De motor van onze Volvo 740 GLE stottert soms en een 'lauwe' start is problematisch; daarnaast problemen met de overdrive

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 23:04 #1070696 door V700 register
Hallo,
Mijn vader heeft een Volvo 740 GLE uit 1986; B230 E motor; injectie; geen katalysator/ lambdasonde (206.000 km). De auto is in goede staat, maar heeft enkele lastige eigenschappen. Het belangrijkste probleem is dat de motor tijdens het rijden af en toe inhoudt/stottert. (Vooral wanneer er wat sneller gereden wordt). Daarnaast is het nogal eens een probleem de auto te starten wanneer de motor een korte tijd heeft gelopen. De auto start pas weer als de motor volledig is afgekoeld. Het lijkt er sterk op dat de temperatuur een rol speelt in de klachten. Zo had de auto vroeger vooral last van stotteren als het erg warm was (bijvoorbeeld op de Franse autosnelwegen). Verder loopt de auto stationair pas goed als hij warmer is. Maar soms loopt de auto ook zonder problemen...
Om het probleem te verhelpen is de temperatuurzender in het blok vervangen en is er een nieuwe startklep (bij het invoerspruitstuk) gemonteerd. Dit heeft echter niet geholpen. Zou het probleem misschien bij de motorregeleenheid liggen die de ontsteking regelt? (Bosch EZ 118k/ 0261 201 009). Wie heeft een idee?
Verder is er nog een probleem met de overdrive op onze handgeschakelde bak. Deze werkt nooit tijdens de eerste paar gereden kilometers. Ook hier lijkt de temperatuur weer een merkwaardige rol te spelen. Als het koud is duurt het veel langer dan dat het warm is. Heeft de auto eenmaal een eindje gereden, dan werkt de overdrive feilloos.
Graag zie ik uw suggesties tegemoet,
MvG,
Erik Jan Bennema
P.S. de auto staat in een droge garage

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 11:14 #1216915 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bobine
Ik zeg: bobine. Een slechte bobine kan bij warme motor zorgen voor startproblemen.
Eenmaal afgekoeld slaat de boel gewoon weer aan. Ooit gehad bij een ander type auto, maar toch...
Een slecht werkende bobine heeft dan vanzelfsprekend ook z'n invloed op de 'loopcultuur' van de motor.

Het probleem met de overdrive zegt me helaas niets.

Succes,
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 11:19 #1216916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Anders?

JJager schreef : Ik zeg: bobine.

Met hetzelfde enthousiastme zou ik daar een defecte temperatuursensor aan toe willen voegen.Warm starten lukt dan niet, simpelweg omdat ie verzuipt. Hij stinkt ook erg naar onverbrande benzine dan, wat ik even niet uit de tekst kan afleiden, deze vraag dus graag even aanvullen.
Wat is het verbruik? Is dat meer of minder dan vóór het probleem zich openbaarde?
Zit er in deze auto niet ook een Hall-sensor?Is dit dan de tweede TurboCoos deze week?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 12:32 #1216921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het een,...
Relais dat stuk gaat/is       M.a.w soldeerverbindingen opnieuw solderen en dan eens kijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 12:49 #1216926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou beginnen met het
Ik zou beginnen met het nodige te checken en schoon te maken. Hoe oud zijn je bougies/verdelerkap/rotor/bougikabels? Misschien vervangen. Maak het gasklephuis eens schoon (met remmenreiniger gaat dat prima).
Bij de overdrive kun je de bakolie (zit er ws ook al 2 ton in) eens wisselen en dat gelijk de zeefjes reinigen. En de electrische contacten goed schoonmaken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC