van 740>960>940 turbo en nu?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 18:00 #1070165 door V700 register
van 740>960>940 turbo en nu? is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,

Ben lang lid geweest en drie maandne geleden opgezegd omdat ik al een jaar in een leasebak reed, nu ik een andere baan heb moest ik een nwe auto kopen.

Tja dan natuurlijk wel een volvo he?  Was opzoek naar een station maar kon niks vinden daarnaast wilde ik  altijd al een turbo.

Nou prima 165pk rijdt prima! 

maar moet ik nog ergens rekening mee houden? ik hoorde iets over stationair laten draaien na de einde van een ritje? Lijkt me wel irritant.

Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 18:06 #1213641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou
Wat ik altijd doe (rij rustig) is m n paar seconden stationair laten draaien voor ik de sleutel omdraai. De turbo kan dan met oliedruk tot een laag toerental komen, dan is uitzetten niet zo erg. Waar de tip meer op doelt, is dat het niet goed is 2 uur op 180 km te planken en dan afslagje pakken en na 1km de motor uitzetten. De turbo is dan nog hartstikke heet. Doordat je de motor snel uitzet, krijgt de turbo geen koeling meer van olie (en/of water) waarie niet beter van wordt. Ik zou dus zeggen: Bij normaal rijden, even (2 a 3 seconden) stationair laten draaien, dan uit. Bij langdurige hoge belasting een minuut of 10 a 15 voordat je er bent gas terugnemen om de boel wat af te laten koelen. Als je dan op plaats van bestemming bent, kun je die 2 a 3 seconden aanhouden maar hoef je m niet langer te laten draaien. Vind het doorjakkeren tot je er bent en m dan nog een kwartier stilstaand laten draaien gewoon dom gedrag. Maar goed, dat is mijn mening en niemand hoeft zich er wat van aan te trekken :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 18:25 #1213642 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic What he said^ Groet, Philip
What he said^
Groet,
Philip

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 20:20 #1213660 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic turbotimer
Of er een turbotimer opzetten, maar da's toch meer iets voor Japanners vind ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 20:44 #1213664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen zorgen
Met een B230FT kunnen niet zulke rare dingen gebeuren.
Na een wilde en snelle rit moet de motor inderdaad afkoelen en even nadraaien maar bij normaal gebruik kun je de motor gewoon afzetten als je er bent. Of leer je aan dat je eerst de riem losdoet, de radio uit en in je binnenzak, je actetas dichtklappen en dan de motor af.
Na die wilde rit gewoon 10 km normaal rijden over de 80-km-wegen en niks-aan-het-handje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 20:49 #1213667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic praktijk
over het algemeen rij je niet met 160km/h de straat van je bestemming in. In de praktijk betekent het dus dat je nergens op hoeft te letten. Ik let nergens op, had dat ding maar geen turbo moeten worden ;-) tot nu toe (ruim 3j ) nog geen problemen gehad.
Wel minimaal semi-synthetische olie erin. Da's goedkope zekerheid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 01:07 #1213708 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

JanV schreef : over het algemeen rij je niet met 160km/h de straat van je bestemming in. In de praktijk betekent het dus dat je nergens op hoeft te letten. Ik let nergens op, had dat ding maar geen turbo moeten worden ;-) tot nu toe (ruim 3j ) nog geen problemen gehad.
Wel minimaal semi-synthetische olie erin. Da's goedkope zekerheid.

maar wel met 160 km/h, afslag en dan tanken, het komt voor dat de wagen snel na hoge belasting kan worden uitgezet
motto: metaal voelt geen pijn!

verder ook geen problemen er van maken, zoals gezegd is het laatste stuk van de rit ook al rustig (anders krijgen de mensen in de buurt zon vooroordelen) en ook het inparkeren duurt even dus dan draait het genoeg uit om af te koelen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2008 20:53 #1213850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic top turbo
Toppie heren voor de uitgebreide informatie. ZBen er erg content mee. Hoe zit het eigenlijk met het onderhoud? Zijn er extra handelingen?

Robert 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2008 21:32 #1214341 door V700 register
Voor onderhoud geldt eigenlijk hetzelfde als alle andere Volvo's. Als je dit goed uitvoerd dan is er doorgaans geen vuiltje aan de lucht. Let wel op dat je niet teveel achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar overneemt. Dat gebeurde mij en dat kan best wel prijzig worden. Nu dat eenmaal achter de rug is, is het gewoon een kwestie van periodiek z'n onderhoudsbeurtjes laten draaien. En voor de rest genieten natuurlijk...
Groet,
Tamas

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC