroet, zo technisch als ik ben.
Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 14:14 #1255160 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost
Na het luchtfilterhuis te hebben vervangen (wat zeer eenvoudig is trouwens) door een nieuwe 2e-hands is het trompetconcert ook verdwenen. Vaak is de OORzaak dichterbij dan je denkt blijkt wel weer.
Kwam ik wel een stekker tegen die ik niet kon plaatsen maar daarover meer in een andere ''discussie''.
Gegroet,
Rik

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC