740GL AUT. met B230K slecht op benzine gas geen probleem

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2008 20:51 #1069974 door V700 register
Hallo medeleden,  Ik heb een lang lopend en slepend probleem (gehad) met mijn motor de B230K.De auto (740GLA 1986) heb ik oktober 2006 gekocht van de zoon van de bijna eerste eigenaar met 192.000 km op de tellerBenzine meter defect en een scheur in de achter ruit het elektrische dak bleef wel eens hangen.Maar dit maakte niet uit, ik wilde eigenlijk alleen de Motor met bak en stuur bekrachtiging hebben, om deze over te bouwen in mijn 240GL 1979.Problemen met de B21 vervelende carburateur en kreeg te dikke armen van de rotondesDe auto verkeerde nog in zeer goede originele staat en na een aantal, zeer comfortabele honderden kilometers, besloten dat de 240GL eruit moest.Er moest gas in komen en de achter ruit al vervangen, die had een zekere Dalhuizertje uit Epe nog liggen.Om te voorkomen dat de slangen en dergelijke uitdroogde, rij ik altijd na gas tanken ongeveer 10km op Benzine.Eind vorig jaar een flinke backfire gehad en daarna zijn de problemen begonnen, misschien had ik die wel eerder vandaar de backfire.Steeds slechter lopen op benzine (verzuipen zwarte rook uit uitlaat) en op gas prima lopen.De motor startte prima op benzine en gas maar wanneer ik ging rijden kreeg de motor teveel benzine waardoor hij ging stotteren en smoorde.Zwarte rook uit de uitlaat dit kon ik waarnemen door de achteruit kijk spiegel (je schaamt je rot voor de achterblijvers).Na vervanging van de luchtfilter, bougies, benzine, bedrading en revisie met revisie setje voor de carburateur (lastig aan te komen).Geen verbetering ook heb het forum in de gaten gehouden want zo blijkt dat er meerdere mensen problemen hebben met deze combinatie.Tot op een gegeven moment van iemand die ook problemen had met carburateur er werd gelinkt naar een tweetal advertenties van een nieuwe en gebruikte carburateur.De nieuwe was natuurlijk al weg maar degene met spruitstuk was er nog, geboden en opgehaald door een vriend die in de buurt was.Deze man kon vertellen dat dit soort problemen vaak aan het vacuüm potje kan liggen voor de tweede trap???Toch maar eerst de vlotter naald met vlotter omgewisseld, de linker had ik vervangen voor een nieuw exemplaar en deze verwisseld met de rechterkant, geen resultaat.Op aanraden van de verkoper het potje vervangen en ik durf het haast niet te zeggen maar BINGO.Als een speer rijdt hij weer, het oude potje uit elkaar gesloopt en ja hoor in het rubber vertoonde verschillende kleine gaatjes/schuurtjes.Nu verbruikt hij aanzienlijk minder en ik veel meer power.Hiermee wil ik een elk ander helpen om niet alleen naar de carburateur te kijken maar ook rond om deze kan alles gaan lekken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2008 21:31 #1212692 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En die nieuwe...
En die nieuwe carburateur heb ik nu
Opgehaald in Raalte.
Dat vacuum potje trekt inderdaad de 2e trap open zodra er voldoende vacuum is.
Ook op LPG is het belangrijk, omdat je anders maar door 1 gasklep voldoende mengsel aanlevert.Bij mij zat de 2e trap vast (niet vet gehouden door vorige eigenaar) en had m'n auto bij inhalen en bovenin weinig power en een lage top.2e trap aan de gang gekregen, alles schoongemaakt en ingevet en ineens leek ik wel 20pk meer te hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2008 22:20 #1212697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meer power
Je hebt gelijk dat de tweede trap ook op LPG nodig is, maar wanneer je een rustige rijder bent heb je dat met een automaat niet zosnel in de gaten. En daar komt bij dat ik al van een B21 naar een B230 ging dus al een hele verbetering. Op LPG liep de B21 ook al met minder power, dus dacht dat dit normaal is.
En ik denk ook dat deze scheurtjes langzaam groter zijn geworden. Wat me wel opvalt is dat LPG hievan geen hinder heeft, ik bedoel het verzuipen, power heb ik nu echt meer
Nu ben ik in Augustus met de caravan op vakantie naar Diutsland geweest en niet te veel grote weg gehad en het viel eigenlijk wel mee. Ik heb nog menig mannetje laten staan tijdens het optrekken met caravan.
De carburateur en hint komt waarschijnlijk bij de zelfde verkoper vandaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2008 22:04 #1212747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg
Het is natuurlijk zo dat het mengsel voor benzine expliciet door de carb geregeld wordt. Bij lpg komt het gas van de verdamper en wordt gemengt bovin de kap van de carb met lucht.
Hierbij dient de carb dus in essentie alleen als een luxe gasklep. Vandaar dat je de probs minder ervaart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD