Turbo op non-Turbo
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Zoals sommige misschien al wel door hebben ben ik me aan het verdiepen in het 'opkrikken' van een B234F blok.
Nu heb ik de volgende vraag:

Is het mogelijk om van een non-turbo een turbo te maken? Of anders gezegd kan je een turbo in een niet turbo blok bouwen?
Niet dat ik dit nu ook van plan ben, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden.

Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kijk maar eens op turbobricks! <a href=" www.turbobricks.com " target="_blank">KLIK
Voor de 16V is het alleen heel veel moeilijker. Vooral het uitlaatspruitstuk is een heel groot probleem...
Compressieverhoouding zijn, als je goede brandstof gebruikt (eigenlijk altijd wel in NL), te gebruiken met een turbo.
En natuurlijk nog andere computers nodig, andere (grote) uitlaat, etc.
Mocht je interesse hebben....
Ik weet nog een B204FT blok te koop, 220.000 km gedraaid, met kabelboom, computers (en chips er al bij!) etc. compleet om in een 700/900 in te bouwen.
Dan heb je meteen het sterkste redblock ooit gemaakt. 250 pk en meer is geen probleem (dat is wat ik ook doe namelijk)
Groet,
Philip
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Dat wordt me toch een beetje veel van het goede hoor!
Ik wil Skepp wel een beetje kietelen, maar ik hoef er ook weer niet de stoeptegels mee uit het trotoir te rijden...
Ik denk er wel over om er eentje bij te kopen (740/940 turbo), en daar wat meer mee aan de slag te gaan. En dan wil ik wel verder gaan dan een beetje kietelen!
Maar eerst me eens een beetje verdiepen in de materie... vandaar mijn vraagje hier. Maar ik begrijp al een beetje dat je niet 'eventjes' een turbo installeerd.

Gulle Groet,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat heel leuk is is dat je natuurlijk al snel best veel vermogen kunt halen, wat wel flinke eisen aan je koppeling , versnellingsbak, subframe, remmen, wegligging ed eist.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
rudiger
- V700 register
- Nieuw lid
-
De B234F heeft best een hoge statische compressieverhouding. Het gevolg is dat je niet al te veel boost kan gebruiken want door de hogere CR zal de motor eerder detoneren.
Die B234F is echter wel een hele leuke basis om een snelle, relatief zuinige en soepele LPT motor te maken (van bv 180PK).
- de 2,3L zorgt ervoor dat de turbo snel zal opspoelen, helemaal als je een kleine turbo van een 8-kleps B230FT eraan zet.
- de hogere CR zorgt er ook voor dat de turbo snel opspoelt en is tevens gunstig om bij licht gebruik (geen boost, rustig cruisen) relatief weinig brandstof te verbruiken.
- omdat de turbo er snel in komt zal de motor ook lekker gretig reageren met een klein turbogat en vanaf lage toeren (al vanaf 2000tpm al)
Volvo heeft precies dat gedaan in de 850 serie: de 2.3L T5 gebruikt een lage CR, meer boost en heeft meer peikvermogen dan de 2.5 LPT, die heeft een iets hogere CR, gebruikt minder boost heeft ook iets minder piekvermogen maar heeft al veel trekkracht bij lage toeren.
Even een klein stukje off-topic:
Bij Volkswagen gaan ze bij de TFSI motoren nog een stuk verder: 11:1 met turbo en rootscompressor! dit is mogelijk door toepassing van directe inspuiting in de verbrandingskamers, net als bij een Di-diesel. Gevolg: een VW Polo TFSi met een 1,4L blokje van 170PK en een koppelcurve i.d.v.v. een tafelberg! En dat 20% ! zuiniger dan een vergelijkbare oudere 2.0L 16V 150PK VAG-blok. Top-engineering. En als je dit met E85 zou doen dan kan je nog een stuk hoger met die CR: 14:1 + drukvulling!
- V700 register
- Nieuw lid
-
eindelijk meerdere merken aan de drukvulling, waar volvo 30 jaar geleden al mee bezig was... haha. vroeger was het minder voor zuinigheid (of niet) maar wel al als doel downsizing. geen grotere motor nodig, gewoon dezelfde motor met meer vermogen.JanV schreef : Even een klein stukje off-topic: Bij Volkswagen gaan ze bij de TFSI motoren nog een stuk verder: 11:1 met turbo en rootscompressor! dit is mogelijk door toepassing van directe inspuiting in de verbrandingskamers, net als bij een Di-diesel. Gevolg: een VW Polo TFSi met een 1,4L blokje van 170PK en een koppelcurve i.d.v.v. een tafelberg! En dat 20% ! zuiniger dan een vergelijkbare oudere 2.0L 16V 150PK VAG-blok. Top-engineering. En als je dit met E85 zou doen dan kan je nog een stuk hoger met die CR: 14:1 + drukvulling!
De compressieverhouding van de B234F is hoog, maar zou het zelf wel aandurven. zorg voor een turbo met een grote wastegate en niet al te kleine turbine, de motor stikt anders in de hoge toeren, kan zijn gassen niet kwijt. Dat laatste is slecht voor verbruik en levensduur.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 rudiger schreef : Koop nou toch die Turbo van mij...
( lees de rijimpressie maar van Micaheal) <a href="/node/21347#comment-100971"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl...21347#comment-100971

rudiger
Hoi Rudiger,

Tja, ik begreep dat de kans toch wel heel erg groot was dat Michael hem zou kopen, dus ik ben ook een beetje verder gaan zoeken..... Niet dat ik haast heb ermee, maar ik heb nu toch even een andere op het oog.
En ik moet je heel eerlijk zeggen dat mijn voorkeur toch uitgaat naar een Estate Turbo en het liefst met een 2.3i motor. Maar goed, je weet nooit hoe het gaat lopen!

Gulle Groet,