Turbo op non-Turbo

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 15:29 #1070095 door Miquel Engelen (GAST)
Turbo op non-Turbo is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Dag mede Rollers,
 
Zoals sommige misschien al wel door hebben ben ik me aan het verdiepen in het 'opkrikken' van een B234F blok.
Nu heb ik de volgende vraag:
 
Is het mogelijk om van een non-turbo een turbo te maken? Of anders gezegd kan je een turbo in een niet turbo blok bouwen?
Niet dat ik dit nu ook van plan ben, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden.
 
Gulle Groet,
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 15:44 #1213302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nodig
Of het kan hangt ervanaf. Je hebt waarschijnlijk ander motor management nodig icm de onderdelen. Dus ander spruitstuk, turbo, misschien een intercooler... Bovendien moet je even nagaan of je motor qua compressieverhouding geschikt is. Vaak hebben turbomotoren een lagere compressieverhouding omdat de turbo voor een hogere begindruk zorgt. Icm die lagere verhouding komt je vlak voor de verbranding weer dichter bij elkaar uit. Voor een B234 is het denk ik niet gemakkelijk om zelf te doen, omdat je een andere kop heb kun je vast niet zonder meer de B230 turbo spullen kunnen gebruiken. Ook injectiesysteem zal anders moeten worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 15:58 #1213307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het kan. Kijk maar eens op
Het kan.
Kijk maar eens op turbobricks! <a href=" www.turbobricks.com " target="_blank">KLIK
Voor de 16V is het alleen heel veel moeilijker. Vooral het uitlaatspruitstuk is een heel groot probleem...
Compressieverhoouding zijn, als je goede brandstof gebruikt (eigenlijk altijd wel in NL), te gebruiken met een turbo.
En natuurlijk nog andere computers nodig, andere (grote) uitlaat, etc.
Mocht je interesse hebben....
Ik weet nog een B204FT blok te koop, 220.000 km gedraaid, met kabelboom, computers (en chips er al bij!) etc. compleet om in een 700/900 in te bouwen.
Dan heb je meteen het sterkste redblock ooit gemaakt. 250 pk en meer is geen probleem (dat is wat ik ook doe namelijk)
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 16:25 #1213309 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Iets te veel...?
Hoi Philip,
&#160;
Dat wordt me toch een beetje veel van het goede hoor!
Ik wil Skepp wel een beetje kietelen, maar ik hoef er ook weer niet de stoeptegels mee uit het trotoir te rijden...
Ik denk er wel over om er eentje bij te kopen (740/940 turbo), en daar wat meer mee aan de slag te gaan. En dan wil ik wel verder gaan dan een beetje kietelen!
 Maar eerst me eens een beetje verdiepen in de materie... vandaar mijn vraagje hier. Maar ik begrijp al een beetje dat je niet 'eventjes' een turbo installeerd.
&#160;
Gulle Groet,
&#160;
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 16:36 #1213310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bij een 8v is het mogelijk
bij een 8v is het mogelijk om relatief makkelijk een turbo er op te zetten (moeilijkste/lastigste is de olie return van de turbo). bij een 16V is het qua sleutel werk niet echt moeilijker, maar in tegenstelling tot de 8v motoren zijn dingen als een uitlaatspruitstuk niet makkelijk te krijgen. Dat is eigenlijk het enige. Inlaatspruitstuk van de B204FT is anders maar het is niet perse noodzakelijk om dat te gebruiken.
Wat heel leuk is is dat je natuurlijk al snel best veel vermogen kunt halen, wat wel flinke eisen aan je koppeling , versnellingsbak, subframe, remmen, wegligging ed eist. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 16:53 #1213313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230
Denk dat het op een B230x toch wel wat makkelijker gaat. Als je een B230F neemt (740 motor) dan kun je LPT/HPT spullen als standaardspruitstuk, turbo en ECU etc toch wel een eind kunnen komen. Wat je dan moet doen is veel onderdelen demonteren en andere monteren, maar zonder dat je je eigen spruitstukken moet gaan lassen etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 19:35 #1213316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo
Koop nou toch die Turbo van mij... ( lees de rijimpressie maar van Micaheal) <a href="/node/21347#comment-100971"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl...21347#comment-100971

rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 19:57 #1213319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B234FK ???
ik wil aan de eerdere reactie maar een puntje toevoegen:
De B234F heeft best een hoge statische compressieverhouding. Het gevolg is dat je niet al te veel boost kan gebruiken want door de hogere CR zal de motor eerder detoneren.
Die B234F is echter wel een hele leuke basis om een snelle, relatief zuinige en soepele  LPT motor te maken (van bv 180PK).
- de 2,3L zorgt ervoor dat de turbo snel zal opspoelen, helemaal als je een kleine turbo van een 8-kleps B230FT eraan zet.
- de hogere CR zorgt er ook voor dat de turbo snel opspoelt en is tevens gunstig om bij licht gebruik (geen boost, rustig cruisen) relatief weinig brandstof te verbruiken.
-  omdat de turbo er snel in komt zal de motor ook lekker gretig reageren met een klein turbogat en vanaf lage toeren (al vanaf 2000tpm al)
Volvo heeft precies dat gedaan in de 850 serie: de 2.3L T5 gebruikt een lage CR, meer boost en heeft meer peikvermogen dan de 2.5 LPT, die heeft een iets hogere CR, gebruikt minder boost heeft ook iets minder piekvermogen maar heeft al veel trekkracht bij lage toeren.
Even een klein stukje off-topic:
 Bij Volkswagen gaan ze bij de TFSI motoren nog een stuk verder: 11:1 met turbo en rootscompressor! dit is mogelijk door toepassing van directe inspuiting in de verbrandingskamers, net als bij een Di-diesel. Gevolg: een VW Polo TFSi met een 1,4L blokje van 170PK en een koppelcurve i.d.v.v. een tafelberg! En dat 20% ! zuiniger dan een vergelijkbare oudere 2.0L 16V 150PK VAG-blok. Top-engineering. En als je dit met E85 zou doen dan kan je nog een stuk hoger met die CR: 14:1 + drukvulling!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 20:46 #1213321 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

JanV schreef : Even een klein stukje off-topic: Bij Volkswagen gaan ze bij de TFSI motoren nog een stuk verder: 11:1 met turbo en rootscompressor! dit is mogelijk door toepassing van directe inspuiting in de verbrandingskamers, net als bij een Di-diesel. Gevolg: een VW Polo TFSi met een 1,4L blokje van 170PK en een koppelcurve i.d.v.v. een tafelberg! En dat 20% ! zuiniger dan een vergelijkbare oudere 2.0L 16V 150PK VAG-blok. Top-engineering. En als je dit met E85 zou doen dan kan je nog een stuk hoger met die CR: 14:1 + drukvulling!

eindelijk meerdere merken aan de drukvulling, waar volvo 30 jaar geleden al mee bezig was... haha. vroeger was het minder voor zuinigheid (of niet) maar wel al als doel downsizing. geen grotere motor nodig, gewoon dezelfde motor met meer vermogen. 
De compressieverhouding van de B234F is hoog, maar zou het zelf wel aandurven. zorg voor een turbo met een grote wastegate en niet al te kleine turbine, de motor stikt anders in de hoge toeren, kan zijn gassen niet kwijt. Dat laatste is slecht voor verbruik en levensduur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 09:15 #1213353 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Te Koop

rudiger schreef : Koop nou toch die Turbo van mij...

( lees de rijimpressie maar van Micaheal) <a href="/node/21347#comment-100971"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl...21347#comment-100971
&#160;
rudiger

&#160;
Hoi Rudiger,
&#160;
Tja, ik begreep dat de kans toch wel heel erg groot was dat Michael hem zou kopen, dus ik ben ook een beetje verder gaan zoeken..... Niet dat ik haast heb ermee, maar ik heb nu toch even een andere op het oog.
En ik moet je heel eerlijk zeggen dat mijn voorkeur toch uitgaat naar een Estate Turbo en het liefst met een 2.3i motor. Maar goed, je weet nooit hoe het gaat lopen!
&#160;
Gulle Groet,
&#160;
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD